„Ha ez így megy tovább, lassan kiürül a pedagóguspálya”

Szarka Nóra | 2017. Szeptember 05.
Már a Vaterán, a Jófogáson és a Facebookon is keresnek pedagógusokat, tanerőhiánnyal indul az új tanév. Miért nincs elég tanár? Miért van a pedagógus szakmában a legtöbb pályaelhagyó? És mit lehetne tenni ellene? Mendrey Lászlóval, a PDSZ elnökével kerestünk ezekre a kérdésekre válaszokat.

Több iskolában még szeptember elsején sem volt elég tanár a tanévkezdéshez. Ha netán sikerül egy-egy állást betölteni, akkor újabb és újabb üresedések jönnek, tehát a probléma folyamatos, és egyre rosszabb lesz a következő években – árulta el Mendrey László, a PDSZ elnöke az NLCafénak.

„Több iskoláról is tudok csak Budapesten, ahol nincs elég tanár, sajnos már meg sem lepődöm ezen. A XV. kerületben például a másodikosok tanító nénije lépett ki, őt kell pótolni minél előbb. Nagyon egyszerű oka van ennek: a pedagóguspálya nem vonzó. És főként azért nem, mert nevetségesen kevés a fizetés. Lassan kínos lesz ezt kimondani, ugyanis az elmúlt 4 év propaganda-hadjárata után mindenki azt gondolja, hogy a tanárok, pedagógusok fizetése az egekbe emelkedett, pedig ez nem igaz. A béremelést a szakszervezetek hajtották ki a kormányzatból, de nem akkor, nem annyit és nem úgy fizettek. Egy főiskolát végzett pályakezdő fizetése 180 ezer forint bruttó, míg egy egyetemet végzett pályakezdő tanár 195 ezer forintot kap. Lássuk be, ez nagyon kevés, ebből nem lehet családot tervezni, lakást vásárolni, de még egy embert eltartani is csak nehezen. Egy érettségizett szakmunkásbér is ennyi, ami nem baj, nem az övékét kell csökkenteni, hanem a miénket emelni.

Képünk illusztráció (Fotó: Vadnai Szabolcs)

Hamarosan a pedagóguspálya kiürül, ugyanis az átlagéletkor jelenleg 53,5 év, ami azt jelenti, hogy nagyon elöregedett a szakma. Kilenc éven belül 40 ezer pedagógus megy öregségi nyugdíjba, tehát ennyi embert kell pótolni, de ötletem sincs, hogy hogyan.

Az elmúlt tanévben ötezer pedagógus távozott a pályáról, s csak alig 800 az oktatásban újonnan munkát vállalók száma.  A tapasztalat az, hogy nagyon kevés kolléga akar dolgozni nyugdíj mellett, mert egyszerűen nem éri meg, és mivel az oktatásban hiányzik mindenfajta alkotói szabadság, ezért fásulttá, rezignálttá válnak ezek az emberek. A fiatalabbak pedig vállalkozó szelleműek, ők gyorsan rájönnek, hogy most még érdemes váltani, és mivel képzettek, nyelveket beszélnek, jól bánnak az emberekkel, ezért sok helyen tárt karokkal várják őket, sokkal magasabb fizetésért és jobb munkakörülményekkel, mint amit az iskolában kapnak. Ők persze boldogan mennek, és ez teljesen érthető” – magyarázza Mendrey László.

Rengeteg a kivándorló pedagógus

Nemcsak a pályaelhagyók és a nyugdíjasok miatt nincs elég pedagógus, sokan ugyanis ebből a szegmensből is külföldre mennek dolgozni, akár mosogatnak is Londonban, vagy elvállalnak bármi más munkát, amiből megélhetnek.

„Van egy ismerősöm, aki óvónő, ő most Londonban dolgozik bébiszitterként, ami azt jelenti, hogy egyetlen gyerekért felelős, és a jövedelme 600 000 forintnak megfelelő font havonta. Nyugodt körülmények között foglalkozik egy gyerekkel, akinek az édesanyja magyar, ezért külön örülnek, ha az anyanyelvén beszél a gyerekhez. Érthető, ha esze ágában sincs egy magyar óvodában 15-20 gyerekkel küszködni egész nap 150 ezer forintért. Annyira sok pedagógus hiányzik a rendszerből, számszerűen 5-6000 tanárról van szó országszerte, hogy tavasszal már a képesítés nélkül dolgozó pedagógusok is felmerültek.”

Képünk illusztráció (Fotó: Neményi Márton)

Mendrey László ezeken a dolgokon változtatna azonnal, ha tehetné:

Egy volt pedagógus, aki ma egy nagy multi középvezetőjeként dolgozik, azt mondja, hogy élete legjobb döntése volt a váltás, és nemcsak azért, mert sokkal többet keres.

„Három éve meguntam, hogy egy rosszkedvű tantestületben ülök, ahol mindenki fáradt, és rezignáltan viseli a gyerekeket. A tanítás már nem volt öröm, hanem pénzkereseti lehetőség, nem volt semmilyen szabadságunk a tekintetben, hogy mit tanítsunk, a napom minden perce a munkáról szólt. Vagy órát tartottam, vagy helyettesítettem, vagy készültem az óráimra, vagy pedig adminisztráltam. Egy reggel arra ébredtem, hogy én ezt nem csinálom tovább a nevetségesen alacsony fizetésemért, akkoriban nettó 165 ezer forintot kerestem. Belevágtam az álláshirdetések böngészésébe, és keresni kezdtem gyakorlatilag bármit. Két nyelven beszélek, egy hónap múlva már két ajánlat lapult a zsebemben, akkor szóltam a főnökömnek, hogy a tanév végén elmegyek. Szomorú volt, de megértette, nem is próbált tartóztatni, mert tudta, hogy a körülményeket nem tudja megváltoztatni. Most egy HR-osztályon dolgozom, és nem imádom a munkám minden percét, de pont a dupláját keresem a pedagógusfizetésemnek, és emberszámba vesznek. Számít a véleményem, kíváncsiak az ötleteimre, a jó munkát pedig honorálják jutalommal, és egyéb juttatásokkal. A kollégáim közül vannak olyanok, akiket nagyon szeretek, jó a közösség. Nem állítom, hogy nem dobban meg a szívem, ha egy iskola előtt megyek el, és meghallom a gyerekzsivajt, mert az hazugság volna, hiányoznak a gyerekek. De csak a gyerekek! A rossz légkör, a pénztelenség, a körülmények, a ránk erőltetett tanmenetek és tankönyvek egyáltalán nem. Képzeld el, amikor először körülnéztem az új munkahelyemen, akkor mindent olyan furcsának láttam: nem omlott a vakolat, megkérdezték, milyen széket szeretnék, fénymásolhattam, amikor kellett, és volt papír, amivel nem kell spórolnom. Az íróasztalomon egy szuper számítógép fogadott, van céges telefonom. Aki egy pesti iskolában tanított előtte, annak mindez maga a csoda!”

Exit mobile version