Nagy tapintat kell hozzá, hogy a segítségkérőnek és az adományozónak is felemelő legyen a segítségnyújtás (x)

hirdetés | 2020. Május 27.
“…nekem a kérés nagy szégyen, adjon úgyis, ha nem kérem.” – írta Nagy László Adjon az Isten című versében. Rászorulók mindig vannak, a koronavírus óta pedig tovább nőtt a számuk. De segítséget kérni sokaknak nem megy könnyen – a karitatív szervezetek munkatársai azért is dolgoznak, hogy hozzájuk elérjenek. Ismerjétek meg Bohácsné Vilimek Ágnest, a Magyar Vöröskereszt egyik munkatársát, a mindennapok hőseinek egyikét.

“A korábbi munkahelyemen szinte mindenki önkénteskedett, legtöbben a Magyar Vöröskeresztnél. Csatlakoztam én is, akkor még a szabadidőmben, önkéntesként segédkeztem 6-8 éven át. Ezalatt megtapasztaltam, milyen mozgalmas itt az élet, és hozzám a nonprofit szellemiség egyébként is nagyon közel áll. Így amikor megláttam a szervezet állásajánlatát, azt éreztem, hogy meg kell azt pályáznom. Ez 10 éve volt, azóta főállású alkalmazottként segítek és örülök, hogy részese lehetek a munkának” – mesélte Ágnes, a Magyar Vöröskereszt XIV. kerületi szervezője.

Az egyik fontos tevékenységük Zuglóban immár nyolcadik éve az elsősegély-oktatások szervezése a kerületi iskolák diákjainak az önkormányzat támogatásával. “Egyszer épp középiskolásoknak tartottunk elsősegély felkészítést, ahol az újraélesztést is gyakoroltuk. Az egyik résztvevő, egy 16 éves fiatalember rögtön ezután egy vészhelyzet szemtanújává vált, és azonnal, élesben hasznosította a tanultakat. Sikerült újraélesztéssel megmentenie a bajbajutottat! Hőstettéért életmentő emlékérmet kapott.” A program azóta kibővült óvodai és bölcsődei gondozóknak összeállított, majd kismamáknak, kispapáknak (és érdeklődő “kisnagymamáknak”) szóló elsősegélytanfolyammal is. Az oktatások ingyenesek és kiscsoportosak; remélhetőleg idén is lehetőség lesz a megvalósításukra.

Az oktatás mellett az adományok kezelése is kiemelt feladat, és mindig szívmelengető, amikor felajánlás érkezik. Tavaly például egy fiatalember kereste meg Ágneséket azzal, hogy szeretne jelentős összeggel hozzájárulni pár család karácsonyának szebbé tételéhez. Az illető a szervezettől csak ajánlást kért, hogy mely családoknak vásároljon. Mondani sem kell, mennyire boldoggá tette az érintetteket ezzel a gesztussal. “Jó látni, hogy vannak olyan emberek, akik amellett, hogy anyagilag megengedhetik maguknak a jótékonykodást, érzik is a társadalmi felelősséget arra, hogy kivegyék a részüket a segítségnyújtásból.”

A karitatív szervezet zuglói tevékenységei közé tartozik továbbá az adománybolt működtetése is. Ide olyan, jó állapotban lévő tárgyakat adhatnak be az adományozók, amelyekre nekik már nincs szükségük, de hozzájárulásukkal a boltban jelképes összegért értékesíthetők. Az adományok nagy részét pedig ingyenesen szétosztják a rászorulóknak. A koronavírus okozta körülmények között sajnos átmenetileg – várhatóan május végéig – be kellett zárni az üzletet.  

Természetesen az év folyamán is segítő kezet nyújt a Magyar Vöröskereszt a tartósan nehéz helyzetben lévőknek. De most sok új család is a támogatásukra szorul, hiszen a segítségkérők több mint fele elvesztette a munkáját, és többeknek is komoly megélhetési problémákkal kellett szembesülniük.

“Felemás érzések kavarognak bennem, hiszen nem jó, hogy olyan helyzetbe kerülnek a családok, amikor külső segítséget kell kérniük. Éppen ezért nagy alázattal kell, hogy végezzük a munkánkat. Eleve sokan nem is mernek személyesen hozzánk fordulni, leginkább azok, akiknek eddigi életkörülményeik stabilak voltak. Az önkormányzat szociális osztálya tud irányt mutatni abban, kik kerültek megsegítendő helyzetbe – őket szoktam felkeresni. Nagy tapintat kell hozzá, hogy ne megalázó, hanem felemelő legyen a segítségnyújtásunk” – mondta a szervező, és hozzátette, így is voltak olyanok, akik visszautasították a lehetőséget, arra hivatkozva, hogy adjanak segélycsomagot inkább más, náluk még nehezebb helyzetben levőknek.

Ágnes is egy mindennapi hős, aki társaival együtt folyamatosan azért tesz, hogy mások élete könnyebb legyen. Ő és kollégái általában a háttérben dolgoznak. Az, amit tesznek, viszont létfontosságú. A Coca-Cola vállalat ezért is döntött úgy április elején, hogy a pénzbeli adomány és a terméktámogatás mellett márkái reklámfelületeit a Magyar Vöröskereszt üzeneteinek adja át. Ennek részeként indította el a NaturAqua a Mindennapok hősei sorozatát a felületein: azért, hogy a láthatatlan segítők láthatóvá váljanak. ITT olvashatod a Magyar Vöröskereszt további önkénteseinek, munkatársainak történetét.

Exit mobile version