A sikeres álláskeresés titka

nlc | 2002. Április 08.
Kitartás, kapcsolatépítés, lényegre törõ önéletrajz, s önmagunk megkülönböztetése a többi álláskeresõtõl - egyebek mellett ez szükséges egy számunkra kívánatos állás megtalálásához.




Sem végzettségét, sem nyelvtudását tekintve nem indult jó esélyekkel az álláspiacon az az 55 év körüli asszony, aki – midőn munkahelye megszűnt – két hónap alatt több mint kétszáz csatornán indította el a keresést. Érdeklődött személyes ismerőseinél, közvetlenül bejelentkezett cégekhez, válaszolt álláshirdetésekre. Pár hónap múlva már voltak ajánlatai, de a korábbinál nagyjából feleakkora fizetést kínáltak neki.

Már majdnem elvesztette a kedvét, amikor kapott egy telefont egy cégtől, amelyhez egy ismerőse révén jelentkezett be egy hónappal korábban, s már fel is adta a reményt, hogy onnan választ kap. Akkor azonban felvették, méghozzá a piacon jónak számító fizetésért.


Türelemjáték





Ha nem is ekkorára, de kitartásra a vezetői szinteken is szükség van, különösen most, hogy csökken a betöltendő állások száma. Egy-két hónap alatt csak az igen kurrens szakmák jó művelői tudnak elhelyezkedni, vagy azok, akik szerencsések. Három hónapra általában szükség van a megfelelő állás megtalálásához, míg vezetői szinteken négy-hat hónap számít átlagosnak, egy első számú vezető pedig még ennél is többet tölthet kereséssel, ha a korábbihoz mérhető állásban akar elhelyezkedni.





Fontos az is, hogy az álláskeresők tudják, mit várnak el tőlük a humán erőforrás vezetők. Jó tudni, hogy a kutatások szerint a magyar cégek még mindig előítélettel viseltetnek a negyven év fölötti dolgozókkal szemben, annak ellenére, hogy ezzel sokat ártanak maguknak. A negyvenesek, ötvenesek sokszor be sem tudnak jutni a humán erőforrás menedzserhez, hogy meggyőzhessék őt arról, remek képességeik vannak. A magyar munkaerőpiacon ráadásul az is hátrányt jelent az idősebb korosztály képviselői számára, hogy ők a nyugdíjukra gondolva rendes fizetést szeretnének, s nem akarnak vállalkozóként számlázni.





Igen fontos, hogy az álláskereső képes legyen megkülönböztetni magát másoktól. Ez pedig nem is olyan nehéz, ha az állásinterjú előtt felkészül az adott cégből – érdeklődik az ismerősei körében, felkeresi a cég honlapját, amelyen megnézheti, mivel foglalkozik, milyen termékei, szolgáltatásai vannak, melyek a vállalati értékek, milyen sajtóközleményeket adtak ki. Sokan egy állásinterjú során még arra a kérdésre sem tudnak válaszolni, hogy mit tudnak az adott vállalatról, és miért szeretnének ott dolgozni.






Kapcsolati tőke


A hálózatépítés kulcskérdés az elhelyezkedésben, mégis nagyon sokan viszolyognak tőle. “Magyarországon csak annak jut állás, akinek van protekciója” – ez a gyakran hangoztatott tévhit. Pedig nem protekció az, ha beszélgetünk az ismerőseinkkel és azok ismerőseivel. Cégtől és területtől függően az állások 50-80 százalékát nem hirdetik meg, s ezekről csak akkor szerezhetünk tudomást, ha építjük-ápoljuk kapcsolatainkat.

A létszámleépítés miatt elbocsátottak fele-háromnegyed részben az éppen megszűnt állásba annak idején ismerős révén kerültek. Ha azonban azt tanácsolják nekik, hogy most tegyék ugyanazt, mint korábban, megrettennek.
Exit mobile version