Ítéletet hozott az Európai Bíróság egy miskolci mozdonyvezető ügyében, aki pert indított a MÁV-Start ellen, amiért munkáltatója nem adta ki számára külön a napi 11 órás pihenőidőt – írta meg a HR Portál.
A MÁV-START azzal védekezett, hogy az ügyben alkalmazandó kollektív szerződés az EU-s irányelv által megkövetelt minimális (24 órás) heti pihenőidőt jelentősen meghaladó (legalább 42 órás) pihenőidőt ír elő, így a munkavállaló érdekei nem sérültek, csupán annyi történt, hogy a napi 11 órás pihenőidő nem valósult meg.
Miután nem tudott dönteni az ügyben, a Miskolci Törvényszék az Európai Bírósághoz fordult, ahol az döntés született, hogy a napi és a heti pihenőidőhöz való jog két önálló jogot képez, amelyek eltérő célokat szolgálnak és mindkettő gyakorlását biztosítani kell a munkavállaló számára. Az ítélet értelmében a napi pihenőidő nem képezi a heti pihenőidő részét, hanem ahhoz hozzáadódik, még akkor is, ha a napi pihenőidő közvetlenül megelőzi a heti pihenőidőt – írta a szaklap.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az átlagos, hétfőtől péntekig tartó munkarendben dolgozók esetében a pénteki munkanapot követő tizenegy órás napi pihenőidőnek szombaton 0.00 óra előtt be kell fejeződnie – tehát legkésőbb délután egykor le kell tenni a munkát.
Amennyiben a jelenlegi törvényi szabályozás változatlan marad, ez lényegében azt jelenti, hogy búcsút kell intsünk az eddigi klasszikus munkarendnek. A pénteki munkanapnak vagy rövidebbnek kell lennie úgy, hogy 13.00 órakor befejeződik, vagy át kell állni a négynapos munkarendre – összegezte a HR portál szakembere.