Élménypedagógia: „Soha nem akarok másik iskolába járni” |
Kis hagyma – agytudomány
Mint a hagyma levelei, úgy borulnak egymásra az agy rétegei. Az egyes rétegek a legelőször kifejlődő, legbelső „szív” fölé rendeződnek. Minden rétegnek megvan a maga feladata, de mindegyik csak „pozitív munkahelyi légkörben” fejlődik jól. Ehhez két dolog szükséges: egyrészt biztonságérzet és szoros kapcsolat, másrészt kihívások és az, hogy a világ felfedezésére biztassuk az apróságot.
A limbikus rendszer felelős az érzelmekért
Az agytörzs fölött fekvő terület, a limbikus rendszer akkor lép működésbe, amikor valami kimozdít érzelmi egyensúlyunkból, akár félelem vagy harag, akár öröm vagy éppen sikerélmény az. A limbikus rendszer továbbítja a beérkező jelzést az agytörzsnek, az pedig gondoskodik az érzésnek megfelelő testi reakcióról: a bánatra megindulnak a könnyek, a félelem hatására gyorsul a szívverés. A limbikus rendszer hatását láthatod kisbabád diadalittas arcán, amikor kitartó küszködés után végre sikerült felállnia egy székbe kapaszkodva. Dehogy gondolsz ilyenkor erre, hiszen te is vele szárnyalsz a boldogságtól! Szóval magadon is tapasztalhatod a limbikus rendszer működését!
A tükörneuronok az együttérzésben segítenek
Egészen különleges idegsejtek, a tükörneuronok működnek akkor, amikor a kisbabáddal utánzósat játszol. Ha tágra nyitod a szemed, ő is ezt teszi, ha ránevetsz, visszanevet rád. A testvérek maguk fedezik fel ezt a játékot. A féléves számára nincs is érdekesebb annál, mint hogy néhány éves testvérét utánozza. A tükörneuronok nemcsak akkor lépnek működésbe, ha magunk teszünk vagy érzünk valamit, hanem akkor is, ha ezt másnál látjuk. Ez hasonló cselekvésre vagy érzésre késztet. Ezzel a „technikával” rengeteg dolgot elles tőled vagy nagyobb testvérétől a kisbabád. Tehát a tükörneuronoknak nagy szerepük van a tanulásban, valamint az együttérzésben is.
A tanulás területe az agykéreg
Elgondolkodtál már azon, vajon mi hajtja kisbabádat, hogy olyan fáradhatatlanul igyekszik valamit megkaparintani, utolérni? Heteken keresztül nyújtózkodik, térdén hintázik, orra bukik, majd egyszer csak elkezd mászni. Ha Lukrécia nem siet, most a farka bánja!
A tanulási folyamat az agykéreg limbikus rendszer fölötti területén zajlik. Ez a terület tárol mindent, amit életünk során már elsajátítottunk. Amikor újra megkísérlünk valamit, az agykéreg felismeri a már meglevő tudást, és ennek alapján könnyebben érünk el sikereket. Az agykéreg gyorsüzenetet küld a limbikus rendszernek: boldogsághormonok termelődését indítsd! Ez készteti a kisbabát, a kisgyereket és a felnőttet is a folyamatos gyakorlásra, akár kúszásról, biciklizésről, akár nyelvtanulásról vagy autóvezetésről van szó. A differenciálszámításról nem is beszélve!
A homloklebeny a személyiségünk otthona
Miért vagyunk éppen olyanok, amilyenek? Bizakodók vagy gyanakvók, harcosak vagy türelmesek, beszédesek vagy hallgatagok? Miért látjuk mi a világot másképpen, mint mások? Személyiségünk és világképünk a homloklebeny munkájának köszönhetően alakul ki. Ez az agykéreg előtt fekvő terület tárolja és dolgozza fel tapasztalatainkat. Tapasztalataink alapján itt hozzuk meg döntéseinket, itt alakul, formálódik bennünk a kép önmagunkról és a világról. Ez a terület az, amely emberré és mindenkitől különböző személyiséggé tesz minket.
Folyamatosan formálódik a kicsi személyisége. Amikor újszülötted sírására válaszolsz, megszoptatod, ha éhes, magadhoz öleled a totyogót, ha elesett, vagy éppen hancúrozol vele, amikor jókedvetek van – csupa olyan tapasztalatot raktároz el a homloklebenye, amelynek alapján majd szerethetőnek érzi magát, a világot pedig jó helynek, amelyet érdemes felfedezni.
Még több babás témáért kattints ide!