A magazin exkluzív, reprezentatív felmérése szerint a magyarok többsége úgy véli: mindenkit arra kell bátorítani, hogy megálljon a saját lábán.
A kutatás kellemes meglepetéssel szolgált a Reader’s Digest magazin munkatársainak. „Az eredmény pozitívabb, mint amire számítottunk. A cikk készítése közben az emberi segítőkészség szép példáival ismerkedtünk meg: találtunk speciális mentőcsoportban dolgozó fiatalt, tanítványaival fogyatékos gyermekek intézményeit szebbé és barátságosabbá tévő rajztanárnőt és adakozó kisnyugdíjast is. Mind-mind olyan embereket, akik szabadidejük, tudásuk legjavát vagy kevés pénzük egy részét áldozzák arra, hogy másokon segíthessenek. Mint Magyarország egyik legnagyobb példányszámú magazinja szeretnénk ezekre a kiemelkedő példákra felhívni a figyelmet.” – mondja Zsámboki Péter, a megújult Reader’s Digest főszerkesztője.
A magazin kutatása nemcsak a klasszikus, pénzadományhoz kötődő jótékonyságot vizsgálta, de hasonló alapossággal kiterjedt a lakóhelyi közösségekben gyakorolt segítségnyújtásra is.
Segíteni az időseken
A válaszadók 40%-a mondta, hogy van olyan idős, beteg szomszédja, aki nem rokona, de ő mégis szívesen segít neki. A megkérdezettek fele látogatott már meg magányos, idős embert azzal a szándékkal, hogy jókedvre derítse, segítsen neki. Továbbá tíz válaszadóból négy mondta, hogy esetenként nagybevásárlást is vállal.
Legyünk bármilyen segítőkészek, azért sok helyen elkél még a gondoskodás. A felmérésben résztvevők 20%-a érezte az elmúlt év során, hogy magányos, és közel egyötödüknél az is előfordult, hogy senkivel nem váltottak szót egész nap. A Reader’s Digest kutatása kimutatta, hogy leginkább az idősek maradnak egyedül, 30-tól 44 éves korig azonban kevés embernek kell magában boldogulnia.
Minimum ötszáz forintot szánuk adakozásra
Ami az anyagi jellegű támogatást illeti, tíz megkérdezettből legalább nyolc ember (84%) adakozott már jótékony célra, jellemzően 500 és 5 000 Ft közötti értékben. A többség nem ad kéregetőknek (75%), aminek egyik fő oka, hogy a vidéken élők nagy része a hétköznapokban nem találkozik koldusokkal. A jövedelemadó kétszer egy százalékának felajánlásáról állítása szerint az szja-t fizető felnőttek (nem nyugdíjasok) 74%-a rendelkezik.
A nem anyagi természetű támogatások terén sem lehet okunk szégyenkezésre – mutat rá a Reader’s Digest kutatása. A magyarok 68%-a nyilatkozott úgy, hogy végzett már önkéntes munkát. Ugyanez az adat Lengyelországban 19%, Szerbiában 31%, míg Szlovéniában 58% volt.
A nők gondoskodóbbak
Az összes megkérdezett 46% adott valaha vért – ebben elsősorban a férfiak jeleskednek.
Azonban a nők gondoskodóbbak, mint a férfiak – derül ki a Reader’s Digest felméréséből. A megkérdezett nők több mint 58 százaléka beszélgetett olyan emberrel, akiről azt gondolta, hogy magányos, míg a férfiaknak csak 49 százaléka. A rászorulókat is inkább ők látogatják (54 százalék, szemben 45 százalékkal).
„Mi a véleménye a társadalmi gondoskodásról?” – a felmérés készítői ezt a kérdést is feltették. A válaszadók többsége (60%) azt vallotta, hogy a magyarok kevésbé gondoskodók, mint 10 éve, aminek elsődleges oka az erkölcs hanyatlása, a világ elanyagiasodása, a család háttérbe szorulása, valamint a szülői szigor hiánya.
Egy jótékony művész
Harminc karitatív szervezet véleményét kérdezte meg a Reader’s Digest arról, tudomásuk szerint melyik híres ember áldozza rendszeresen idejét, energiáját jótékonysági tevékenységre. A legtöbb szavazatot Katona Klári kapta.
„Már gyerekkorom óta úgy gondoltam, hogy sok apróságot tehetünk másokért. Csodálkoztam, hogy a felnőttek közül milyen kevesen tudják, mi az életünk értelme. Másfajta elvárásokkal vágtam neki a saját életemnek. Azt hiszem, az adományozás, a másokon való segítés igénye teljesen természetesen él valamennyiünkben. Hiszen az élet másról is szól, mint hogy dolgozunk, eszünk, alszunk. Fontos, hogy az emberek ismerjék azt a számtalan ügyet, területet, ahol tenni tudnak másokért. Aztán bátorítani őket, hogy azt tegyék, amit legbelül mindig is helyesnek gondoltak.” – vallja a népszerű énekesnő.