Pedagógusnap Kínában

nlc | 2002. Június 01.
A kínai oktatás történetében minden tanár példaképe Konfuciusz, aki a következô filozófiát jelképezi: különbségtétel nélkül tanítsunk mindenkit, minden tanulót képességei szerint oktassunk.





Konfuciuszról

Konfuciusz (kínai naevén Kung Fu-ce) hat művészetet alkalmazott: a szertartástant, zenét, íjászatot, szekérhajtást, tanulást (ide tartozott az írás és az olvasás) és a matematikát. Élete során több mint háromezer tanítványa volt. A Bölcs egyszer sem utasított vissza senkit társadalmi származás miatt, csak azt követelte meg, hogy a tanuló a tanulás iránti őszinte vággyal rendelkezzen. A Tavasz és Ősz Időszakának háborús viharai alatt Konfuciusz a káosz végét kutatta.

Úgy gondolta, hogy a fennálló zűrzavar a társadalom hanyatló erkölcsét tükrözi. Beutazta a hadakozó kínai fejedelemségeket, s az erkölcsi törvények érdemeire hívta fel az uralkodók és hivatalnokok figyelmét. Utolsó éveiben Konfuciusz újrarendezte az ősi szövegeket, s ezzel lefektette a kínai civilizáció szilárd alapját.


A pedagógusnapról





Amikor megalakult a Kínai Népköztársaság, Konfuciusz születésnapját, augusztus 28-át nevezték ki nemzeti pedagógusnappá. A nyugati Gergely-naptár szerint ez a nap szeptember végére esik. Az ünnepet Konfuciusz emlékének ajánlják, aki fáradhatatlanul munkálkodott a kínai kultúra és társadalom érdekében. Manapság a pedagógusnapon nemcsak Kína legelső tanáráról emlékeznek meg, hanem minden tanárról, akik egész évben keményen dolgoznak.

Az ünnep során szertartást mutatnak be a Konfuciusz-szentélyben a Bölcs tiszteletére.
Exit mobile version