Sokan egyenlõséget tesznek a tehetség és kreativitás közé, pedig ezek a fogalmak nem egymás szinonimái. A kimagaslóan kreatív személyek csupa paradoxonokból állnak.
Számos dologra nyitottak és mégis zárkózottak, bolondosak és komolyak egyszerre, alkalmazkodók és mégsem tudnak beilleszkedni, ám éppen ezek a paradoxonok éltetik a kreativitásukat. A kreativitásnak rengeteg definíciója van. Torrance (1962) úgy határozza meg a kreativitást, mint a hiányzó elemek felismerése, új hipotézisek felállítása és az eredmények közreadása, a hipotézisek ellenőrzése és esetleges módosításának gyűjtőfogalmát. Pernes (1967) szerint a kreativitás a tudás, a képzelet és az értékelésegyüttes működésének eredménye. Williams (1968) véleménye szerint a kreativitás az emberi intelligencia a tudást, a megismerésen alapuló mentális folyamatokat, a divergens, produktív és asszociatív gondolkodást, az értékelő viselkedést és a kommunikációs képességet magába foglaló tudatos cselekvés.
Mi jellemzi a kimagaslóan kreatív gyermekeket? Néhány fontosabb elemet felsorolunk Williams (1982) alapján:
Igényli a kényelmet, a biztonságot, az elfogadást, hogy ugyanolyan legyen, mint a többiek, ugyanakkor kényszert érez magában a másságra.
Nem fogadja el, hogy csak egyetlen jó megoldás létezik, de mereven ragaszkodik a saját megoldásához.
Rendkívül önálló, erősen elbizakodott, mindent maga akar felfedezni, mégis nagyon vágyik arra, hogy kreatív ötleteit, produkcióit, megoldásait másokkal megossza és a csoporttal elfogadtassa.
Az összetett és nehéz feladatokat preferálja, de egy sor dolgot leegyszerűsít, tartva a rövidzárlattól.
Következtetéseiben megfontolt, jó humorérzéke játékos kedvvel párosul.
Nagyon érzékenyen érinti, ha bírálják vagy nem fogadják el, ugyanakkor a kudarcok vagy a megoldatlan helyzetek hidegen hagyják.
Clark (1983) listája az előbbieket még néhány jellemzővel kiegészíti:
– önállóság, önfegyelem
– esetenként tekintélyellenesség
– a csoportnyomással szembeni ellenállás, máskor feltűnő alkalmazkodóképesség
– kalandvágy
– tolerancia a kétértelműséggel szemben
– az unalom nem tűrése
– az aszimmetria előtérbe helyezése
– a szokásostól eltérő gondolkodás ill. megoldások alkalmazása
– a részletekre is kiterjedő figyelem
– jó esztétiakai érzék
– rendhagyó nemi szerep elsajátítása
Hogyan tudunk segíteni?
Nyilvánvaló, hogy a kimagaslóan kreatív gyermekek egyedül, tanári és szülői segítség nélkül nem tudnak megbirkózni ezekkel a paradoxonokkal, márpedig ennek híján nem tudják kibontakoztatni képességeiket. A kreatív gyermekek neveléséhez Williams az alábbiakat ajánlja:
az elfogadó légkör megteremtése,
az önkifejezés bátorítása,
elismerés, a tisztelet megadása,
a bizalom állandó éreztetése.
érzelmi támogatás,
annak megengedése, hogy ha a gyereknek úgy jó, nyugodtan térjen vissza az életkorának megfelelő viselkedéshez;
a fegyelmezettséggel kapcsolatos követelmények félreérthetetlen formában való közlése,
teljesítményközpontú légkör megteremtése,
szimulációs játékok, amelyek az ötletteremtésre és a divergens gondolkodásra építenek,
valamint az olyan önálló munka, amelyet csoportos megvitatás követ.