Az eredeti tervekhez képest több hónapos csúszással januártól lép életbe hazánkban a közúti közlekedést szabályozó rendeletgyűjtemény módosított változata. Az MTI birtokába került dokumentum szerint a változások elsősorban a védtelen közlekedők – a gyalogosok és a kerékpárosok – biztonságát javítja.
A KRESZ módosítása rögzíti többek közt, hogy a gyalogos-átkelőhelyeknél a jelenleginél sokkal körültekintőbben kell közlekedni. Ha szükséges, táblával kell elérni, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhassanak, hogy még előtte képesek legyenek megállni.
A változtatások nyomán a biciklis közlekedésben bevezetnek négy sebességhatárt, többek között lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, akkor 50 km/órával is hajthat, kerékpárúton viszont csak maximum 30 km/órával, ha járdán jelölték ki a biciklisek útvonalát, akkor csak 20-szal.
Emellett az új KRESZ meghatározza a “nyitott kerékpársáv” fogalmát, amelyet az úttest két oldalán felfestett fehér színű szaggatott vonal jelez. A nyitott kerékpársávot – ha a szembe jövő járművek mellett történő elhaladás ezt szükségessé teszi – más járművek is igénybe vehetik. A jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell végrehajtani.
Ugyanakkor januártól a kerékpárok egyirányú utcába is behajthatnak a forgalommal szemben, illetve a motorosokkal egyetemben az álló kocsisor mellett előremehetnek a piros lámpánál. De ez nem jelent elsőbbséget számukra, csakis akkor, ha van kellő hely az autók mellett és csak jobbról.
Növelheti a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságát, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás, illetve a kerékpárosok mentesülnek a jobbra tartási kötelezettség alól is, vagyis akár az út közepén is haladhatnak, az autósok kénytelenek rendesen kikerülni és nem a padkához szorítani őket. Továbbá a dokumentum lehetővé teszi a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítását is.
Több új közlekedési táblát is bevezetnek, például a torlódás veszélyét jelző piros keretes háromszöget, és engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát az autópályákon. A módosítás azt is lehetővé teszi, hogy a különösen balesetveszélyes helyeken a jelenleginél nagyobb, fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők legyenek a közlekedési táblák.
Az új szabályozás pontosítja az iskolabusz fogalmát és bővíti a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek – olvasható a dokumentumban.
Emellett részletesen leírják a gyerekülés használatának szabályait: a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek ülését a biztonsági övhöz vagy annak bekötési pontjához kell csatolni. A tervezet szigorúbban szabályozza a rendszámok láthatóságát és meghatározza a quad fogalmát is.
Sajnos az MTI-hez került dokumentumot nem láttuk, de egy korábbi tervezetben még szerepelt az a változtatás is, amely megszüntette a vasúti átjárók előtti kötelező sebességhatárokat, helyette csak a fokozott óvatossággal történő megközelítést írt elő.
Ugyanakkor abban még kötelezővé tették a motorosok számára a bukósisak rögzítőszíjának becsatolását, megtiltották az autópályát párhuzamosan tisztító hótolók előzését, a rendőröknek viszont engedélyezték, hogy olyan helyekről ellenőrizzék a forgalmat (sebességet mérjenek), ahol egyébként tilos megállni.
Valószínűleg ezek mind benne is lesznek az új KRESZ-ben.