Bringára fel!

Nárai Rozália | 2009. Augusztus 11.
Emlékszel még arra, amikor gyermekkorodban szabadon bicikliztél? Hajad fújta a szél, repültél, mint a madár, és úgy mosolyogtál, mintha soha nem akarná abbahagyni? Szeretnéd föleleveníteni ezeket az élményeket? Nem olyan nehéz újrakezdeni!

 

Érdekel hogyan tudod megőrizni testi-lelki egészséged? Nézz körül a Nők Lapja Egészség Oldalán! KATT IDE!

A biciklizés remek hobbi, kikapcsolódás, és még az egészségnek is jót tesz. Kitűnő testedzés, növeli az állóképességet, erősíti a szívet, a légzőrendszert, a mozgás által felgyorsított anyagcsere hatékonyan méregtelenít tekerés alatt és után, továbbá erősíti az immunrendszert.
A rendszeresen kerékpározó embereknél felére csökken a szívroham veszélye, ráadásul boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak, amit a természetes környezet ölelése csak tovább fokoz. Kíméli az ízületeket, így bátran kerékpározhat mindenki, akár az is, akin nagy a súlyfelesleg. Nincs is más olyan testedzés, amiről ennyi jót lehetne mondani.

Tisztázzuk az elején!

Először is, persze, kell egy jó bicikli. Itt nem arra gondolok, hogy a vasparipája a legutolsó trendet kövesse és a legújabb kütyükkel legyen felszerelve, hanem a műszaki állapotra. Akik szerencsésebbek, csak előveszik a sufniból a régit, leporolják, felpumpálják, beolajozzák, meghúznak néhány csavart, beállítják a fékeket, ha van, a váltót, és már indulhatnak is kerekezni.
Na jó, csak vicceltem. Túl sok minden van a biciklin, amit nem árt minden egyes „újra elővételkor” átnézni, rendbe rakni. Ha lehet, ezért vigyük inkább szerelőhöz, vagy kérjünk meg egy hozzáértőt, hogy nézze át, tegye rendbe, mert a bicikli meghálálja a törődést, és így még sok évig kiszolgál bennünket.
Ha nincs mire felpattanni, akkor bizony vásárolnunk kell. Érdemes a használt kerékpárok között nézelődni először, mert könnyen találhatunk tökéletes állapotút, aminek kutya baja. A legtöbb kerékpárszerviz foglalkozik használt járgányokkal, melyeket természetesen felújítanak, így biztosan műszakilag is kifogástalan állapotban lesznek.

Érdemes azonban vásárlás előtt eldönteni, hogy milyen típust válasszunk, melyik felel meg a legjobban az igényeinknek. Alapvetően három fajta van: országúti, terepen használatos (mountain bike) és a kényelmes városi kerékpárok.
Az első típust az válassza, aki a sebesség szerelmese, és műúton tervezi a használatát, mert ez terepre alkalmatlan. A második már sokkal jobban kihasználható, árkon-bokron átmehetünk vele, a vastag kerekeknek és masszív váznak meg sem kottyan. Túrázásra kiváló, de a városban (műúton) sem hagy cserben. Mindenkinek ajánlom, ez a legsokoldalúbb típus. A harmadiknak a nevében is benne van a funkciója. Kényelmes, nem túl gyors. Azoknak ajánlom, akik városi közlekedési eszköznek használják a kerékpárt.

Fogyni is lehet vele

A kerékpározás gyors, olcsó, környezetbarát – de sok embernek éppen ilyen fontos, hogy a fogyást is segíti. Említettem, nagy előnye: az ízületeket sokkal kevésbé terheli meg, mint, mondjuk, a futás, ezért ideális azoknak, akik nagyobb súlyfeleslegtől szeretnének megszabadulni. Biciklizzünk hetente háromszor-négyszer egy órát, de semmiképp se kevesebbet fél óránál. A legjobb időpont erre a reggel vagy a kora délelőtt, mert akkor még nincs tikkasztó meleg, és kisebb a levegő por- és széndioxid-koncentrációja.
Előtte persze fel kell készülni. Soha ne induljunk el éhgyomorra, a legjobb, ha tápláló, teljes kiőrlésű müzlivel kezdjük a napot. Várjunk legalább fél órát az indulással, ne közvetlenül evés után induljunk. Végezzünk pár gimnasztikai gyakorlatot, nyújtsuk meg a főbb izomcsoportokat, és már indulhatunk is! Az első öt-tíz percben ne tekerjünk gyorsan, hagyjuk bemelegedni az izmainkat, utána viszont bátran rákapcsolhatunk. Közepes intenzitással tekerjünk végig, ha lehet, egyenletes tempóban. Többször igyunk vizet közben. Az utolsó öt perc a bemelegítéshez hasonlóan lassú legyen. A láb és a törzs izmait nyújtsuk a végén is, és bírjunk ki még másfél-két órát evés nélkül.

