Pető András orvos-pedagógus 1945-ben fejlesztette ki konduktív nevelési rendszerét. Módszere új utat nyitott a központi idegrendszeri mozgássérültek rehabilitációjában. Ezt a módszert a világon először a róla elnevezett intézet elődjében oktatták és alkalmazták. A konduktív nevelés alapgondolata az, hogy az idegrendszer a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, amelyek a tanulási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. Ezért nevezte el módszerét konduktívnak, amely latin eredetű kifejezés, jelentése rávezetés. A módszer képzett művelőit konduktornak nevezik. A fejlesztő foglalkozásokat támogatja a társadalombiztosítás.
Erdeiné Homorodi Zsuzsanna (53 éves) konduktor-tanító, a korai fejlesztő projekt vezetője, 34 éve dolgozik a Pető Intézetben
Fia: Bálint (28)
Az intézetnek egyébként kedden és csütörtökön van nyílt rendelése, ezenkívül a gyermekorvos, gyermekideggyógyász is beutalhatja hozzánk a gyereket, ha fejlődésbeli, mozgásbeli elmaradást tapasztal.
Korai fejlesztés
Először állapotfelmérésre kerül sor, majd a számára leginkább alkalmas fejlesztési területre osztjuk be. Általában először egyéni, majd csoportos foglalkozásra kerül sor. A foglalkozások során otthon végzendő feladatokat adunk a szülőknek. A gyakorlatok a mindennapi életbe is beépíthetők, a rendszeres találkozások során pedig mindaddig figyelemmel kísérjük a kicsi fejlődését, amíg el nem indul.
A normálisan, egészségesen fejlődő csecsemő testtartása teljesen szimmetrikus. Izomtónus-eloszlási zavar esetén a mozgások nem szimmetrikusan indulnak: egyik keze esetleg passzív marad, mert kiesik a látóköréből. A kúszás, mászás féloldalas, üléskor nem lesz egyenes a hát, ez gerincferdüléshez vezethet, ráadásul a finommozgások sem lesznek elég ügyesek. Nálunk az a cél, hogy húsz-huszonkét hónapos korig mind a két kezet egy szintre hozzuk fel, utána úgyis az agy fogja eldönteni, milyen kezes lesz. Kísérletek bizonyították azt is, hogy az olvasási, számolási és írási nehézségek szorosan összefüggenek a mozgások összehangolásának képességével. Nincs olyan, hogy lusta gyerek, mint régen mondták. Van lassúbb ritmusú gyerek, akinek semmi baja, de legfeljebb három hónappal késik a mozgása. Ennél nagyobb késéssel feltétlenül foglalkozni kell.
Lejegyezte: Péterfi Vera
Infó:
Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete
1125 Budapest Kútvölgyi út 6.
Tel.: (06-1) 224-1584