Így hatnak ránk az illatok!

nlc | 2015. Április 07.
Bár az ember orra jóval kevésbé érzékeny, mint például a kutyáké, ami körülbelül 200 millió receptorsejtet rejt, szemben az ember 5 milliójával, a szaglásunk még így is elsődleges szerepet játszik érzelmeink, benyomásaink kialakulásában. Nem is sejtenénk, hányszor megyünk öntudatlanul is az orrunk után, miközben azt hisszük, az eszünk irányít.

Az orr érzősejtjei közvetlen összeköttetésben vannak a limbikus rendszerrel, ami evolúciós szempontból az egyik legősibb része az agynak. Ez irányítja az érzéseinket, viselkedésünket és a hosszú távú memóriánkat is. Valaha nagy gyakorlati jelentősége volt az érzékeny szaglásnak – a túlélés múlhatott rajta –, mára viszont jórészt elfelejtettük, hogyan kell tudatosan használni ezt a szervünket és értelmezni a vele szerzett gazdag információkat a külvilágból. A különféle szagok és illatok azonban az agy számára ma sem értelmetlenek, és ösztönös reakciókat kiváltva, tudat alatt befolyásolják érzelmeinket és viselkedésünket is. Azt már a legtöbben tapasztalhattuk, hogy a szagok milyen erőteljesen hatnak a párválasztásunkra, hangulatunkra, éberségünkre, ám hogy ezen kívül még az élet hány területén befolyásolnak minket, talán nem is sejtjük.

Vásárlás

Az illatok nemcsak azt befolyásolják, hogy mit veszünk meg, hanem azt is, hogy mennyit vagyunk hajlandók költeni rá. Egy Las Vegas-i kaszinóban végzett kísérlet ezt nagyon érzékletesen mutatta ki: azoknál a nyerőgépeknél, amelyek körül kellemes illatot permeteztek szét, a szerencsejátékosok 50 százalékkal több pénzt voltak hajlandók a masinákba dobálni. A Chicago Egyetem kutatói pedig egy másik kísérlettel azt derítették ki, hogy ugyanazt a cipőt egy jó illatú üzletben 84 százalékkal találták vonzóbbnak és 10 fonttal értékesebbnek ítélték meg, mint egy kellemetlen szagú boltban.

Produktivitás

De nemcsak a marketingesek, hanem a munkaadók is képesek az orrunknál fogva vezetni bennünket. Japánban például megvizsgálták, hogy hogyan hatnak az irodai dolgozók termelékenységére a különféle illatok, és azt vették észre, hogy ha citromaromát fecskendeztek a levegőbe, a kollégák hatékonysága 54 százalékkal emelkedett. A kellemes illat ráadásul nem csak a produktivitást emelte, hanem tovább tartotta éberen a dolgozókat, akiken a délutáni órákra máskor rendszerint erőt vett a szellemi fáradtság. A citromos serkentővel azonban ebben az időszakban is jól tudtak koncentrálni, és a korábbinál jóval több és bonyolultabb feladatot is képesek voltak megoldani.

Álmok és alvás

Bizonyára van pénzre váltható haszna annak is, hogy az illatok befolyásolják az álmainkat. A virágillatok például kifejezetten pozitív álmokat gerjesztenek. Erre már a heidelbergi egyetem kutatói jöttek rá, akik három csoporttal szagoltattak elalvás előtt különféle illatokat. Az elsőnek semleges illatokat, a másodiknak virágillatot, míg a harmadiknak a záptojáshoz hasonlító hidrogén-szulfidot “mutattak be”. A végeredmény egyértelműen jelezte, hogy a jó illatoktól kellemes álmokat láttak a kísérleti alanyok, míg a büdöstől kellemetlen, rossz éjszakájuk volt.

Exit mobile version