Szabad a pálya!

Az utolsó kérdés, amit indulás előtt nem árt tisztázni, hogy hova menjünk. Legyünk körültekintőek, érdemes minden tényezőt számba venni, hogy valóban megfelelő útvonalat válasszunk. Szerencsés kilométerről kilométerre megtervezni mindent, hogy ne érjenek meglepetések. Ha például családunkkal, gyermekeinkkel indulunk kerekezni, akkor nem biztos, hogy a hegyi utak lesznek a legjobbak. Válasszunk egy viszonylag sík területet, ahol patak, tó, több tisztás található, és kössük össze egy fűben elheveredős, madárcsivitelést hallgatós piknikkel. Nekem ez a kedvencem. Mindegy, hogy hol, csak a természet vegyen körül, és friss levegőt szívhassak közben. Ettől a test és a lélek egyaránt kivirul. Ha viszont a barátainkkal igazi kihívásra vágyunk, akkor érdemes komolyabb terepet választani. Bátran keressünk árkon-bokron át haladó hegyi vagy akár erdei utakat. Persze ahhoz, hogy ilyeneket találjunk, bizony el kell hagyni a várost. A vidéken élők sokkal szerencsésebbek.

Szerencsére a bicikli szállítása nem ördöngösség. A legegyszerűbb, ha felülünk egy vonatra. Pillanatok alatt elhagyhatjuk a várost, és a kerékpárszállító vagonban minden kényelmesen elfér, de az autónkra is pillanatok alatt felszerelhetünk egy biciklitartót, amit ma már bérelni is lehet. Az egész országot keresztül-kasul behálózzák már a biciklis útvonalak. A térképet mégse hagyjuk otthon. e

Nagy hasznát vesszük

A biciklizéshez elvileg csak jó láb kell és jó masina. Azért a biztonság kedvéért érdemes még néhány dolgot bepakolni. Erre a legpraktikusabb egy hátizsák. Ez nem csúszik félre, és biztosan nem akadályoz majd a tekerésben. Nagyon fontos, hogy mindig legyen benne víz. Nem feledkezhetünk el most sem a megfelelő folyadékpótlásról, pláne ha meleg van, és több órás utat tervezünk.

A legjobb, ha biciklis kulacsba töltjük, így nem kell bajlódni a kupakozással. Pakoljunk be még egy-két csoki- vagy müzliszeletet. Nagyon praktikus, mert gyors energiapótlást nyújthat a kimerült szervezetnek, új erőre kapunk tőle.
Nem árthat, ha van nálunk pumpa, egy-két csavarkulcs, így a nem várt műszaki problémák sem fognak ki rajtunk.
A ruházatunk nagyon fontos kérdés.
Ne legyen meleg, de túl lenge se. Vannak speciális biciklisnadrágok és felsőrészek, melyek nagyobb terhelésnél is szárazon tartanak, így akkor sem kell megfázástól félnünk, ha kimelegszünk, vagy egy kicsit lehűl a levegő.
Nadrágunk szára soha ne legyen túl bő, mert a lánctól olajos lesz, és beleakadhat a pedálba, ami balesetet okozhat.
Persze mindig legyen a fejünkön bukósisak, ami nemcsak esésnél véd a fejsérüléstől, de még a „szembejövő” ágaktól is megóv. Nem divathóbort, hanem elengedhetetlen kellék a napszemüveg. Válasszunk olyat, amelynek nem túl sötét a lencséje, így bármilyen időjárási körülmények között viselhetjük. Megakadályozhatjuk vele, hogy nemkívánatos dolgok (bogarak, por) a szemünkbe kerüljenek, és az erős szélben sem fog könnyezni a szemünk.

A legjobb, ha a lábunkon sportcipő van.
Nem érdemes a papuccsal próbálkozni, még rekkenő hőségben sem.

Indulás előtt mindig ellenőrizzük, hogy égnek-e a lámpák, és nem lettek-e porosak a macskaszemek (fényvisszaverők).

Törekedjünk arra, hogy mindig jól láthatóak legyünk, pláne naplemente után, hiszen az autós-biciklis erőviszonyokat mindannyian ismerjük.

 

A szeptemberi szám tartalmából:

• Minilabor otthon
• Nők, akik sohasem betegek
• Öt kérdés a szexről, amit feltennél
• Zeneterápia
• Szépítő hormonok

Fizess elő a Nők Lapja Egészségre!»

 

Exit mobile version