Miután a dél-kínai Kantonban május végén azonosították a koronavírus delta változatát – amelyet korábban indiainak neveztek –, a hatóságok ezúttal is drasztikus intézkedésekkel igyekeztek megakadályozni, hogy súlyos járványgóc alakuljon ki a fontos ipari és kereskedelmi központban.
Sencsenben három hétre a kikötőket is lezárták, ami érintette a Jantien Nemzetközi Konténerterminált, a világ harmadik legforgalmasabb átrakodóterminálját is. Bár azóta a kikötő újraindult, még mindig csak kapacitása ötödével működik. Mivel innen indul útnak a kínai export 24 százaléka, a korlátozások hatása Európába is begyűrűzhet, és akár az év végéig érezhető marad – írja a Világgazdaság.
A Jantien kikötőben több mint 160 ezer konténer torlódott fel május vége óta, a teherhajóknak a szokásos fél nap helyett legalább 16 napot kell vesztegelniük. De akkor sem oldódnak meg a gondok, ha helyreáll a teherhajó-forgalom, mert akkor az európai kikötők nem fogják bírni a megnövekedett forgalmat.
A szállításokat tovább lassítja a konténerhiány, a konténerek bérleti díja pedig egy év alatt több mint a háromszorosára emelkedett. A szállítmányozási költségek emelkedése pedig várhatóan a fogyasztói árakban is érezhető lesz. Ráadásul a kereskedők nyár végén szokták megrendelni a karácsonyi árut, de most olyan árak és állapotok vannak, mint karácsony táján szokott lenni, ezért senki sem tudja, mi várható szeptemberben.
(Kiemelt kép: Pixabay/Bruno /Germany)
Konténeres szállítás:
- 3 ezer kilométert utazott 12 napon át egy konténerben a cica, túlélte
- Több ezer kindertojást mosott partra a tenger