Jean Reno arcai

nlc@fe | 2003. Augusztus 30.
Ha Jean Reno döngõ lépteivel végigmegy az utcán, a nõk egy része alighanem elalél. Pedig úgy néz ki, mint egy odesszai zsebes. Akárhogy is: Jean Reno királyi jelenség, akibõl erõ és kisfiús báj sugárzik. Vagyis jó pasi.





Az Oroszlán jegyében született (1948. július 30.) Jean Reno a férfias-karizmatikus színésztípus megtestesítője. Hiszen aligha akad színész, akire a karizmatikus jelző jobban illene, mint például a León, a profi címszereplőjére. Jellegzetes orra, mindig borostás arca, szinte már hipnotikus erejű szemei még a legrövidebb vagy jelentéktelen szerepben is kiemelik (vagy, mint a Godzilla című monstrumban, gyakorlatilag az egyetlen figyelemreméltó szereplővé teszik).

Reno Casablancán szültetett spanyol szülők gyermekeként, Juan Moreno néven. Bár édesanyját korán elvesztette, gyerekkorát a gondtalanság jellemezte. Barátaival rengeteget lógott a strandon, vagy a moziban, s – John Wayne, William Holden, Marlon Brandon,






James Stewart, Jean Gabin és Louis Jouvet filmjein – részben ott is nőtt fel. 1967-ben jött a Hatnapos Háború, és Reno Franciaországba indult, hogy francia állampolgárként tanulja tovább a színészmesterséget, amit Casablancán kezdett el. Akkor az állampolgárság előfeltétele volt az egyéves katonai szolgálat, amit le is szolgált, méghozzá Németország területén. Már franciaként utazik a mundérban töltött év után Párizsba, hogy tanulmányait folytassa. Könnyű élet várta: kevés és könnyű munka, Párizs és rengeteg nő.






A hetvenes években egy-két tévés szereplése volt, valamint színházakban dolgozott. 1981-ig kiemelkedő siker nem fűződik nevéhez, ekkor viszont megismerkedik Luc Bessonnal és barátság alakul ki kettejük között. Vele készített első filmjei, a L’avant Dernier (1981) és az Élethalálharc (1983) már ismerté tették a nevét, 85-ben a Metróban kapott kisebb szerepet. Az áttörés A nagy kékség (1988) című filmmel jött: azonnal rajongó tábor keletkezett a rendező és a színész körül. Reno ekkor otthagyja családját ( feleség és két gyerek), hogy a világot járja. 91-ben jött a Nikita mellékszerepe, 93-ban a Jöttünk, láttuk, visszamennénk. Ez a vígjáték Franciaországban óriási siker lett – érdekes módon az amerikaiaknak túl “európai” volt, így ott a siker elmaradt.






Kultuszfilm lett ellenben az 1994-es León, bár a tengeren túlra egy 23 perccel megcsonkított változat mehetett (azóta DVD-n már kapható a teljes). A bérgyilkos sikerére Hollywood is reagált, Reno amerikai pályafutása nekilódult. Ekkor készül a Francia csók Meg Ryannel és Kevin Kline-nal, a Mission: Impossible Tom Cruise-zal. Közben Reno hazautazik, és ott is filmezik (A Jaguár). Ezután készült az óriás szörnyfilm, a Godzilla, ami egyben óriási bukás volt. Szerencsére még abban az évben (1998) elkészült a Ronin, majd újra Franciaország következett, ahol a Jöttünk, láttuk, visszamennénk második része készült el, ismét viharos sikert aratva. Reno egyébként minden Amerikában készült film után szeretne egy franciát készíteni. A színész francia megbecsültségét mit sem jelzi, hogy kitüntették a Becsületrenddel, valamint hazájában természetesen a nők bálványa. Második feleségétől szintén két gyereke született.







Legújabb filmjei:


FÉLIX ÉS ROSE (2002)
ROLLERBALL – KÖNYÖRTELEN JÁTÉK (2002)
RESZKESS AMERIKA (2001)
WASABI – MAR, MINT A MUSTÁR (2001)
BÍBOR FOLYÓK (2000)
Exit mobile version