Néhány évvel ezelőtt feltűnő változás állt be a nagy légitársaságok díjszabásaiban. Mintha látványosan összefogtak volna: nem nagyon válogathattunk olyan alapon, hogy melyik cég repít el olcsóbban a célállomáshoz, ugyanis szinte mindegyik társaság hasonló tarifát ajánlott.
Valóban, a nemzeti légitársaságok idővel rájöttek arra, hogy ha összefognak, bármilyen árat diktálhatnak bólint Pető György repülési tanácsadó és pilóta. Azt is összehangolták, ha az utas például egy nap alatt szeretné megtenni az oda-visszautat, vagy ha nem tölti kint a szombatot, akkor hatványozottan többet fizessen a jegyért.
Pető György |
Korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy olyan jó nevű légitársaság, mint a Swissair vagy a Sabena tönkremenjen folytatja. Szeptember 11-e után ez is megtörtént, és kiderült, hogy az utasok választását nem a légitársaság neve, múltja, nem is a felszolgált ételek minősége, hanem a szolgáltatás ára befolyásolja. A legtöbb utast ugyanis elsősorban az ár érdekli, és a legolcsóbb jegyet veszi meg. Ez a helyzet kedvezett a diszkont, más néven fapados légitársaságok létrehozásának. A rugalmas és tőkeerős nemzeti légitársaságok például a British Airways és a KLM , ezt felismerve, maguk is létrehoztak olcsó tarifájú (úgynevezett low cost) légiutas-szállító céget.
“Esetenként többe kerülhet a fapadosra szóló jegy
Ugyanannyiért veszik vagy lízingelik a repülőgépeket a diszkont (fapados) cégek, mint a nemzeti légitársaságok. Ugyanannyiba kerül nekik a kerozin is. Ugyanakkora létszámú a gép személyzete, és természetesen hasonlóan jól képzettek a pilóták. A cégeknek egyforma műszaki és légügyi előírásoknak kell megfelelniük. Bár tudjuk, hogy a fapados járatokon általában nem szolgálnak fel ételt és italt, sőt, sokszor úgynevezett másodlagos (vagyis olcsóbb) repülőtereken szállnak le, ám így, elsőre mégsem világos a laikus számára, hogyan tudják kigazdálkodni az olykor néhány ezer forintos tarifát.
A fapados légitársaságok sokkal kevesebb alkalmazottat foglalkoztatnak, nem tartanak fenn jegyirodákat, hiszen az értékesítés többnyire az interneten történik, nem nyomtatnak repülőjegyet, s így máris jelentős összeget takarítanak meg magyarázza Tardos János, az Aero Magazin főszerkesztő-helyettese. Emellett a földi állásidőt, a földi kiszolgálást is jelentősen felgyorsítják. Ez azért fontos, mert minél többet tartózkodik a levegőben a gép, annál olcsóbb az üzemeltetése. Ha fapados járattal utazunk, átlagosan húsz-harminc százalékkal fizetünk kevesebbet a nemzeti társaságok tarifáinál, de nincsenek szabályok: esetenként a fapadosra szóló jegy akár többe is kerülhet, mint ha egy hagyományos légitársaságot választanánk. Egyaránt igaz a fapadosokra és a nemzeti légitársaságokra, hogy annál olcsóbb a jegy, minél korábban megveszi, lefoglalja azt az utas. Ám míg a nemzeti légitársaságoknál szigorú előírások szabályozzák a tarifákat is, a fapadosoknál a piaci helyzet a döntő, tehát megeshet, hogy ha nem telik meg egy járat, akkor akár ezer forintért is eladják rá a maradék jegyeket.
Vonatozás helyett repüljünk? – II. rész >>