Mozijegy és diploma

Szögi Zoltán | 2001. Október 12.
Az egyetemi diploma kevesebbet ér, mint egy mozijegy, mert a mozijegy feljogosít a moziba való bemenetelre, az egyetemi diploma pedig nem jogosít fel semmire – mondta Soichiro Honda, a Honda-birodalom megalapítója.




Vélekedése kissé talán túlzó, mindenesetre rávilágít a továbbképzés fontosságára. Általában úgy tartják, hogy a nemzeti jövedelem emelkedésének 5,5 %-a a munkaerő jobb kiképzéséből származik. Napjainkban a gyors műszaki-technikai fejlődés, a szervezetek növekvő komplexitása, a gyorsan változó társadalmi és gazdasági feltételek és a növekvő minőségi igények miatt különösen megnőtt a dolgozók továbbképzésének jelentősége.

Fontos, hogy minél többet tudjanak az emberek a továbbképzés céljáról és eszközeiről, és legyenek érdekeltek a programok kidolgozásában, mert minél inkább érdeklődnek iránta, annál nagyobb eredményre van kilátás.





De hogy a képzés tényleg sikeres legyen, ahhoz másra is szükség van. Például – bármilyen furcsának is tűnik – az oktatás céljaira szolgáló helyiség gondos kiválasztására. Ennek kialakítása ugyanis meghatározza a tanulási folyamat hangulatát. A jó hangulat pedig az eredményes és tartós tanulás egyik fontos elősegítője.

Régóta ismert jelenség, hogy a tanulás során platók jelennek meg, azaz a teljesítmény további gyakorlás hatására sem nő tovább. A platókat többféle tényező hozhatja létre: a feladatokban rejlő nehézségek, a hibásan rögzített szokások, vagy az érdeklődés elveszítése. Ezeken azonban lehet segíteni: hosszabb gyakorlás után ugyanis a teljesítmény újra nőni kezd.





Fontos még a visszajelzés, ami amellett, hogy információt szolgáltat, motivál is. Egy egyetemi hallgatók körében végzett vizsgálat érdekes eredményt hozott: a gyengébb tanulókra a pozitív, a jó tanulókra a negatív információ hatott serkentően. Ez felnőttekre különösen igaz, ők fokozottan igénylik a tanulási tevékenységük eredményességével kapcsolatos mind gyakoribb visszajelzést.

A legjobban igazolt tanulási elv mégis az, hogy a szétosztott gyakorlás eredményesebb az egy tömegben végzett gyakorlásnál.
Exit mobile version