Vidó Viktor |
Ki ne szeretne autót, utazást, wellness-hétvégét nyerni? Ha ilyen felhívást látunk az interneten, gyakran automatikusan regisztráljuk magunkat a nyereményjátékba.
Vidó Viktor úgy véli, adataink sokszor saját figyelmetlenségünkből kerülnek rossz kezekbe. Promóciós játékoknál a játékosok a nagy nyeremény csábításának engedve adják meg bővebb, részletesebb adataikat. Ezeket a játék kiírója a leírtak alapján felhasználhatja például direkt marketing levelek kiküldésére, a további kapcsolat fenntartására. Azonban a játék kiírójának minden esetben jeleznie kell, hogy a begyűjtött adatokat mire és hogyan használja fel. Ha mi is odafigyelünk, akkor az esetek többségében elkerülhetjük a kellemetlen élményeket.
Bizonyos adatainkat a munkahelyünkön dolgozók számára nyugodtan rendelkezésre bocsátunk, ám azt nem szeretnénk, ha idegenek is hozzáférnének. Az adatvédelmi biztos jelentésében olvastuk: egy hallgató a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtárának weblapjára hívta fel a biztos figyelmét. A webes felületen minden regisztrált olvasó használhatja az elektronikus könyvtárat, ahol személyes adatok is találhatók. A belépéshez mindössze egy tíz számjegyű számsort kell beírni. A panaszos ezt aggályosnak tartotta. A biztos megállapította, hogy a bejelentkezési rendszer lehetőséget ad a visszaélésre, a biztonsági szint elégtelen ahhoz, hogy megvédje a személyes adatokat, ezért a szükséges intézkedések megtételére szólította fel az intézmény főigazgatóját. A könyvtár az állásfoglalás alapján módosította a beiratkozási nyilatkozatot, és figyelemfelkeltő szórólapot helyezett el, melyben tájékoztatta az olvasókat, hogy egyedi jelszó használatával gondoskodhatnak személyes adataik védelméről.