Idõbank – II. rész

Szigeti Hajni | 2005. Január 19.





Közérzetjavító szolgáltatások

– Az Időbanknak létezik egy karitatív oldala is a munkaképtelenek, az idősek számára, akik semmit sem tudnak felajánlani, de rászorulnak a segítségre – mondja Éva, aki Ildikóval együtt tetemes szabadidejét fektette már be a bank szervezésébe. – Egy néni csengőjét például most szereltük meg – rá véletlenül akadtunk, nem ő jelentkezett. Pillanatnyilag még sokkal több a felajánlónk, mint az igénybevevőnk. A legkülönbözőbb ismeretek birtokában, sorra jelentkeznek vidékről is, sokan még nem is nagyon értik, mi ennek a szolgáltatásnak a lényege, de szeretnék hozzátenni a két kezük munkáját. Nem is csoda: javítja a közérzetünket, ha önkezdeményezésre, nem „utasításra” tehetünk valamit egy másik emberért! Az a néni is alig akarta elhinni, hogy ez tényleg így működik, tényleg magunktól segítünk neki és a vele, nagy szegénységben élő testvéreinek. Nem állítjuk, hogy az Időbank nélkül kihalna a jószomszédi viszony, de tény, hogy inkább csak azzal foglalkozunk, ami a saját portánkat érinti. Sok itt a jólelkű ember, de aktivizálni kell őket – és biztatni a rászorulókat is, hogy merjenek kérni. Az emberek sok esetben szégyellik, hogy tehetetlenek, hogy hiányt szenvednek valamiben. Nem feltétlenül pénzben. Például időben. Ha egy egyetemi tanár munkaidőben nem érne rá arra, hogy orvoshoz kísérje idős édesanyját, neki felbecsülhetetlen értékű lesz az az ember, aki ezt megteszi helyette. Viszont egy este neki semmiből nem áll majd egy harmadik szomszéd dolgozatát átnéznie például. Ez a két teljesítmény összehasonlíthatatlan, nem súlyozható, épp ezért mérjük időben.





Az első betétesek


Bagjos Kálmán villanyszerelőt egy szeptemberi rendezvényen győzték meg arról, hogy érdemes befektetnie az Időbankba. A lőrinci pörköltfőzőversenyen szájról szájra terjedt az új kezdeményezés híre. Kálmán meghallgatta a terveket, majd egy kis gondolkodás – és kóstolás – után ráállt az „üzletre”. Mint mondja, nem volt nehéz rábeszélni, hiszen ha például egy idős, láthatóan kispénzből élő emberhez száll ki javítani, gyakran amúgy is eltekint a fizetségtől. Üres órái pedig mindenkinek vannak, ezért ezeket a perceket szívesen fordítja jó célra. Úgy számolja, ha jön a „riasztás”, egy-két munkanapon belül biztosan tud majd segíteni egy másik betétesnek, de könnyen lehet, hogy már egy óra múlva is meg tudja oldani a problémát. És hogy neki miben lenne szüksége segítségre? Testvérével közösen vezetett vállalkozásukban – jogi, számviteli, könyvelési tanácsokra.

Alapítsanak bankot!

Van egy szabad órája? Kamatoztassa az Időbankban! Segítségre van szüksége? Kérjen az Időbanktól! – vallják a pestszentlőrinci alapítók. Ha lakóhelyén ön is szívesen beindítaná az Időbankot, bővebb információt kaphat a natik@freemail.hu címen vagy a 06-20-943-6071-es telefonszámon.

Exit mobile version