A sajátos jávai kultúra rugalmasságának köszönhetően olyan vallási és politikai nézetek kötöttek szövetséget, melyek sok országban, összeférhetetlenségükből adódóan háborús konfliktusokat szültek csak. A valláshoz pedig szorosan kapcsolódtak a művészetek, így váltak a különböző istenhitek ellentmondásait kiküszöbölő fórumokká.
A vallások és kultúrák közötti nagy közvetítők szerepét mindig is a királyságok és szultanátusok uralkodói töltötték be. Hatalmuk mindig a vallási megalapozottságtól függött. Az istenektől való származásuk elengedhetetlen feltétele volt posztjuk betöltésének.
Az árnyékjátékok és táncdrámák rituáléi bizonyíthatták az uralkodó trónra való jogosultságát.
Az indonéz tánc, mint táncformanyelv létezik, de nem él meg a többi művészeti ág nélkül. A tánc tradíciójában fontos szerepet játszik, többek között, az árnyékbábjáték. A tánc ugyanis ezeknek a kétdimenziós bőrbábok történeteinek a megszemélyesítője.
Sokan keverik az indiai tánccal, valami keleti…Ha nagyon röviden akarom meghatározni, szokták hasonlítani a jógához, a thaj-chihoz. Nagyon meditatív dolog, lassú, koncentráló, befelé figyelő formanyelv. Ha valaki vadidegenként beesik egy táncórámra, valószínűleg megijed a bonyolult izolációktól, kéz- és fejtartásoktól, de ez az egész egy harmóniára törekvés. Saját belső zűr-zavarunknak a lenyugtatásáról is szól, és ebből a belső megnyugvásból kell kifelé hatni expresszíven.
A diákjaim sokszor zaklatottan, idegesen jöttek egy-egy órára, de a másfél óra végére lenyugodtak, egy teljesen más lelki állapotba kerültek, ami az ezeréves gesztusoknak az az ereje, amit az ember ha megtapasztal, egy egész más világba kerül. Amíg tanul az ember, tanulja a befelé figyelést is. Amikor már tudja a formanyelvet, ebből a nyugalomból kiindulva táncol.
Akiket további részletek érdekelnek az indonéz tánccal, vagy Gergye Krisztián kurzusaival kapcsolatban, hívja a 06-30-9 277 451 –es telefonszámon.