Csak az Egyesült Királyságban 6,3 millió ember él diszlexiával, amely az írott nyelv feldolgozásának képességében akadályozza meg a diszlexiás személyt, továbbá az olvasást, írást és a helyesírást ijesztő feladattá alakítja át. A brit adatok azt mutatják, hogy minden hatodik felnőtt olvasási szintje egy 11 éves gyermek szintjének felel meg. A diszlexia memóriaproblémákhoz, helytelen kiejtéshez és az információ mentális feldolgozásának nehézségeihez is vezethet – írja a Mirror.
Bár a „gyógymód” továbbra is nehezen határozható meg, léteznek hatékony stratégiák és támogató rendszerek, amelyek jelentősen enyhíthetik a diszlexiás tüneteket.
Magyarországon minden 10. gyermeket érint a diszlexia.
Vasilii Kiselev, a Legacy Online School vezérigazgatója és társalapítója a tünetek korai felismerésének fontosságára hívja fel a figyelmet.
A diszlexia korai felismerése lehetővé teszi a szülők és a pedagógusok számára, hogy olyan támogatási stratégiákat vezessenek be, amelyek a gyermek sajátos szükségleteit célozzák meg, ahelyett, hogy hagynák, hogy csendben küzdjenek, vagy hogy elveszítsék az önbizalmukat. Amikor a gyerekek úgy érzik, hogy megértik és támogatják őket, akkor elkezdik felismerni, hogy nehézségeik vannak, és az olvasás vagy az írás csak egy része a tanulási profiljuknak, nem pedig az intelligenciájukat tükrözi
– fogalmaz. Mint mondja, a korai közbelépés segíthet nekik a szükséges készségek fejlesztésében, miközben megőrzik természetes kíváncsiságukat és a tanulás iránti szeretetüket.
Vasilii rámutatott 10 ismert, és kevésbé ismert jelre, amelyek korán megnyilvánulhatnak diszlexiával küzdő gyermekeknél, kezdve a tapsolás nehézségeitől a mondókákra való emlékezéséig:
Mondókák: ha a gyerek nehezen tanul meg egy mondókát, vagy nehezen emlékszik rá, lehetséges, hogy több, mint múló nehézségről van szó. A rímalkotással kapcsolatos problémák árulkodó jelei lehetnek a diszlexiának.
A történeteket szereti, nem a szavakat: a diszlexiás gyerekek gyakran szenvedélyesen hallgatnak meséket, de nehezen tudnak bekapcsolódni az írott nyelvbe, gyakoriak a helyesírási hibák, írásjeleket nem megfelelően használja, írása gyakran ronda.
Ábécé-problémák: a kisgyermekek általában szívesen tanulnak énekelni vagy az ábécét mondani. A diszlexiában szenvedők számára azonban ez a feladat ijesztő lehet. Ha gyermeked észrevehetően nehezen emlékszik vissza dolgokra, vagy nehezen, hibásan mondja el az ábécét, érdemes fokozott figyelemmel kísérni a fejlődését.
Beszédkeveredés: a szavak részeinek felcserélése, betűk kihagyása a diszlexia korai jele lehet.
Ritmussal kapcsolatos kihívások: a diszlexiás gyerekeknek gyakran nehéz tartani a ritmust, például gondot okoz tapsolni egy adott ütemre. Ez is a diszlexiához kapcsolódó szekvenálási és hallási feldolgozási problémák egyik jele lehet.
Küzdelem a kétlépéses utasításokkal: ha gyermek nehezen tudja követni az olyan utasításokat, mint például, hogy „tedd a játékokat a dobozba, majd tedd a dobozt a polcra”, előfordulhat, hogy túl sok információ összezavarja, ekkor gyanakodhatunk diszlexiára.
Zavar az irányokban: ha az olyan szavakat, mint a „fel” és a „le”, gyakran összekeverik, lehetséges, hogy nagyobb a probléma, mint egy egyszerű tanulási zavar. Az irányok megkülönböztetésének problémája gyakori a diszlexiában, és a térbeli tudatosság nehézségeinek korai jele lehet.
Ha a családban előfordult már diszlexia, akkor a gyermek fokozottan ki van téve a kockázatnak.
Nevek elfelejtése: a diszlexiás gyerekek gyakran nehezen tudják felidézni ismerős emberek nevét, tárgyak színét. Ennek nem a figyelem hiánya az oka, hanem az a gond, hogy kihívást jelent számukra a nevek és a hozzájuk kapcsolódó fogalmak összekapcsolása.
Ha a gyermek „jó” és „rossz” napok között ingadozik, anélkül, hogy ennek egyértelmű oka lenne, lehetséges, hogy diszlexiával küzd. A diszlexiás gyermekek teljesítménye jelentősen ingadozhat a stressz vagy a fáradtság miatt, ez pedig hatással van a teljesítményükre.
Fotók: Unsplash