A kreativitás fejlesztése

nlc | 2002. Szeptember 14.
Sokan egyenlõséget tesznek a tehetség és kreativitás közé, pedig ezek a fogalmak nem egymás szinonimái. A kimagaslóan kreatív személyek csupa paradoxonokból állnak.





Számos dologra nyitottak és mégis zárkózottak, bolondosak és komolyak egyszerre, alkalmazkodók és mégsem tudnak beilleszkedni, ám éppen ezek a paradoxonok éltetik a kreativitásukat. A kreativitásnak rengeteg definíciója van. Torrance (1962) úgy határozza meg a kreativitást, mint a hiányzó elemek felismerése, új hipotézisek felállítása és az eredmények közreadása, a hipotézisek ellenőrzése és esetleges módosításának gyűjtőfogalmát. Pernes (1967) szerint a kreativitás a tudás, a képzelet és az értékelésegyüttes működésének eredménye. Williams (1968) véleménye szerint a kreativitás az emberi intelligencia a tudást, a megismerésen alapuló mentális folyamatokat, a divergens, produktív és asszociatív gondolkodást, az értékelő viselkedést és a kommunikációs képességet magába foglaló tudatos cselekvés.






Mi jellemzi a kimagaslóan kreatív gyermekeket?


Néhány fontosabb elemet felsorolunk Williams (1982) alapján:


  • Igényli a kényelmet, a biztonságot, az elfogadást, hogy ugyanolyan legyen, mint a többiek, ugyanakkor kényszert érez magában a másságra.

  • Nem fogadja el, hogy csak egyetlen jó megoldás létezik, de mereven ragaszkodik a saját megoldásához.

  • Rendkívül önálló, erősen elbizakodott, mindent maga akar felfedezni, mégis nagyon vágyik arra, hogy kreatív ötleteit, produkcióit, megoldásait másokkal megossza és a csoporttal elfogadtassa.

  • Az összetett és nehéz feladatokat preferálja, de egy sor dolgot leegyszerűsít, tartva a rövidzárlattól.

  • Következtetéseiben megfontolt, jó humorérzéke játékos kedvvel párosul.

  • Nagyon érzékenyen érinti, ha bírálják vagy nem fogadják el, ugyanakkor a kudarcok vagy a megoldatlan helyzetek hidegen hagyják.


    Clark (1983) listája az előbbieket még néhány jellemzővel kiegészíti:





    – önállóság, önfegyelem
    – esetenként tekintélyellenesség
    – a csoportnyomással szembeni ellenállás, máskor feltűnő alkalmazkodóképesség
    – kalandvágy
    – tolerancia a kétértelműséggel szemben
    – az unalom nem tűrése
    – az aszimmetria előtérbe helyezése
    – a szokásostól eltérő gondolkodás ill. megoldások alkalmazása
    – a részletekre is kiterjedő figyelem
    – jó esztétiakai érzék
    – rendhagyó nemi szerep elsajátítása


    Hogyan tudunk segíteni?

    Nyilvánvaló, hogy a kimagaslóan kreatív gyermekek egyedül, tanári és szülői segítség nélkül nem tudnak megbirkózni ezekkel a paradoxonokkal, márpedig ennek híján nem tudják kibontakoztatni képességeiket. A kreatív gyermekek neveléséhez Williams az alábbiakat ajánlja:






  • az elfogadó légkör megteremtése,

  • az önkifejezés bátorítása,

  • elismerés, a tisztelet megadása,

  • a bizalom állandó éreztetése.

  • érzelmi támogatás,

  • annak megengedése, hogy ha a gyereknek úgy jó, nyugodtan térjen vissza az életkorának megfelelő viselkedéshez;

  • a fegyelmezettséggel kapcsolatos követelmények félreérthetetlen formában való közlése,

  • teljesítményközpontú légkör megteremtése,

  • szimulációs játékok, amelyek az ötletteremtésre és a divergens gondolkodásra építenek,

  • valamint az olyan önálló munka, amelyet csoportos megvitatás követ.
  • Exit mobile version