Jutta Kleinschmidt: a Dakar-rali máig egyetlen női győztese a filmvásznon is taxizott

Papp Sándor | 2019. Augusztus 17.
A német motorsport nemzeti kincsként kezeli autóversenyzőjét, aki még a klasszikus afrikai Dakar-ralin aratott győzelmet. Aztán az autós kaszkadőrök életébe is belekóstolt Luc Besson kultfilmjében.

Miután egy négygyermekes família második csemetéjeként meglátta a napvilágot 1962 augusztusában, Jutta Kleinschmidt még jó néhány évig „normális” kislánynak tűnt. Szülei fejében meg sem fordult a gondolat, hogy később megfertőzi a benzingőz, és a sivatagi száguldozásban teljesedik ki az élete.

A Kleinschmidt család nem sokkal leányuk születése után Kölnből Berchtesgadenbe költözött, és néhány boldog békeév után elkezdődtek a „bajok”. Már a középiskola vége felé körvonalazódott, hogy Jutta a műszaki tudományok iránt érdeklődik leginkább, azonban ezt akkor még afféle kamaszos lázadásnak, feltűnési viszketegségnek hitte a környezete. Az egyetemről aztán már fizikus-mérnöki diplomával a kezében távozott, szakdolgozatát a BMW-nél készítette el, témája egy tesztpad tervezése és megépítése volt a járművek légkondicionálásának vizsgálatához.

Az autókhoz és motorokhoz való vonzódására tehát hivatalosan is pecsét került, innen pedig már csak egyetlen lépés vezetett a versenyzéshez, azon belül is a terepralihoz.

Jutta 1987-ben nézőként követte a Dakar ralit, és annak érdekében, nehogy lemaradjon csak egyetlen etapról is, egy HPN BMW motorkerékpár nyergében szakaszról szakaszra járt a mezőnnyel együtt. Tulajdonképpen tehát már akkor teljesítette az embert próbáló versenyt, ám még a kordonon kívülről. A sivatagi motorozás viszont teljesen megfertőzte, ezért fél év múlva már a hivatalos rajttól indult el a Fáraó ralin. Bár látványos eredményt még nem ért el, tapasztalatot annál többet gyűjtött a sivatagi pornyelés és meredek landolások közepette. BMW motorja feltankolva közel negyed tonnát nyomott, így még hétköznapi körülmények között is fárasztó volt hajtani. Ő azonban a nappali hőségben, az éjszakai fagyokban, a kezdetleges navigációval is ezer kilométereket tett meg vele a homokdűnék között.

Schlesser: munka és szerelem

Noha egyetemi tanulmányai befejezése után a BMW-nél kezdett el dolgozni mérnökként, a szakmai menetelés helyett sokkal jobban izgatta a versenyzés, ezért a saját konyhájában berendezett egy szerelőműhelyt, és ott javítgatta, fejlesztgette versenymotorját. A lábasok és fakanalak helyét hengerfejek és mindenféle egyéb alkatrészek vették át a konyhában, ahová a lépcsőházon keresztül be sem fért a motor, így darabjaira szedve kellett bevinni.

Jutta Kleinschmidt (Fotó: Nadine Rupp/Bongarts/Getty Images)

1988-ban kapott először lehetőséget arra, hogy a Dakaron elinduljon szeretve dédelgetett és tökéletesre bütykölt motorjával – sikeresen teljesítette a távot. Akkoriban ritka volt a nő raliversenyző, ezért a média hamar felfigyelt a mosolygós, rövid hajú lányra. A BMW-nél is kihasználták hirtelen jött népszerűségét, az új modellek bemutatására szervezett sajtóeseményeken vele furikáztatták az újságírókat.

Autógyári fejlesztőmérnöki munkáját végül 1992-ben adta fel, amikor megnyerte a Dakar nők számára kiírt versenyét, és azzal a lendülettel hivatalos versenyzői karrierre váltott. Egy idő után azzal sem elégedett meg, hogy a saját motorja nyergében szelje a sivatagot, ezért elszegődött a Dakar sztárja, Jean-Louis Schlesser mellé navigátornak. Schlesser tapasztalt vén róka volt a szakmában, Forma–1-es tapasztalatokkal, ezért Jutta félistenként tekintett rá. Talán ennek köszönhető, hogy románc szövődött közöttük, évekig együtt is élt a franciával.

Autót vezető pilótaként 1993-ban állt először rajthoz Jutta. Magabiztos hozzáállását jól mutatta, hogy ő navigátor nélkül vágott neki a Szenegál fővárosáig vezető, hajmeresztő utazásnak. Vezetett, navigált, szerelte a kocsit, cserélte a gyakran elhasználódott kerekeket, kiásta a homokból a Schlesser Buggyt, amivel versenyzett. Mindezt egyedül a sivatagban. Az ötödik helyre futott be összetettben.

Jutta Kleinschmidt a 2016-os Baja Aragon Rallyn (Fotó: Jose Manuel Alvarez Rey/NurPhoto via Getty Images)

A nők jobban vezetnek, mint azt a férfiak gondolnák

A szerelem elmúltával Jutta Kleinschmidt nemcsak Jean-Louis Schlessert cserélte le, de a Schlesser Buggy versenyautót is. Az X-Raid csapathoz szegődött, több versenyen is az ő Mitsubishi Pajerójukat vezette. Ez nem volt kiemelkedően sikeres év a pályafutásában, 1998-ban csak a 24. helyen zárta a Dakart, év végén azonban a svéd Tina Thörnerrel a navigátori ülésben a negyedik helyre futott be az Emirátusokban megrendezett Desert Challenge ralin.

