Dr. Herskovits Mária pszichológus, a Keveház utcában és a Kós Károly Általános Iskolában működő Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület elnöke szerint, a tehetség ebben a korban még inkább csak irányultság. Révész Géza 1918-as megfogalmazása szerint tehetségre irányuló hajlam ez, vagyis tehetségcsíra, tehetségkezdemény, de gyakran csupán gyorsabb fejlődésről van szó, ami a későbbiekben bármikor lelassulhat. Ennek ellenére ezeket a gyerekeket mindenképpen tehetség-ígéretként kell kezelni, nem szabad veszni hagyni, hanem fejleszteni kell. Intézményük egyébként a Fővárosi Pedagógiai Intézet Tehetséggondozó Központjának utódja, ahol egyéni tanácsadásra és fejlesztő programokban való részvételre van lehetőség.
Sarolta kisfia most ötéves. Gergőt kétéves korában annyira érdekelni kezdték a számok, hogy akkoriban minden percük erről szólt. Gergő naphosszat számolt, számos cipőt és számos pólót akart hordani, matematikafeladatokat oldott meg, és megtanulta leolvasni az órát. Mára ír és olvas anélkül, hogy bárki tanította volna. Egyszerűen csak kérdezett, s a válaszok után szépen összerakta magában a képet, aztán egyszer csak maga is olvasni és értelmezni tudta a betűk egymásutánját. |
Valóban nem egyszerű megfelelő közeget találni a tehetséges gyerekek számára, hiszen a pedagógusok sokszor nem elég képzettek, és bizony nincsenek is annyira megfizetve, hogy az eredendő emberi motiváción túl is erőfeszítéseket tegyenek arra nézvést, hogy foglalkozni tudjanak különleges bánásmódot igénylő gyerekekkel.
Szűrés
A Napraforgó Képességfejlesztő Központ 14 éves korig foglalkozik ép és sérült gyerekekkel egyaránt. Nagycsoportos korban, 5-7 év között, a beiskolázás előtt ingyen végzik itt el azokat az állapotfelmérő vizsgálatokat, amelyekkel kiszűrhetik a gyermek erősségeit, gyengeségeit. Varanka Zoltánné, a központ munkatársa elmondta, ők havi egy szülőklub megszervezésével szeretnék segíteni a nevelés útvesztőiben való eligazodást. A központ céljai között szerepel, hogy előmozdítsák a gyermekek képességének kibontakozását, a visszamaradt gyerekek képességeinek fejlesztését, hogy enyhítsék az iskolások tanulási- és magatartászavarait.
Az ebben a cipőben járó édesanyáknak és édesapáknak tudomásul kell venniük, hogy a gyerekük kicsit fárasztóbb, kíváncsibb, mint az átlag. Ezekkel a gyerekekkel egyszerűen többet kell foglalkozni. Beszélgessenek, bogarásszanak kint a kertben, menjenek képtárba vagy a Csodák Palotájába, mert a kicsik igénylik. A szülők talán sokszor unják, de ha rákapnak, ők is nagyon élvezik majd, hogy ide-oda mennek együtt.