Autók a napon: mi lesz velük?

Földes Attila | 2009. Szeptember 04.
Három teljesen egyforma, de különböző színű autót vetettünk ki a tűző napra, hadd perzselődjenek a nyár végi, de még mindig erős UV-sugárzásban. Majd elővettük a hőmérőt is.

Túl vagyunk a nyár utolsó napján, de a napon hagyott autók még mindig borzasztóan felmelegszenek. Szöget ütött a fejünkbe, hogy vajon miért és mennyire. Hőmérővel a kezünkben tudósnak álltunk.

Miért melegszik?

Az, hogy egy autó jobban vagy kevésbé melegszik fel belül, az elsősorban nem a fényezés színétől függ. Sokkal fontosabb tényező az üvegfelületek nagysága és az, milyen szögben süt be rajta a nap. Ezért melegszenek jobban a hatalmas, lapos szögben álló szélvédőjű sportkocsik. Itt az ablakok úgy működnek, mint egy üvegház: a rövidhullámú napsugarakat átengedik, azok felmelegítik a műszerfalat, kárpitot, és az ebből keletkező hosszúhullámú hősugárzás már nem jut át az üvegen, hanem odabent reked.

Termikus egyensúly

Jó hír, hogy a hatalmas ablakokkal készült, mattfekete autók sem melegszenek a végtelenségig, hanem aránylag hamar elérik a termikus egyensúlyt, amikor ugyanannyi hőt sugároznak ki, mint amennyit elnyelnek. Igaz, egy nyolcvanfokos autóban ülve szerény vigasz, hogy elérte a járgány a termikus egyensúlyt, és ennél már nem lesz benne melegebb.

Feketét vagy fehéret?

Azt, hogy a sötét színű autók jobban felmelegszenek, mint a világosak, biztosra vettük. De mekkora a különbség, mérhető-e, illetve van-e ennek bármi jelentősége az autó szempontjából?

A jobban felmelegedő utastér nemcsak kényelmetlen, hanem előfordulhat, hogy a túlzott meleget már nem bírja a kesztyűtartóba rejtett navigációs berendezés kijelzője vagy más érzékeny elektronikus cucc, de nem tesz jót a kárpitnak, műanyagoknak sem.

Manapság légkondi nélkül szinte nem is lehet új autót venni, így a felforrósodott utastér a legtöbbször nem bosszantja sokáig az utasokat. Pedig ha belegondolnak, a lehűtendő terek közötti hat-nyolc fokos hőmérséklet-különbség már akár a fogyasztásban is megmutatkozhat.

Mérések:

A legnagyobb feladatot a két teljesen egyforma, de különböző színű autó felkutatása jelentette. Végül a Nissan húzott ki minket a szorult helyzetből, Miki bácsi pár perc alatt intézett nekünk kinyitható, fotózható, mérhető kocsikat. Sőt, a fekete és fehér mellé még egy ezüst Qashqait is beállított a sorba. Így kezdődhetett is a mérés.

A méréseket három időpontban végeztük, roppant tudományosnak látszó, infravörös hőmérővel. Reggel nyolckor, amikor a dolgozó beül az autójába, pár órával később, amikor már a nap kezd rendesen fűteni, majd délután kettőkor is bekukkantottunk a kocsikba egy rövid szaunázásra.

 Ha érdekenek az eredmények, kattints ide!

Exit mobile version