A felvétel szünetében Iglódi István feje búbját lakozza Petrovics Ágnes, a sminkes. Nem is árt neki egy kis fényezés jegyzem meg, mire felvilágosít: Ez nem hajlakk, hanem alkoholos púder, amit azért fújok rá, hogy ne csillogjon a homloka. Iglódi bánatos képet vág: Megfoszt a homlokból áradó kisugárzástól. A filmben ő vezeti a nyomozást. Látszólag ártalmatlan hivatalnok, mégis félelmetes ellenfél, ha a hiúságában megbántják. Csuja Imrének jutott a hálátlanabb feladat: vallatóember, hivatásos gyilkológép. És közben szolid, sőt nagy szeretettel néz az áldozatára. Szerinte a figura ettől igazán hátborzongató.
Láthatatlanok titkos társasága
Hol játszódik, és miről szól az Emelet? kérdezem Vecsernyés János rendezőt.
Nem ma játszódik, nem tegnap és nem holnap. Az se fontos, hogy hol. Nálunk, vagy más országban. Mindegy. Elképzelt helyen, valamikor a mi korunkban. Főhőse egy sikeres gazdag polgár, aki akarata ellenére összetűzésbe került azzal a hatalommal, amelyet nevezzünk Emeletnek. Mindenütt van egy titkos, rendőri szervezet az emelet , amely, a kormányokkal ellentétben, leválthatatlan. Senki sem lehet biztos a létezésében, de mindenki sejti, hogy van. Ezt akarja bebizonyítani a fiú, és komoly bajba keveredik. Az apja erre kieszel egy zseniális tervet a megmentésére. Hogy mit ér el vele, erre válaszoljon a film, amelyet beneveztünk a februári Játékfilmszemlére.
Eleve a két Haumannra gondolt a szereposztásnál?
Már csak azért sem, mert nem vagyok híve a rokoni szereposztásnak. Kerestünk egy fiatal srácot, és Máté nagyon megtetszett a próbafelvételen. Ekkor támadt az ötletem, ha már ő a fiú, miért ne lehetne Péter az apja. Annyira beleszerettem ebbe a gondolatba, hogy félredobtam a skrupulusaimat. Jól tettem. Fantasztikusan jók, ők ketten. Az érett, klasszikus nagy színész és a most feljövő fiatal tehetség. A film főhőse értelmes, már befutott nagypolgár, a fia pedig keresi a helyét az életben. Hasonló a szituáció, ez ad egyfajta különös vibrálást a játékuknak.
Két színész van itt közli Péter nyomatékkal , az, hogy milyen kapcsolatban állunk, nem érdekes. A kamera előtt egy pillanatra sem merült fel bennem, hogy Máté a saját fiam. A film sem rólunk szól, hanem Hoffmann úrról és a fiáról. Színészileg azonosulunk velük, civilben nem vagyunk azonosak. Mint apa, természetesen mélyen átérzem annak a másik apának a tragédiáját, de ugyanezt élném meg akkor is, ha nem Máté lenne a partnerem. Otthon, a konyhaasztal mellett, persze megbeszéljük a dolgokat.
Ilyenkor szokta kiosztani a fiát, ha valami nem nyerte el a tetszését?
Miért osztanám ki? Akkor sem, ha tévedne valamiben, ami velem is megeshet. Ezek szakmai megbeszélések, és rendkívül hasznosak. Végre egy olyan kolléga ha szabad ezt mondanom , akivel jóban vagyok.
Mindent csak játékosan
Péter szeméből Máté néz rám, valahonnét a jövőből. Máté tekintete pedig olyan, mint azé a fiatal pécsi színészé, aki Szókratészként hódította meg a pesti közönséget. El voltunk tőle ájulva.
Ennyi idős koromban emlékezik az apa , szinte pont így néztem ki. Huszonkét éves lehettem, amikor játszottam a legendás Gábor Miklós-féle Hamletben. Képem is van róla. Ha megmutatnám, nem találná ki, hogy melyikünket látja. Ennyire erős volt a hasonlatosság abban az időben, amikor ő még a világon sem volt. Tehát nem ő hasonlít rám, hanem én rá. Mondjuk így.
Mikor észlelt nála először színészi hajlamot?
Talán tizenéves lehetett. Volt egy ócska Polski Fiatunk, mániákusan ragaszkodtam hozzá. Egyik este vacsoráztunk. Máté kitette a konyha közepére az egyik hokedlit, és eljátszotta, hogy robog velem az autó, egyenként elgurul mind a négy kereke, leesik az ajtaja, már nincs belőle semmi. A végén már csak ült a konyhaszéken, egy kvázi-kormánnyal a kezében. Ez voltam én. Na, akkor először volt olyan érzésem, hogy ebből a gyerekből talán mégis színész lesz.
Előttem van, ahogy sétáltatta a három gyereket. Hogy elment az idő, Péter!
Most látom csak, hogy unokám van. Az orvos, aki születésük pillanatától kísérte a három gyereket, most az általa megvizsgált kisbabának a babáját tartja szemmel. A kettő között eltelt harmincegy év, és az egész itt van mögöttünk egy arasznyira.
Előhúzza a fotós mobilját, és büszkén mutatja a picit. Rozi gyönyörű, csaknem négy kilóval született, ki sem néztek ekkora csecsemőt a nádszálvékony Petrából. Amikor Petra a világra jött, beült az autójába, és a leengedett ablakból telekiabálta a várost: Lányom született!
Milyen érzés nagyapának lenni?
Fergetegesen jó. Gyönyörködöm benne, és közben az is az eszembe jut, hogy nyolcvanéves leszek, mire kamaszodni fog.
Imádni fogják egymást. Kézen fogva sétálnak majd, és mesél nekem.
Ja. Csak játékosan. Mindig mindent csak játékosan. Semmi olyan ráhatás nem érheti ezt a kis srácot, amiből azt érezhetné, márpedig úgy van, ahogy mi mondjuk. Mindig meg kell hagyni annak a lehetőségét, hogy még egy kisember is gondolkodhat másként.
A teljes cikk a 4. heti, január 25-én megjelenő Nők Lapjában olvasható.