A napokban kirándultunk valamerre és az utunk egy kis falun át vezetett. Meglepetten tapasztaltam, hogy a kocsma elõtt autók álltak szanaszét, szakasztott úgy, mint hajdanában a biciklik. Megrémültem. Ez lenne hát a kerékpár alkonya?
A kedves drótszamár már a kocsmáig sem jó. Pedig szikrázik a nap, lehet száguldani az országutakon, a hegyi ösvényeken, a szigeten, csak nyomni, nyomni és tekerni a pedált. Sok helyen jártam a világban. Saját szememmel láttam, hogy Kínában mínusz húsz fokban is biciklivel járnak, nem tántorítja el a tekeréstől a derék malájokat a szakadó eső, sem a süvítő szél. Rengeteg dolgot lehet szállítani a bringán. Csinos lányokat a vázon, vagy a kormányon, pb gázpalackot az oldalán, sőt egy barátom, aki huzamosabb ideig élt Hollandiában, esküszik, hogy nincs olyan tárgy, amit ne lehetne kerékpáron vinni, ők például díványt is hurcoltak rajta egy költözködés során.
Nem szennyezik a levegőt, kis helyen elférnek, fittyet hánynak a forgalmi dugókra, és bár a biciklizés szó szerint ülő munka, mégsem szaporítja a kilókat. Persze tudom én is, hogy rangon aluli lenne vezető pozícióban, ha nem egy csillogó vadiúj autócsodával gördülne be az ember a munkahelyére. Azt sem tudom nem észrevenni, hogy a hírek nap mint nap úgy kezdődnek, hogy itt, és itt ennyi meg ennyi kerékpárost gázoltak. Amikor biciklis futár voltam, szinte minden héten elütöttek, lassan megtanultam távolról megérezni, melyik autós fogja kivágni az ajtaját, pont akkor, amikor elhaladnék mellette. Azt is tudom, hogy nevetségesen kevés a kerékpárút, és ami van az is inkább járdaként funkcionál.
Mégis ilyen jó időben vétek nem nyeregbe pattanni, hát álljon itt néhány jó tanács arra nézvést, hogyan viseljük el egymást autósok és biciklisták:
Nem kell gyűlölni az autóst, lehet, hogy ő is szívesebben tekerne, minthogy aszalódik a dugóban. (különben is ő az erősebb)
Nem kell utálni a biciklistát, gondolj arra, hogy miatta van eggyel több parkolóhely.
Karikázz az út szélén, mert nem nagy élmény egy egész kocsikonvojnak döcögni mögötted tízzel, még ha szép látványt is nyújt izgő-mozgó feneked!
Nagy oldaltávolságot hagyj, amikor kikerülöd a kerékpárost, mert bármikor bekacsázhat alád, és még ha sikerül is kikerülnöd, valószínű, hogy mindketten infarktust kaptok!
Ha elhaladsz egy parkoló autó mellett, figyelj, hogy ül-e benne bamba sofőr, aki pont akkor dönt úgy, hogy kinyitja az ajtót, amikor melléérsz!
Ha kiszállsz a kocsiból, nézz hátra, lehet, hogy most javítja meg rekordját melletted bringás haverod, és nem akar távolugrásban is csúcsot dönteni!
Ha megelőzöl egy autót, figyeld, hogy nem kanyarodik-e leszorítva téged!
Mielőtt kanyarodsz, vagy sávot váltanál, nézz hátra, nem előz-e egy gyorsabb kerékpáros! Figyelem jobb kanyarnál is hátra kell nézni, mert lehet, hogy az elsuhanó bringás a jobb oldaladon egyenesen hajtana!!!
Óvatosan a kereszteződéseknél! Sajnos a legtöbb autós nem adja meg az elsőbbséget, márpedig elsőbbsége csak annak van, aki meg is kapja.
Januártól a kerékpárosok szembe is mehetnek a forgalommal az egyirányú utcákon, tehát a kereszteződéseknél nézz mindkét oldalra!
Bár a jogosítványhoz megvizsgálják a sofőr szemét, sötétben ő sem lát. Használj lámpát!
Bár kötelező, mégis sok kerékpáros fittyet hány a lámpára. Ettől még nem kötelező elgázolni őket!Száz szónak is egy a vége: oly sokféle módon lehet eljutni a fizika példák A pontjából B pontjába. Toleráljuk, ki milyen közlekedési eszközt választ!