Szeptembertől kétszer gyakrabban kell a védőnőhöz státuszvizsgálatra vinni a két év alatti gyereket. A most elindult koragyermekkori program célja ugyan nagyon nemes – minél előbb kiszűrni a fejlődési rendellenességeket –, csak éppen utána nincs hova fejlesztésre vinni a gyereket, és a védőnők nyakába is elképesztő papírmunka szakadt. Új kötelező feladat van, a beígért informatikai rendszer viszont nem működik, a folyamatos adminisztráció pedig a családlátogatástól veszi el az időt – írja az Abcúg a védőnők egyre kilátástalanabb helyzetéről.
A lap felkereste a negyven éve pályán lévő, Zalalövőn dolgozó Takácsné Nagy Ágnest, aki szintén ki sem látszik a papírmunkából, és egyre inkább érzi, hogy réges-rég nem azt csinálja, amiért ezt a hivatást annak idején választotta.
Tegnap elmentem egy családhoz, ahol három gyermek van, és mind a hárman pont beleestek valamelyik státuszvizsgálatba, és oltási kötelezettségük is volt. Reggel háromnegyed nyolctól este fél kilencig az ő papírjaikat gyártottam
– meséli az Abcúgnak a védőnő, akinek jelenleg 140 gondozottja van, iskolai védőnőként további 141 gyermeket lát el. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a szülők a kérdőíveket az ügyfélkapun keresztül tudják kitölteni, ez pedig automatikusan megjelenne a védőnői rendszerben is, de jelenleg minden papíralapon működik csak.
A rengeteg papírmunka és a státuszvizsgálatok megemelt száma ráadásul egy nagyon fontos védőnői feladattól, a családlátogatástól veszi el az időt. Nagyon fontos lenne, hogy a gyerek saját közegében legyen, hiszen ott tudják igazán megállapítani a védőnők, hogyan is érzi magát a gyerek, nem pedig a rendelőben.
Nem éri el kívánt célját a koragyermekkori program sem, amelyet azért hívták életre, hogy ha egy kisbabánál fejlődésbeli visszamaradás van, azt minél előbb észrevegyék. De a probléma az, hogy hiába ismerik fel a bajt időben, nincs hova irányítani utána fejlesztésre a gyereket. A korai fejlesztőbe küldött gyermekek fél-egy év után kapnak csak időpontot, a terápiára pedig sok család azért nem tud eljárni, mert messze van a lakóhelyétől.
Az Abcúg kereste az Emberi Erőforrások Minisztériumát is a nem működő informatikai rendszerrel kapcsolatban, válaszuk szerint az eVir feladata a védőnők munkájának segítése, ezért annak fejlesztése, javítása, felhasználóbaráttá tétele folyamatos a beérkezett észrevételek alapján. A szűrésnek azonban nem feltétele az informatikai felület használata.