A ’99-es esztendő jobb lendülettel érkezett, abban az évben három napig álltak az összetett élén, majd végül a harmadik helyen értek célba, azt követő évben ötödikek lettek, Kleinschmidt pedig teljesítette a terepraliszezon minden versenyét. Thörner távozása után Andreas Schulz ült Jutta mellé a navigátori székbe, és ezzel összeállt a nyerő páros. A német Mitsubishi csapat autójával 2001-ben Jutta Kleinschmidt Schulz-cal az oldalán megnyerte a Dakar ralit.

A siker hatalmas lendületet és magabiztosságot adott: a német képviselettől átszerződött a japánok gyári Mitsubishi csapatába, és ezúttal a második helyen ért célba a Dakaron. Jó volt a Mitsubishi, de Jutta még abban az évben megunta, és a Dakart éppen meghódítani készülő Volkswagenhez szerződött. Ennél a csapatnál a Schumacher testvérek karrierjét is egyengető Willi Weber lett a menedzsere, de 2003-ban csupán a nyolcadik helyen végzett. A következő évek váltakozó eredményességgel teltek, mígnem 2005-ben egy dízelautó sofőrjeként állt dobogóra, majd visszatért a BMW-hez, és összeállt korábbi partnerével, Tina Thörnerrel. 2007-ben utoljára indult a Dakaron, és tizennegyedik lett. 

Kleinschmidt azóta a hosszú távú pályaversenyzésre koncentrál, de néha-néha felbukkan terepralikon is, mintegy nosztalgiázásból. Motor- és autóversenyzői kalandjairól 2010-ben jelentette meg könyvét Győzelmem a Dakaron címmel, később pedig szerkesztői, szakértői feladatokat vállalt A nők jobban vezetnek, mint azt a férfiak gondolnák című kiadványban.

Jutta Kleinschmidt és Andreas Schulz a 2002-es Dakaron (Fotó: Laurent Bonnin/WireImage)

Taxit kergetett Marseille utcáin Luc Besson filmjében

Jutta Kleinschmidt szenvedélye, a sivatagi autóverseny kiemelkedő kondíciót és elszántságot követel. Pilótakarrierje után a biciklizésben találta meg az örök mozgás zálogát, persze azt is extrém távokon és körülmények között. Monte Carló-i otthonából többször elkerekezett Salzburgba az Alpokon keresztül, és részt vett egy Amerikát teljes egészében átszelő kerékpárversenyen is. Juttát ötven felett is hajtja az elhivatottsága, motivációs előadásokkal járja a világot, ars poeticáját előszeretettel hangoztatja, amerre csak jár:

A jövőm tele van tervekkel. Nem csak a motorsporttal kapcsolatosan, hiszen ösztönözni szeretnék mindenkit.

És ha mindez nem lenne elég: dakaros karrierje után Kleinschmidt még az autós kaszkadőrök világába is belekóstolt. 1998-ban Luc Besson, az akkor még rendezőként és nem megaproducerként brillírozó zseni forgatni kezdte a legendássá vált Taxi sorozat első darabját, a sztárautók volánja mögé pedig nem csak Jean Ragnottit és Henri Pescarolót sikerült megnyernie, hanem még Jutta Kleinschmidt és Jean-Louis Schlesser párosát is. Örömmel vállalták a nem mindennapi feladatot az autóversenyző sztárok, hiszen kedvükre és legálisan száguldozhattak Marseille utcáin – Jutta a német rosszfiúk piros Mercedesét vezette. A nyári forgatáshoz egész sugárutakat és autópálya-szakaszokat zártak le a tengerparti városban, a filmben látható forgalomban részt vevő járművek mindegyikét kaszkadőrök irányították. Hiába zárták le azonban fél Marseille-t a több tucat autó kaszkadőrjelenetei miatt, a helyi lakosok örültek a Taxinak, hiszen végre egy vidám filmet forgattak a bűnözéséről hírhedt városban.

Jutta Kleinschmidt öröksége

A 2019-es Dakaron meglepően sok nő versenyző sorakozott fel a rajtnál. A szó szerint régi motoros Laia Sanz mellett nyeregbe pattant Anastasiya Nifontova, Gianna Velarde, Sara Garcia és Gabriela Novotna is, a quadosok között pedig Suany Martinez és Mirjam Pol indult el az időközben Dél-Amerikába költöztetett, ám a márkanevet megtartó, változatos terepviszonyokkal és eddig ismeretlen útvonalakkal nehezített ralin. Camelia Liparoti, aki eddig szintén két keréken versenyzett, idén Rosa Romero Fonttal összeállva az autósok között rótta a kilométereket, a Mitsubishi pedig újra egy hölgyet ültetett a pilótaülésbe: az apró termetű, mindössze 1,64 méter magas és 58 kilós, spanyol Cristina Guitérrez Herrerót. Herrero két éve mutatkozott be a Dakar embert próbáló cirkuszában, akkor a 44. helyen végzett összetettben. De minden bizonnyal lesz ez még jobb is, hiszen az ifjú spanyol hölgy Jutta Kleinschmidtet nevezte meg példaképeként.

Exit mobile version