Ausztrál módszer a gyerekek fejlődéséért

nlc | 2008. Szeptember 12.
A KindyROO módszer ausztrál szakemberek sokéves kutatási programjának eredményén alapuló, 6 hetestől iskolás korú kisgyermekek készségfejlesztésével, egyben szüleik oktatásával foglalkozó program.

Jelenleg több, mint 80 központja működik Ausztráliában, Új- Zélandon, valamint Európa és Ázsia több országában. A módszer megteremtője Margaret Sasse, aki a mai napig aktívan közreműködik a KindyROO franchise hálózatának működésében.

A KindyROO Hungary Kft a Toddler Kindy GymbarROO független franchise partnere, tulajdonosa, Balázsfi Zsófia Ausztráliában az anyacég International Neuro-Education Academy szervezésében végezte el a program szervezéséhez és oktatásához szükséges képzést.

 

Az ausztrál sikertörténet 1982-ben, Melbourne-ből indult útjára. A program kidolgozása és a KindyROO (Toddler Kindy GymbaROO Pty Ltd) alapítása Margaret Sassè ápolónővér, neuro-tanácsadó, primitív reflex- és hangterapeuta képesítéssel rendelkező szakember nevéhez fűződik. Célja az volt, hogy a gyermekek valamennyi érzékszervére ható feladatsorral és eszközökkel serkentse a gyermekek fizikai és szellemi fejlődését és hogy ebbe a folyamatba a szülők is aktív szerephez juthassanak. A KindyROO foglalkozások során nagy jelentősége van a zenének, masszázsnak, ritmusnak, az egyensúlyi feladatoknak, a táncnak, specifikus fizikai tevékenységeknek és a szó-kép alapú vizualizációnak.

A program a kicsik ügyességének és mozgásának fejlesztésén túl az esetleges fejlődési lemaradások korai felismerésére is alkalmas.

Bővebb információ és elérhetőségek a program honlapján: www.kindyroo.hu

 

A KindyROO program Magyarországon egyedülálló abban a tekintetben, hogy a heti egyszeri foglalkozásokon nagy hangsúlyt helyez a szülők oktatására, és annak tudatosítására, hogy a gyermek egyes fejlődési szakaszainak melyek a sajátosságai. Ha a szülő tudja mikor és miért fontos például a mászás, a hintázó, lengő mozgás vagy a fejjel lefelé lógás, akkor otthon is tudatosan fejlesztheti gyermeke készségeit.

Minden óra után nyomtatott információs anyagok, otthon végezhető feladatok leírása teszi teljessé az általunk kínált programot.

Megmutatjuk a szülőknek, hogyan kínálhatnak gyermekeiknek olyan tevékenységeket, melyek végzése által erős alapokat teremtenek az egészséges fejlődéséhez és a tanulásához.

 

A KindyROO programja azon a bizonyított tényen alapul, hogy a szellemi teljesítőképesség és a mozgáskoordináció fejlettsége egymással nagyon szorosan összefüggenek.

Központunkban a szülőnek lehetősége nyílik megismerkedni a gyermek fejlődésének szakaszaival, illetve a különböző fejlődési szakaszok sajátosságaival és jelentőségével.

Ismereteket szerezhetnek az idegrendszer fejlődéséről a különböző, korai gyermekkorban végezhető gyakorlatok fontosságáról, illetve azok hatásáról a gyerekek iskolai tanulási képességére.

A KindyROO foglalkozásain végzett feladatok nem a természetes fejlődési folyamat felgyorsítására törekszenek, hanem sokkal inkább azt biztosítják, hogy a baba/kisgyermek minden egyes fejlődési szakaszából a lehető legtöbbet tanulhasson, az egyes szakaszokon belül a legtöbbet tapasztalhasson.

 

 

A kisgyermekkor – életkori sajátosságok

A 0-6 hat éves kor a gyermekek életében kulcsfontosságú időszak. A gyermekek ebben a korban sajátítanak el minden későbbi tevékenységhez szükséges alapkészséget, ekkor alapozzák meg további életük folyamán létfontosságú képességeiket és tudásukat.

Bármilyen kihívás, mely egy másfél éves gyermeknek az egyik héten még komoly problémát jelent, azt pár héttel később már játszva oldja meg.

 

Ebben az életkorban különösen érvényes az az állítás, mely szerint a fejlődés nem redukálódhat elkülönült területekre: vagyis egy bizonyos területen észlelt esetleges fejlődési eltérés kihatással van más területekre is. Az a gyermek, aki finommotorikus fejlődésében lassabb ütemben halad az átlagnál, feltételezhető, hogy más területeken, például a beszédfejlődésében is támogatásra szorul. Ebben a korban nem lehet a gyermekek bizonyos készségeit elkülönítve fejleszteni, mert az hátrányokat jelenthet más területen.

 

Az észlelés jelenti a képességet arra, hogy a környezetből az érzékszerveken keresztül érkező üzeneteket csoportosítsuk, rendszerezzük, hogy a hatásokra megfelelő válaszokkal reagálhassunk.

A gyermekek viselkedésének alapja többnyire motoros (mozgásos) jellegű. A testmozgás korai érzékelésétől kezdve a gyermek motoros képessége fejlődik, ami a tanulás magasabb fokának alapját képezi.

