A tavaszi hangulat eléréséhez nyugodtan fordulhatunk jó tanácsért a természethez. A tavasz színei vidámak, könnyedek, a sárga ösztönzõ, lendületes tónusaihoz állnak közel. Íme öt tipp, hogyan vigyünk tavaszt a lakásba.
1. Homogén színek párban
Ha nagy, egyszínű, minta nélküli felületeket hozunk létre, a rend és tágasság hatását érhetjük el. A szoba átlátható lesz, a belépő kiegyensúlyozott, nyugalmat árasztó térben érzi magát. Ez a nyugalom nem jelenti azt, hogy lakásunk unalmas lesz. A világos színek visszaverik a fényt, így világosabbá teszik a szobát is, a rikító színek élettel töltik meg a teret. Válasszunk ki két színt, és öltöztessük fel a lakást ennek megfelelően! Még mindig virágkorát éli a citromsárga-sötétkék páros, ahol a kék hűvösségét a sárga élénksége kompenzálja. idámabb, nyárias hatású a piros-sárga kompozíció.
Nem véletlenül kelt különösen tavaszai hangulatot a fűzöld és citromsárga együttes: a friss füvet és a tavaszi nárciszt idézi. A lila-rózsaszín párosítást a férfiak többsége nem viseli el, de ha mély lilát választunk, ugyanazt a kettős hatást érhetjük el, mint az előbb említett színekkel: ha egy hidegebb színt élénk, meleg színnel párosítunk, a kontraszt által keltett feszültség felpezsdíti érzékeinket. A világoszöld és az égszínkék a friss rétet és a tiszta égboltot idézi. Élénk kontrasztot alkot, ha banánzöldet és lilát teszünk egymás mellé. A gyakorlatban mindez úgy valósulhat meg, hogy egy nagy felületen – melyet az egyik választott szín ural – elhelyezünk egy kisebb tárgyat, ami a másik színt képviseli. A fény érdekében érdemes a világos színből létrehozni a nagy felületeket, de a piros-sárga megoldásnál épp a hatalmas pirosokkal tehetjük izgalmassá a lakást.
2. Együtt a tiszta alapszínek
A tiszta alapszínek – piros, kék, zöld, citrom – együttes alkalmazásával is vidám, életteli hangulatot érhetünk el, ez a megoldás a tavaszi virágos rét gondolatát ébreszti az emberben.
3. Egy szín, sok árnyalat
Régi megoldás, hogy egy szobában egyetlen szín dominál. A meleg, világos hatás eléréséhez próbáljuk ki az öltözködésben már jól bevált, a barnától a citromsárgáig terjedő színskálát. Valószínű, hogy a birtokunkban lévő bútorok közt találunk barnát, innen indulhatunk. Ne hagyjunk ki semmit: világosbarna, bordó,
vörös, narancs, citrom. Ez egy hosszú skála, vehetjük rövidebbre is: pirostól a citromsárgáig, vagy mély bordótól piroson át a narancsig. A citromtól eljuthatunk a fűzöld felé is. A tavasz fő színének, a sárgának különböző árnyalatait, törtfehért, vajszínt, aranyat, bézst alkalmazva, a lakásban maga a fény tölti be a komponáló szerepet.
4. A pasztell
Sok fiatal szereti a nyersfa-bútorokat, a legtöbb újonnan vásárolt lakást ezekkel rendezik be. Ehhez az adottsághoz jól illik a pasztellszínekből álló kompozíció. Előny az is, ha bútoraink fehérek. Finom, szolid hangulatot, világos és harmonikus hatást érhetünk el. Alkalmazhatunk bármilyen színt, nem kell félni a liláktól, rózsaszínektől, az egyetlen szabály, hogy annak pasztellárnyalatát válasszuk. A mennyiségtől se riadjunk vissza, a színek nem ütik egymást, a pasztellárnyalatokkal lehetetlen papagáj-hatást kelteni.
5. Egyetlen színkompozícióHa nincs időnk, lehetőségünk átfesteni, letakarni a szekrényeket és a bútorokat, vagy ha stílustalannak tartjuk a klasszikus bútorokkal berendezett lakás átalakítását, feldobhatjuk a szobát egyetlen nagyobb kompozícióval. Ez a megoldás elsősorban a sötét szobákban hatásos. Az összeállítást bárhova helyezhetjük, az asztalra, egy sarokba, de talán érdemes az ablak közelébe rakni, hogy sok fény érje, jól érvényesülhessen.
Az alkotás bármiből készülhet: gyertyákból, kendőkből, szárazvirágból, bármilyen kiegészítőből. Lehet akár egy virágcsokor is, a hangsúly a színhatáson van. Egyetlen jól megválasztott díszpárna is hatásos lehet. Találomra összeválogatott
tárgyakból avantgárd megoldások is születhetnek. Alkalmazhatjuk a fent említett kompozíciós elveket is, de a pasztellszínek ez esetben kevésbé érik el a várt élénk hatást. Ha szeretünk festeni, vegyünk elő egy Kandinszkij-albumot, és ötletet merítve a lírai absztrakció nagymesterétől, komponáljunk formák, alakok rajzolására nem törekedve csak színekkel nonfiguratív festményt.