Babázással is fejlesztheted gyereked empatikus és szociális készségeit (x)

hirdetés | 2020. Október 05.
A Barbie és a Cardiff University tanulmánya szerint babázás közben aktivizálódik a gyerekek agyának társas készségekért, így az empátiáért felelős része.(1)
Babázással is fejlesztheted gyereked empatikus és szociális készségeit (x)


Így fejleszti a gyereket a babázás

Elsőként mutatták ki képalkotó eljárással a babázás a gyerekek agyára gyakorolt hatását. A kutatás során 33, 4 és 8 év közötti gyereket²  figyeltek meg Barbie-zás közben: az agy társas információfeldolgozásért, így az empátiáért felelős része akkor is működésbe lépett, amikor egyedül játszottak. Az önálló tabletes játéknál az agyi aktivitás alacsonyabb volt³.

 

Erre is jók a szociális készségek

A Barbie 500 magyar a szülőt is megkérdezett4: az empátiát szinte mindenki fejlesztendő készségnek tartja, de harmaduk sincs tisztában azzal, hogy ebben a babázás is segíthet. A karantén miatt több mint felük aggódik, hogy az elszigeteltség hatással lehet gyerekük társas és érzelmi készségfejlődésére. Nem meglepő, hogy a szülők több mint 80 százaléka nagyobb valószínűséggel ösztönzi gyerekét játékra, ha az bizonyítottan segíti e készségek fejlesztését.


Dr. Belső Nóra pszichiáter szakorvos
szerint „a szerepek eljátszása a babákkal lehetőséget adhat a gyerekeknek, hogy a saját életükben zajló társas élményeket újra átgondolják, feldolgozzák, megélhessék és megérthessék a szereplők szempontjait. A fejlettebb szociális érzékenység és a társas élet információinak részletgazdagabb feldolgozása mélyebb megértést, jobb konfliktustűrést és -kezelést eredményezhet. Az ilyen gyerekek elfogadóbbak a többiekkel, segítőkészebbek és képesek mások érdekeit is képviselni, például egy iskolai helyzetben, amikor meg kell védeniük egy társukat mások zaklatásával szemben”.

A Barbie szakértők segítségével fejlesztő weboldalt is készített, ahol számos, a szociális készségfejlesztést támogató segédanyagot gyűjtött össze.

* * *

¹A vizsgálatot 42 4 és 8 év közötti gyerekkel végezték (20 fiúval és 22 lánnyal), teljes adatfelvétel 33 gyerek esetében történt.
²A vizsgálatot 42 4 és 8 év közötti gyerekkel végezték (20 fiúval és 22 lánnyal), teljes adatfelvétel 33 gyerek esetében történt.
³ A kutatás során a gyerekeket többféle játékszituációban is megfigyelték: magukban és a kutatási asszisztenssel közösen is babáztak, de azt is megnézték, mi történik, ha a gyerekek tableten játszanak egyedül vagy a team egyik tagjával. A babázáshoz sokféle Barbie babát és játékkészletet használtak, annak érdekében pedig, hogy biztosítsák a következetességet, minden játékot visszaállítottak a kiindulási helyzetbe, mielőtt a gyerekek megkezdték a tesztet. A táblagépes kísérletnél törekedtek arra, hogy a babázáshoz hasonló játékélményt nyújthassanak, ezért olyan játékokat választottak, amik nyitottságot és kreativitást igényeltek a gyerekek részéről. Az adatgyűjtés során Dr. Sarah Gerson és a csapata a funkcionális közeli infravörös spektroszkópia (fNIRS) nevű eljárást alkalmazta az agyi aktivitás leképezésére. A technológia olyan fejre csatlakoztatható érzékelőkre épül, amelyek lehetővé teszik a szabad mozgást.
4 A OnePoll felmérése 2020 júliusában, 22 országban, 15 ezer 3 és 10 év közötti gyerek szüleinek megkérdezésével.
Exit mobile version