Pontosan mi a gyermekünk életkorának megfelelõ játék?

nlc | 2004. Szeptember 17.
Általánosságban elmondható, hogy egyéves kor alatt felesleges és akár veszélyes is lehet túl sok játékkal elhalmozni a gyereket.





A kiságyában, hempergőjében mindig csak olyan játékok legyenek, amelyekkel szívesen játszik. Ami nem kelti fel az érdeklődését, több napig nem veszi kézbe, azt tegyük el egy időre, hátha később megkedveli. A biztonság ebben az életkorban különösen fontos a játék kiválasztásakor. Soha ne kerüljön a kezébe olyan kis tárgy, amit egészen a szájába tud venni. Minden játéknak törés nélkül ki kell bírnia, hogy a gyerek egy másik játékhoz vagy az ágy rácsához ütögeti. Mivel a kicsik mindent a szájukba vesznek, és ez nem akadályozható meg, ügyeljünk arra, hogy színtartók legyenek a textiljátékok. A szőrös figurák egy év alatt semmiképpen sem ajánlatosak, és ne adjunk a kezébe olyan babát se, aminek a ruhája, cipője stb. levehető. Ezeket ugyanis begyömöszölheti a szájába!





Újszülött:

Ilyen korban a gyermekek látása még nem teljesen éles, de, minden közhiedelem ellenére, működik. Már ilyenkor betehetünk gyermekünk látóterébe színes, mintás kendőket, hajtogathatunk különféle papírfigurákat, amelyeket a feje felé függeszthetünk. Ezekkel hosszú időre leköthetjük érdeklődését, ráadásul motiválhatjuk figyelmét, sőt mozgását is.



3-6 hónapos:





Az újszülött hat-nyolc hetes korban veszi észre a saját kezét, és ez a látvány nagyjából három hónapig le is köti a figyelmét. A hadonászó-kapálódzó kéz közelítése, távolítása, szájba vétele, majd később a két kéz összeérintése egy nagyon hosszú fejlődés első lépcsőfoka. A negyedik hónapban sikerül a gyereknek pár napos megfigyelés, majd próbálkozás után megérinteni a mellé tett játékokat. Megfogni eleinte még nem tudja, inkább az a jellemző, hogy eltolja őket magától. Ha mégis megkaparintja a tárgyakat, a még meglévő fogóreflexszel olyan görcsösen tartja, hogy sokáig nem képes elengedni.
Ebben a korban a gyerekek már forgolódnak, tapogatnak. Élvezik a színeket, mintákat, a zajokat. Lassan kezdenek rájönni, hogy egy-egy általuk végzett cselekvés milyen változásokat eredményezhet a környezetükben. Ilyenkor már nyugodtan adhatunk nekik csörgőt, rágókát, zenélő játékokat.
Exit mobile version