A nyelvi tehetség felismerése

nlc | 2002. Szeptember 14.
Az anyanyelv terén tehetséget mutatók gyakran úgy kezdik az elsõ osztályt, hogy már tudnak olvasni. A tapasztalatok szerint a nyelvi tehetségnek bizonyuló gyermek 3-4 évesen ismeri fel a szavakat, 4-5 évesen pedig egyszerûbb szövegû könyveket is olvas.

Ezek a gyermekek írni is korán kezdenek, előbb nagybetűket használnak, s majd csak később térnek rá a kisbetűk írására. Az írással lényegében egy időben érdeklődnek a helyesírás iránt is. Sokan közülük spontán módon írnak helyesen, főleg kedvenc szavaik leírását oldják meg helyesen. A nyelvi tehetségek legfontosabb jellemzője mégis a mondatszerkezet és a beszédmintázat, amely összefügg mentális fejlettségükkel. Ezek a gyermekek gyakran már úgy beszélnek és fogalmaznak, mint a náluk idősebbek. 






A nyelvi tehetségekre általános jellemzőként tehát a következőket állapíthatjuk meg:

– korai beszédfejlődés,
– meglepően bő szókincs,
– intelligens társalgás,
– korukhoz képest széles körű általános tájékozottság,
– kiváló nyelvi megőrző képesség,
– jó megfigyelő képesség,
– kiemelkedő nyelvérzék.

Amennyiben a pedagógusok és a szülők úgy látják, hogy gyermekük a felsorolt jellemzők többségét mutatja, akkor érdemes számára biztosítani, hogy részt vehessen valamilyen speciális nyelvi tehetségfejlesztő programon.

Exit mobile version