A férjem szerint csak ötöst hozzon haza a gyerek, szerintem nem baj a hármas sem

B.Sz. | 2017. Március 29.
Sok szülőben él az a beidegződés, mely szerint egy átlagosnál kicsit jobb képességű diák bizonyítványának lehetőség szerint közelítenie kell a kitűnőhöz. De vajon miért is?

A kérdés a mi családunkat is megosztja. Esetünkben a hetedikes (gimnazista) lányunkkal szemben támasztott elvárásokról van szó. Ő viszonylag gyorsan, ráadásul önállóan tanul, az egyetlen “hibája”, hogy egyáltalán nem törekszik mindenből a legjobb jegyet elérni. Szerintem nincs ezzel baj. A magam részéről megbeszélném vele, hogy melyek azok a tantárgyak az iskolában, amelyek érdeklik, és amiket szívesen tanul. Valószínűleg azt mondaná, hogy ez a német, a töri és a magyar irodalom. A matekot még vegyük be ezek mellé, mondanám erre, hiszen jól jöhet a továbbtanuláshoz, a többit rád bízom. De ugye a gyermekét nem egyedül neveli az ember. És a gyerek apja ezzel a megengedő mentalitással a legkevésbé sem tud azonosulni.

Érvei a következők: 

Amikor erre én azt mondom, hogy ez elvileg igaz, de számos más tevékenység is létezik a világon (esetében különórák formájában), ami hasznosabb, mint adott esetben az, hogy a félévi fizika négyesét kijavítsa ötösre, akkor folytatja ezzel: 

Egy kérdésben biztosan nincs vita: naponta nem tölthet el hosszú órákat azzal, hogy a telefonját nyomogatja (viberezés az osztálytársakkal és Minecraft). 

Fotó: Leéb Ádám

A többire általában ezeket válaszolom:

A vitának nálunk még nincs vége. Hiába, van az úgy, hogy két nézőpont nem tud közelíteni egymáshoz. A gyerek – érthetően – nekem ad igazat, amitől természetesen az én érvelésemnek még nem javultak az esélyei. Közben rengeteg ismerőstől, baráttól végighallgattam már hasonló kirohanásokat a kitűnő iskolai bizonyítvány mellett. Valahogy úgy érzem, hogy a legjobb jegyekhez való ragaszkodás mögött sokszor van félelem. Félelem attól, hogy mi lesz, ha a gyerek nem a “legjobbak” közé tartozik. Hiszen verseny van, nemcsak az iskolában, de az életben is, és a versenyben győzni kell, legfeljebb a holtverseny lehet kompromisszum. Szerintem ez tévedés.

Persze, az egészet rosszul kezdtem, mert először azt kellett volna tisztázni, hogy mi is a siker. Mit szeretnénk, ha elérne a gyerek, és hogyan képzeljük el az oda vezető utat? A hétköznapjait, hétvégéit, nyári szüneteit, a komplett gyerekkorát. Nem úgy, hogy kamaszkorára megtalálja azt, ami őt igazán érdekli, amihez nemcsak érdeklődése, hanem tehetsége is van, és elsősorban azzal kapcsolatban ambicionálja a kitűnő eredményt? Nem úgy, hogy megtanítjuk álmodni, és küzdeni az álmaiért?

Mi köze van az álmoknak és az álmokért folytatott küzdelemnek a végig summa cum laude bizonyítványhoz?

Fotó: Leéb Ádám

Eszembe jutnak az osztálytalálkozóim… Talán mondani sem kell, vannak a volt legjobb tanulók között is boldog és sikeres emberek. Bankokban, a közigazgatásban, a jogi pályán. (Nekem pedig minden tiszteletem az övék.) De vannak olyanok is (nem kevesen), akik a rosszabb bizonyítvány ellenére megtalálták azt az egy területet, amiben később kiteljesedtek, ami a mai napig boldoggá teszi őket, és amiből tisztességesen élnek. Van, aki zenész lett, más lovasfarmot vezet a feleségével, vagy épp egy kis üzletet visz, egyedi kézművestermékekkel.

És eszembe jut óhatatlanul néhány régi emlék. Arról, hogy milyen sok tényezőtől is függ az, mennyire teljesítünk jól a különböző tantárgyakban. A legmeghatározóbb élményem ez: 

Általános iskola, hetedik osztály. Kémia a többségünk által gyűlölt és rettegett tanárral. Elviselhetetlen szigor, kihívások a táblához, megszégyenítéssel. Repültek a rossz jegyek. Én év végén kettes voltam, de legalább nem volt otthon retorzió. Engem sem maga a rossz jegy bántott, hanem a szorítás a gyomromban órák előtt, és a gombóc a torkomban a táblánál. Nyolcadikban szerencsére jött egy új tanár. Az első perctől fogva imádtam. Kedves volt, bátorító, ráadásul hihetetlenül érdekes órákat tartott. Hirtelen meg akartam érteni mindent, meg akartam tanulni mindent, ötöst akartam minden órán. Nem voltam ezzel egyedül. Az eredmény? Félévkor ötös, dicsérettel, merthogy egy kerületi versenyen második lettem. Azóta is bírom a kémiát.

Szóval a dolog bonyolult, az én eredeti felvetésem mégis áll még mindig: Kell-e, hogy mindenből ötös legyen az a gyerek? Ha a válaszunk igen, megkérdőjelezhetetlen jó szándék ide-oda, válaszoljunk erre a kérdésre is: Valójában kinek és mit akarunk a gyerekünk kitűnő osztályzataival  bizonyítani?

Exit mobile version