Eddig a Volkswagen Tiguan itthon szinte észrevehetetlenül simult bele a forgalomba, a német gyártó azonban a 2007-ben bemutatott, majd 2011-ben arculati frissítésen átesett modellek után nemrég egy teljesen új változatról rántotta le a leplet.
A 2016-os modellen már első ránézésre látszik, hogy újragondolt formatervével a VW terepjárója nemcsak a német családanyák szívét célozza, hanem akár a lendületes fiatal családokét vagy akár a sportos szinglikét is. Persze mindez a német piacon bőven elképzelhető, ott ugyanis a Tiguant, a maga nyolcmilliós indulóárával eleve második autónak szánják. Nálunk jó lesz első autónak is, főleg, ha a maga kategóriájában is a felsőbb szekcióban helyezkedik el ezzel az árfekvéssel. De a német minőségnek és megbízhatóságnak ára van, a Tiguan pedig mégiscsak a legmodernebb technikai és biztonsági megoldásokat kínálja, amiért érdemes lehet bevállalni ekkora összeget.
Új színek, új forma
Az új modell olyan, mintha a régi változatot sportosabb életmódra fogták volna: picivel szögletesebb, de épp csak annyival, hogy az előző verzió bumfordisága helyett az autó lendületességet sugározzon. A világítótestek is megújultak, immár modern LED-fényszórók világítják be az utat a Tiguan sofőrje előtt.
Kifejezetten ehhez a változathoz keverték ki a Habanero Orange fantázianevű színt, amelyen a tesztelők legtöbbjének megakadt a szeme. A narancssárga szín játékos, de nem túlzottan hivalkodó, szó szerint üde színfoltja lehet a közlekedésnek egy ilyen színű Tiguan. De hasonlóan tetszetős a Caribbean Blue és a Pure White verzió is.
Üdv az űrhajó fedélzetén
A beltér kényelmesebb és tágasabb lett, annak ellenére, hogy az új Tiguan magassága valamelyest lecsökkent, igaz, az autó közben hosszabb és pár centivel szélesebb is lett. Az okos tervezésnek köszönhetően még a hátsó ülésen is kényelmesen el lehet férni, akár magasabb utasoknak is. A csomagtartó mérete változtatható, maximális befogadóképessége 615 liter, ráadásul a hátsó küszöb magassága is csökkent, így nem kell annyit emelgetni a csomagokat.
A lényeg azonban a műszerfal, pontosabban a teljesen digitális kijelző, amely a sebesség, illetve a fordulat mellett az iránytűt és a kormány elfordulásának szögét is képes megjeleníteni. A vezetési élményre a sofőr szeme elé felnyitható külön kijelző, az úgynevezett Head-up Display (HUD) gondoskodik, amelynek köszönhetően egy pillanatra sem kell levenni a szemünket az útról, ugyanis menet közben is folyamatosan látjuk a navigációs rendszer utasításait a látóterünk közepén, mégsem zavaró módon.
Az autót itthon az “off-road, de online” szlogennel reklámozzák és valóban, a Tiguan már teljes mértékben a digitális világhoz idomul: pár pillanat alatt párosítható az okostelefonunkkal, így kedvenc zenéinket nem kell külön USB-meghajtókra másolgatni, ráadásul a telefon zenelejátszója is könnyedén vezérelhető a kormányoszlopról.
Különlegesség a speciális kamerarendszer, amely a visszapillantó tükrök aljába épített kamerák segítségével képes az autó “felülnézeti” képének megjelenítésére. Az idézőjel csupán annak szól, hogy valójában az autó két széléről látunk élőképet a középkonzolon elhelyezett monitoron, egy ügyes grafikai megoldásnak köszönhetően azonban olyan élményt kapunk, mintha egy személyi drón lebegne az autónk felett. Ez különösen szűk helyeken történő navigáció vagy parkolás során lehet hasznos segítség. A középkonzol egyben a hátrameneti kamera képét is képes mutatni, amelyen zöld, sárga és piros segédvonalak teszik videojáték-szerűvé a parkolást.
Kilövés!
Természetesen arra is kíváncsiak voltunk, hogy az új Tiguan mire képes az úton (és azon túl). Bár a legtöbb tesztautóban automata váltó volt, mi a kétliteres turbódízelre szavaztunk, kézi váltóval és nem bántuk meg. Bár persze nem érdemes sportautóra jellemző teljesítményt várni, a Tiguan kellemesen gyorsul, a német autópályán, a sebességkorlátozás nélküli szakaszon pedig egészen hamar 200 feletti sebességet értünk el vele. Ha a sebességmérőt nem nézzük, a zajok alapján nehéz tippelni, hogy épp mennyivel megyünk, a Tiguan ugyanis még magasabb fordulaton is egészen csendes.
A berlini bemutatón volt szerencsénk meggyőződni arról, hogy a járgány a tükörsima német aszfalton túl is helytáll, ami jó hír lehet a hazai utakon közlekedőknek. A Volkswagen nem cicózott: egy extrém sportokra specializálódott helyszínen rendes off-road pályát építettek fel, ahol mindent ki lehetett próbálni a meredek lejtők megmászásától kezdve a döntött kanyarokon át egészen egy kifejezetten erre a célra felépített lépcsősorig, amelyen le kellett gurulni a Tiguannal. Bevallom, eleinte szkeptikus voltam az autó képességeit illetően, azonban a kis terepjáró gond nélkül vette az akadályokat. Intelligens felfüggesztésének köszönhetően ráadásul azt is megoldja, ha az egyik kerék a levegőbe emelkedik, ilyenkor a nyomatékot ugyanis a többi kerékre osztja el, ezáltal megkönnyítve a továbbhaladást. A lépcsőzésnél is biztos voltam benne, hogy a csillogó-villogó tesztautó meg fog sérülni, azonban a rugók pihekönnyű huppanással vették az akadályt és bőven maradt hely a lépcsők éle és a kocsiszekrény között.
Két napos rövid ismeretség után a reptéren, indulás előtt fájó szívvel váltam meg a kis behemót kulcsától, amelyet bármikor elfogadnék – akár első autónak is. A Tiguan itthon április óta kapható, egyelőre 1-2 hónapos várakozási idővel.
További cikkek autókról az NLCafén:
- Ilyen lebegő autókkal járhatunk pár év múlva
- Így vásárolhatsz autódban ülve a jövő boltjaiban
- Valósággá vált a Knight Rider: autók, melyeket robotpilóta irányít