A motorikus készségek a test többi részével együtt fejlődnek, és fejlődésük gyorsasága nagyban függ a gyakorlástól. Az alábbiakban áttekintést adunk egy gyermek életének első hat évéről és arról, hogy mire képes egy-egy adott időszakban.
Újszülöttek – Adaptáció és felfedezés
Az első négy hónapban a kisbabák nagyon keveset mozognak aktívan. A gyermekek kezdik megszokni az új környezetet – az érintéssel és markolással való felfedezés később következik.
Csecsemők – Az első tárgyak megmarkolása
Első születésnapjuk előtt a gyermekek motorikus készségekre tesznek szert, és képesek összehangolni a szem és a kéz mozgását. Meg tudják ragadni az első nagy tárgyakat, és érintésük egyre pontosabbá válik.
Tipegő apróságok – A tornyoktól a gyöngyökig
A kicsik képesek egyedül járni (akár lábujjhegyen és lépcsőn is). Építőelemeikből tornyokat és hidakat építenek, tudnak gyöngyöt fűzni, és megrajzolják első képeiket.
Óvodáskor – A játék a fejlődés legfőbb alapja
Ebben az időszakban a motorikus készségek elsősorban játék közben fejlődnek – az építés, a csavarozás vagy tárgyak kombinálása egyaránt rengeteg ingert jelent egy gyermek elméjének és kezének. Ezért a játékok és építőkészletek kiválasztása rendkívül fontos.
Az építőelemek, kockák, kirakós játékok, gyöngyök és építőkészletek – mint például a LEGO® DUPLO® – mind alkalmasak a finommotorikus készségek fejlesztésére. Amikor a gyermekek kezükben tartják a LEGO® DUPLO® elemeket, a ceruzák és tollak megfogására készülnek fel. A motorikus készségek fejlesztése mellett ezek a játékok a képzelőerőt és a türelmet is fejlesztik.