Mit árul el a gyerek rajza?

Zádrovich Aliz | 2012. Augusztus 23.
A kicsik nem tudnak mindent szavakba önteni. El tudják mondani, ha éhesek vagy fáj valamijük, de ha a lelkükkel van baj, azt már nehezebben fejezik ki. A rajzaikból viszont sok mindent kiolvashatunk.

A gyerekek papírra vetik, ami történt velük, amire vágynak, máskor furcsa, elsőre értelmezhetetlen alkotásokat produkálnak. A szakértő szerint érdemes odafigyelnünk, mikor mit és hogyan rajzolnak, mert ők így (is) kommunikálnak. „Középsős, nagycsoportos kortól, amikor már ügyesebben bánnak a ceruzával, ecsettel, képesek érzelmi, pszichológiai tartalmakat is megjeleníteni – mondja Deliága Éva gyermekpszichológus. – Alkotásaikból megismerhetjük a korukhoz mért fejlettségi szintjüket, és következtethetünk érzelmi életükre, intelligenciájukra is.”

Üzen a tudatalatti

A gyerek rajzain nemcsak az jelenik meg, amit tudatosan ábrázolni akar, hanem a tudattalan tartalmak is. Ezért a pszichológusok előszeretettel használják fel ezeket az alkotásokat diagnózisuk felállításánál. De sohasem egyetlen rajz alapján vonnak le következtetéseket – hangsúlyozza szakértőnk. „Először a szülőkkel beszélgetek, majd a gyereket is megismerem: a személyiségét, a családi viszonyait, a mindennapjait, a problémáit, a rajzkészségét, a korábbi képei színvonalát. Az sem mindegy, hogy otthon vagy pszichológusnál készül az alkotás, mert előbbi esetben az ábrázolást befolyásolhatja a szülőkkel való viszony.” A pszichológus szerint az összhatás az egyik legfontosabb elemzési szempont. Ha azt látjuk, hogy a rajzok negatív érzeteket keltenek, diszharmóniát tükröznek – és ez nem azért van, mert még nem elég ügyes a gyerek –, akkor gyanakodhatunk, hogy valamilyen lelki probléma áll a háttérben.

 

Apa elment

Az egyik rajzot egy hétéves kislány készítette, az édesanyja kérésére, a saját otthonában. Az apukája alig pár hónapja költözött el otthonról. Az anya kíváncsi volt, ez a trauma hogyan jelenik meg az alkotásán, ezért gyermekpszichológus véleményét kérte. „A rajz az elköltözés jelenetét ábrázolja, amiből arra következtethetünk, hogy ez a családi krízis még mindig foglalkoztatja a kislányt – mondja Deliága Éva. – Bár az alkotás kifejezetten jó színvonalú, részletgazdag és színes, az érzelmi tartalma első pillantásra sem tűnik maximálisan pozitívnak, hiszen az anyuka sír, az apuka pedig feltűnően távol van a családtól. A három bőrönd, amelyik a kislány és az édesapa között van, utalhat a köztük lévő érzelmi távolságra. Érdekes, hogy az anyuka és a lány között egy kaktusz van. A mamától tudjuk, hogy valóban állnak kaktuszok a házuk előtt, de az, hogy pont kettejük közé helyezte el a gyerek az egyiket, utalhat egyfajta eltávolodásra. Elképzelhető, hogy az édesanya megváltozott lelkiállapota kihat a kislányra, aki talán kevésbé tudott kapcsolódni hozzá az elmúlt időszakban. Azt is látjuk, hogy az anyuka keze hozzáér az idősebb báty kezéhez, ami a kettejük közötti szoros kapcsolatra utalhat. Egy olyan családban, ahol az édesapa elmegy, előfordulhat, hogy valamelyik gyermek felnőttesebb szerepbe kerül, és ő lesz a mama érzelmi támasza. Az ábrázolás sorrendje is fontos. A kislány elsőként az apját rajzolta le, pedig vele tölti a legkevesebb időt. Az, hogy mégis ő jutott eszébe először, azt mutathatja, hogy szeretne érzelmileg közelebb kerülni hozzá. Árulkodó, hogy míg a testvéreit az anya oldalára rajzolta, addig magát a két szülő közé helyezte. Ez jelezheti azt, hogy mindkét szülőhöz szeretne és vágyik kapcsolódni. Jelentősége lehet annak is, hogy önmagát nagyobbnak ábrázolta, mint az édesanyját és a két bátyját, holott nagyon ügyesen rajzol. Ez életkori sajátosság is lehet: az érzelmi életében ő van a középpontban, és ez fejeződik ki. De azt is el tudom képzelni, hogy az apuka elköltözése olyan érzelmi terhet rótt a kislányra, ami miatt a koránál érettebben kellett viselkednie. Persze ezek csak feltételezések – fűzi még hozzá szakértőnk. – A szülőkkel megbeszélve szoktam elemezni a rajzot, hiszen nekik is lehet olyan meglátásuk, amely segíthet egy-egy szimbólum megfejtésében.”

