A jó iskolai teljesítmény inkább a gének eredménye

nlc | 2013. December 15.
A diákok iskolai teljesítményében tapasztalható különbségekért sokkal inkább okolható a genetika, mint a környezet.

Genetikai hatás magyarázza az iskolai vizsgaeredmények közötti különbségeket – állapították meg brit kutatók ikervizsgálatok nyomán. A Londoni King’s College szakemberei több mint 11 ezer, 16 éves egypetéjű és kétpetéjű ikrek iskolai vizsgaeredményeit tanulmányozták az Egyesült Királyságban. Kimutatták, hogy a gének átlagosan 58 százalékban magyarázzák meg az érettségi (GCSE) vizsgaeredményekben tapasztalt eltéréseket olyan alaptantárgyak esetében, mint a matematika, az angol és a természettudományok. A vizsgaeredményekben kimutatott különbségek 36 százalékát befolyásolja a környezet, vagyis az iskola és a család. A további 6 százalékot olyan környezeti hatások magyarázzák, amelyek minden egyes ember esetében egyedülállóak.

Ha az egypetéjű ikrek vizsgaeredményei a kétpetéjű ikrekéhez képest többé-kevésbé egyformák, feltételezhető, hogy a genetika nagyobb szerepet játszik, mint a közös környezet, az azonos iskolába járás és a családi befolyás.

Robert Plomin professzor, a pszichiátriai intézet ikrek korai fejlődését tanulmányozó részlegének vezetője fontosnak tartja, hogy elismerjék azt a nagy szerepet, amelyet a genetika játszik a gyermek iskolai teljesítményében. „Ez azt jelenti, hogy javíthatják teljesítményüket azok az oktatási rendszerek, amelyek figyelembe veszik a gyermekek részben genetikai hajlamukból fakadó egyéni képességeit és szükségleteit” – állítja a professzor.

Exit mobile version