Garanciális problémáink
Bizonyára sokunkkal előfordult már, hogy kisebb-nagyobb kellemetlenségek értek minket a legkülönfélébb fogyasztási cikkek, szolgáltatások vásárlása vagy azoknak használata során.
A hiba ellen nem tehetünk megelőző lépéseket, maximum arra törekedhetünk, hogy a megvásárolt terméket a saját érdekünkben, vásárláskor ellenőrizzük, aztán a rendeltetésének megfelelően használjuk, ezek után pedig reménykedhetünk, hogy teljes életciklusán keresztül hibátlanul fog minket szolgálni.
A fogyasztó-jogrendszer tudnivalói
A jótállás esetenként szigorú feltételeket szab a kereskedőknek, illetve többletjogokat biztosít nekünk, fogyasztóknak. A vonatkozó törvény ezért pontosan meghatározza azoknak a termékeknek, árucikkeknek a körét, amelyekre kötelezően jótállást kell vállalnia a kereskedőnek.
A jótállás meghatározott minimális időtartama egy év, amitől a kereskedő szerződés keretén belül eltérhet. Nagyon fontos ugyanakkor, hogy ezt az eltérést bejegyezze, feltüntesse a jótállási jegyen, ugyanis alapvetően mi, vásárlók csak így tudjuk érvényesíteni jogainkat.
Ne dőljünk be a reklámoknak!
Érdekesség Nincs már kötelező jótállás az autóbuszra és a vitorlásra sem. Ez azonban inkább csak formaság a jogalkotó részéről, mivel a jogi személyekkel kötött szerződésben egyébként sem kell kötelező jótállást vállalni a cégeknek. Autóbuszt pedig magánszemélyként nemigen vásárolunk. |
Itt sem árt odafigyelnünk a vásárlásoknál, hiszen előfordulhat, hogy egy kereskedő 9900 forintért árul DVD-lejátszót. Örülhetünk az olcsó terméknek, de ezeknél nem jár a jótállás, így ha baj van, nem lehet reklamálnunk. Vasalóra, barkácsgépre és telefonra azonban még továbbra is kötelező a jótállás.
A forgalmazónál is lehet javíttatni
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség kiemelte még, hogy azokban az esetekben, amelyekben kötelező a jótállás, a garanciális időszak egységesen egy év, és a szavatosság folyamatosan fennáll.
A forgalmazónál is lehet javíttatnunk, tehát nem küldhetnek el minket, mint vásárlókat a márkaszervizekhez. Fontos változás, hogy nem kérhetik a jövőben a blokkot, elegendő a jótállási jegy. Érdemes azonban mégis mindegyik papírt összetűzni, mert az egy év jótállás után megkezdődik a szavatossági idő. Ahhoz pedig már a blokkra is szükség van, s nem árt felkészülni a tájékozatlan kereskedőre sem, aki blokkhoz köti a garanciát.
Jótállással és szavatossággal forgalmazott termékek
A blokk hatalma
Az a kis cetli, amelyet az élelmiszer vásárlásakor a péntztárban olyan hanyagul elhajítunk, fontos “okirat” is lehet! Ugyanis ezzel tudunk reklamálni, ha otthon vesszük észre, hogy romlott a felvágott, ha a lyukas zacskóból hiányzik a krumpli fele. A blokk ilyenkor majdnem felér egy jótállási jeggyel!
Azok, amelyek vásásrlásánál egy jótállási jegyet is átadnak, vagy egyéb módon jótállás alá esik, mint például a biciklik vagy a tévék. Ezekről a 1998. március 1-jén hatályba lépett, 1997. évi CLV. törvény mesél.
A jótállás felelősségét kizárja a vásárolt termék erőszakos, külső rongálás, szakszerűtlen kezelés, stb.,
ha termék az eladástól számítva 3 napon belül meghibásodik, akkor az eladó köteles azt azonnal visszacserélni; ha nem tudja azonnal cserélni, akkor a vételárat visszafizetni;
a 3 napon túl a javításra 15 napja áll rendelkezésre,
ha cserekészüléket ad, akkor a javítási idő 30 nap,
ha az idő (15 vagy 30 nap) letelik, akkor “csereutalványt” ad ki a szerviz, amivel egy másik, hasonló vagy egyező termék vásárolható,
ezeken túl még számos, főként a jótállásban is leírt szabály van, amit érdemes elolvasnunk vásárlás után.