Még néhány hasznos szempont az elemzéshez:
• Az alakok mérete utalhat az érzelmi fontosságra. Minél nagyobb a figura, annál közelebb áll a gyerekhez (de az is lehet, hogy csak a vágyait fejezi így ki, vagy fizikailag hatalmasnak látja az illetőt).
• A rendkívül apró méretű rajz azt jelezheti, hogy a gyerek szorong valami miatt.
• Ha a képről hiányzik az egyik családtag, az konfliktusra utalhat. Például ha a kicsi féltékeny a nemrég született kistestvérére, elképzelhető, hogy lehagyja a rajzról.
• Agresszivitásra utal, amikor durva jeleneteket – lövöldözést, harcot – ábrázol a kicsi. Valószínűleg nehezen kezeli az indulatait, ha erőteljes színekkel – feketével, pirossal – rajzol, és nagyon erősen rányomja a lapra a ceruzát/tollat.
• A talajtól eltávolodott, lebegő emberalakok érzelmi bizonytalanságot jelezhetnek.
• Ha a gyerek elrontja az egyik alakot, vagy kevésbé dolgozza ki, mint a többi figurát, esetleg átfirkálja vagy kiradírozza, érzelmi konfliktus lehet az ábrázolt személy és közte.
• Ha egész máshova rajzolja magát, mint a többieket, az arra utalhat, hogy nehezen illeszkedik be, elutasítottságot érez. 

 

 

Boldog család

Egy szintén hétéves, rendezett családi körülmények között élő kisfiút is megkértünk, hogy rajzolja le a családját. Az ő alkotása is otthon készült, az anyukája és az öccse társaságában. A pszichológus már első ránézésre is boldognak, harmonikusnak látta a művet. „Az egész képnek pozitív kisugárzása van: nincs rajta fehéren hagyott felület, színesek az alakok, kitöltik az egész lapot, mosolyognak, és az elrendezésük is szimmetrikus. Középen állnak a szülők, fogják egymás kezét, ami az ő szoros, jó érzelmi kapcsolatukra utalhat. Tőlük nagyjából egyenlő távolságra, kétoldalt van a két gyermek, ebből kiegyensúlyozott családi életre következtethetünk. A figurák mérete tükrözi az életkorukat, a valós fizikai méreteiket. Negatív érzelmi tartalom vagy problémára utaló jel ez alapján az egy rajz alapján nem látható” – magyarázza a pszichológus, aki azt is hozzáteszi, hogy minden mű egyedi, és nem lehet őket szótárszerűen értelmezni. Ha odafigyelünk, hogy a gyerek hogyan rajzol, észre fogjuk venni, ha valami bántja.

Itt kaphatsz segítséget:
• Deliága Éva honlapja: www.gyermekpszichologia.info
• Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana (Akadémiai Kiadó)
• Gerő Zsuzsanna: A gyermekrajzok esztétikuma (Flaccus)

Cikkünk a Nők Lapja Psziché Gyerek különszámában jelent meg. 

A tartalomból: 

Exit mobile version