 

A motoros rendszer, a mozgás kontrollja, alapot formál az emberi szervezet növekedéséhez, ezért ezt a rendszert feltétlenül gondozni kell.

Az aprónak tűnő, fel nem ismert kiforratlanságok vezetnek az agy motoros felfogóképességének problémáihoz. Ezek a gyerekek gyakorta alul teljesítenek az iskolában annak ellenére, hogy neurológiai értelemben teljesen egészségesek. Legtöbbjük olyan gyermek, akinek mai társadalmunk megszokott velejáróinak (autó, TV, mozgásban korlátozó ruházat) köszönhetően nem volt lehetősége a megfelelő kisgyermekkori tapasztalatokat megszerezni.

 

 

Az agy és az izmok

Az agy gyakorol ellenőrzést az izmok felett, de ahhoz, hogy ezt a feladatát el tudja látni fontos, hogy az izmok megfelelően működjenek, illetve, hogy legyenek szerzett mozgásos tapasztalatok. A sétálás, szemmozgás, egyensúlyozás, a hajítás képessége, az írás és a bukfencvetés mind motoros tevékenységek, melyeket az izmok hajtanak végre az agy utasítására, és amelyek elvégzéséhez számos előzetes tapasztalat szükséges.

 

Korai készségek

Az olvasásra való felkészültség azt is jelenti, hogy a gyermek képes a szemét a papíron keresztben mozgatni anélkül, hogy a fejét is mozdítaná hozzá. Ez a képesség például remekül fejleszthető az iskolás kor előtt a guruló labda elkapásának gyakorlásával. Az írás képessége függ a szemek, az agy és az izmok együttműködési képességétől. Az ujjak finom izomkontrollja szükséges az íráshoz, ami elősegíthető sokféle hát-, kar- és vállizmot mozgató gyakorlattal.

 

A KindyROO Központ egy olyan előkészített környezetet biztosít, mely teret ad a gyermek fejlődésének, ösztönzéseket ad, megvéd a veszélyektől, de nem határolja be túlzott mértékben a gyermeket. A segítő környezetet gondosan meg kell tervezni, minden gyermek fejlődéséhez, individuális igényeihez, képességeihez, erősségeihez és gyengéihez, félelmeihez kell igazodnia. Mindezen feltételeket teljesíti a KindyROO fejlesztő program: ösztönző környezetet nyújt a gyermek kibontakozásához, több tízéves kutatások eredményei alapján kidolgozott eszközökkel és tapasztalt pedagógusokkal támogatja a gyermekek fejlődését valamint a szülő-gyermek interakciót.

 

 

BabyROO – a legkisebbeknek

BabyROO óráink alatt a babákat olyan érzékelő – motoros hatások érik, amelyekkel a normál napi tevékenység alatt nem feltétlenül találkozik minden kisbaba. Ezek a hatások jelentős szereppel bírnak a későbbi tanulási képességek minőségének meghatározásában.

A szülő megtanulja, milyen játékokat, tevékenységeket végezhetnek otthon annak érdekében, hogy a baba jobban megismerje saját testét és az őt körülvevő világot. Ezek a játékos feladatok többnyire hason fekve végezhetőek és hatnak a különböző érzékszervekre (hallás, látás, egyensúlyi érzék). Többfajta masszázs módszert, finom mozdulatokat és babákkal táncolható táncokat tanítunk. Megtanítjuk, hogyan mozgathatja az anyuka kisbabáját, ahhoz, hogy a kicsit fejlődése szempontjából a megfelelő impulzusok érjék. BabyROO felszerelésünk lehetőséget kínál arra, hogy a baba ráérezzen milyen az, ha mozgatják és megismertetünk a kismamákkal olyan gyakorlatokat, melyeket otthon is végezhet gyermekével.

A BabyROO dalainak, mondókáinak és verseinek széles köre egészíti ki a gyakorlatokat, melyeknek eléneklése, illetve eljátszása során nem csak a gyermekek szókincse bővül, hanem testtartásuk, izomtónusuk is javul. A zenehallgatás hatékony hallgatási képességet fejleszt.

Az órák alatt előkerülnek a lufik, babzsákok, építőkockák és egyéb eszközök, játékok, hogy a babák érzékszerveit a legkülönfélébb hatások érjék, és így megteremtsük a későbbi jó tanulási képességek alapjait.

 

Ahogy a kisbaba növekszik, egyre többet tud, úgy változnak a KindyROO foglalkozásai is. Egészen iskolás korig foglalkozunk a gyerekekkel játékos formában, korosztályok szerint kialakított csoportokban. Saját fejlesztésű tornatermünket is az egyes korosztályok képességi szintjéhez alakítjuk át óráról órára.

A KindyROO speciális tervezésű játszótere elősegíti az egyensúlyérzés, a koordinációs készség, a tértudat kialakulását és az önbizalom fejlődését.

 

A KindyROO filozófiája értelmében nálunk soha nem az a cél, hogy az egyes fejlődési szakaszokat a babák és a kisgyerekek minél hamarabb maguk mögött tudják, hanem az, hogy az adott időszak alatt minél többet megtapasztalhassanak.

Exit mobile version