4-es kamaszok

Székelyhidi Ágnes | 2007. November 23.




A számmisztika szerint mindenki 4-es, aki 4-én, 13-án, 22-én vagy 31-én született.

Jellemzői: A 4-es kamaszok megbízhatóak, kiszámíthatóak, de kicsit lassúak és hitetlenek. Ez annyit jelent, hogy általában nem hisznek sem a csodákban, sem a sikerekben, sem abban, hogy velük valami váratlan jó dolog történhet. Ettől kicsit lehangoltak, befelé fordulóak lehetnek. Fontos, hogy a szülők erősítsék a gyermek önbizalmát. Minden apró sikerre fel kell hívni a figyelmüket. Meg kell dicsérni minden elért eredményért. A 4-es kamasz számára a legnélkülözhetetlenebb mondat, amit a szülő nem mondhat elégszer: „Büszke vagyok rád! Köszönöm, hogy ilyen megbízható és szorgalmas vagy!”

A 4-es kamasz kötelességtudó és tisztelettudó. Igyekszik megfelelni a felnőttek elvárásainak. Önállóan tanul és végzi el a feladatait, de olykor igényli, hogy a szülei érdeklődjenek a dolgai iránt. Nem kell faggatni, de nyugodtan megkérdezheti a szülő: „Milyen napod volt ma?” Ez a kérdés szinte mindenható, hisz a gyermek azt és annyit mesél, amit és amennyit akar.

A 4-esek általában rendkívül tudatosak, sőt céltudatosak. Szeretik látni a célt és az ahhoz vezető utat. Megtervezik a lépéseket, és komoly stratégiát állítanak fel. Igaz, ez néha kicsit merev, de átgondolt és logikus. A „baj” akkor szokott lenni, ha nincs meg a cél. Életkori sajátosság, hogy sok kamasz nem tudja, milyen területet válasszon hivatásként. Ez a bizonytalanság a 4-es gyermekeket frusztrálja leginkább. Ezért vagy gyorsan választ valamit, csak hogy legyen, vagy kétségbeesik, mert nem látja a célt, ami felé haladnia kellene. Ilyen esetben nyugodtan kérjen a szülő segítséget pályaválasztási szakértőtől, mert ez megnyugtató lesz a gyermek számára.

Ami a fiúkra jellemző: A 4-es kamasz fiúk lassabbak a társaiknál, ezért több időre van szükségük a tanuláshoz és más feladatok elvégzéséhez is. Nem érdemes sürgetni őket! Hiszen valójában ők a megtestesítői a mondásnak: „Jó munkához idő kell”…
A 4-es fiúknak általában jó a kézügyességük, és vonzódnak a műszaki tevékenységekhez. Ezért érdemes otthon vagy a ház körül apróbb, majd komolyabb javítási feladatokat rájuk bízni. Ezzel is sikerélményhez lehet juttatni őket, ami az önbecsülésüket nagyon erősítheti.
Egyébként is, számukra fontos a hasznosság fogalma: vagyis mindennek az értékét a hasznossága adja. Így gondolkodik saját magáról is. Ha hasznosnak érzi magát, akkor jól érzi magát!
Természetesen előfordulhat a kamaszkor lázadós, „nem találom a helyem” fázisában, hogy teljesen passzív és hárító módon viszonyul az otthoni teendőkhöz. Ilyenkor erőltetni nem szabad, de kérni igen. Sőt, a kéréssel hangsúlyozhatja is a szülő, hogy ez mekkora segítség lenne.







Ami a lányokra jellemző: A 4-es kamasz lányok rendesen tanulnak, rendet tartanak maguk körül. Alapvetően nem okoznak gondot a szüleiknek és a tanáraiknak.
Hajlamosak túl sok feladatot magukra vállalni, mert nem tudnak mit kezdeni a szabadidejükkel. Szinte meg kell tanítani őket a semmittevésre, hisz mindenkinek szüksége van kis időkre, amikor csak „néz ki a fejéből”. Ezt össze lehet kötni zenehallgatással, kézimunkázással vagy kertészkedéssel. Nagyon fontos, hogy a 4-es kamasz lány korán megtanulja, hogyan tud a leghatékonyabban feltöltődni, kikapcsolódni. Ugyanis e nélkül a tapasztalat nélkül a későbbiekben, amikor dolgozni fog, és háztartást vezetni, ki fog merülni.

A józanság és a reális életlátás hasznos tulajdonságok, de olykor szükségünk van a fantáziánkra is. Ezt a 4-es lánynak fejlesztenie kell, például olvasással, történetek kitalálásával. Akár színjátszó körbe is járhat. Ráadásul itt még olyan tapasztalatokhoz is juthat, amivel a való életben csak később találkozna. Ilyen körben biztonságban kipróbálhatja, hogy mi a legjobb reakció, és hogyan kell kezelni egyes helyzeteket.
Exit mobile version