10 legenda és tény a téli gumikról

nlc | 2009. December 09.
Szexi gumi? Néha bizony a gumigyártók péeresei is rendkívüli leleményességről tesznek tanúbizonyságot, ha eljő a téligumi-szezon.

A téli abroncsokkal kapcsolatban számos legenda terjed, a vásárlók eltérő, sokszor zavaros nézetekkel találkoznak arról, hogy valóban szükség van-e rájuk. De ne essünk kétségbe, az abroncsgyártók segítenek tisztán látni. A GoodYeartől kaptuk az alábbi kiskátét:

1. legenda: A téli abroncsok sokba kerülnek.

A valóságban a téli és nyári abroncsok árai általában nem térnek el jelentős mértékben.
Azonban a téli abroncsok amiatt is kedvezőek, hogy hidegben a nyári gumik gyorsabban kopnak, mint a téli változatok, míg a lágyabb téli futókeverék a nyári melegben használódik el hamarabb. Az abroncsokat megfelelő módon cserélve így magasabb futásteljesítmény és abroncs-élettartam érhető el. A Goodyear ajánlása szerint a téli abroncsokat 7 fokos hőmérsékletnél érdemes felszerelni.

2. legenda: a téli abroncsoknak csak ott van értelme, ahol az utak rendszeresen havasak és jegesek.

A valóság: a téli abroncsok hidegben mindig biztonságosabbá teszik a közlekedést.
Még azokban az országokban is érdemes megfontolni a téli abroncsok használatát, ahol ezt a törvény egyébként nem írja elő, mivel az ősz során az időjárás és a vezetési körülmények jelentősen romlanak, és megnő a balesetveszély. A Michelin szerint például a jeges út kétszer olyan csúszós, mint a havas, négyszer olyan csúszós, mint a nedves vagy olvadt hóval fedett, és nyolcszor olyan csúszós, mint a száraz út.

A hideg téli utakon a nyári abroncsok sokkal hamarabb megcsúszhatnak, mivel kialakításuk és futókeverékük kifejezetten nyári jellegű. Ha az autóvezetők télen is a nyári abroncsokat használják, a féktávolság is növekedhet. A modern, speciális lamellákat alkalmazó téli abroncsok a havas, jeges útviszonyok mellett hidegben és latyakban is jobb tapadást biztosítanak.

Például: egy 80 km/h-val haladó, téli abronccsal felszerelt autó féktávolsága havon mintegy 70 m. Ugyanerről a sebességről nyári abronccsal megállva több, mint 110 m lesz a fékút. A nedves utakon fagypont alatt elvégzett hasonló vizsgálatok ugyancsak a téli abroncsok előnyeit tükrözik.

3. legenda: a téli abroncsok nem olyan “szexik”, mint a nyáriak.

A valóság: a modern téli abroncsok is jól néznek ki. A téli abroncsok mostani generációja éppolyan szép, mint a nyáriak, dizájnjuk illik a modern autók kifinomult formatervéhez. A téli abroncsokat nem feltétlenül szükséges acélfelnikre szerelni műanyag dísztárcsával. Már kaphatók kifejezetten a téli abroncsokhoz használható könnyűfém felnik.

4. legenda: a téli abroncsokkal kényelmetlen a vezetés.

A valóság: a téli abroncsok minden felületen kényelmes utazást tesznek lehetővé. A legtöbb felhasználó semmilyen eltérést sem érez, amikor nyáriról téli abroncsra áll át. A modern téli abroncsok még száraz utakon és nagy sebességek mellett is kényelmes vezetést kínálnak, alacsony zajszinttel.

5. legenda: a téli abroncs teljesítménye nem függ a futófelület mintamélységétől.

A valóság: minél nagyobb a téli abroncs mintamélysége, teljesítménye annál jobb lesz. Több európai ország is előírja az abroncsok mintamélységét. A gumikon legtöbbször olyan kopásindikátor található, amely 1,60 mm-es mélységet jelez. Ezektől az előírásoktól függetlenül ajánlott, hogy a téli abroncsok mintamélysége legalább 4 mm legyen.

 

Még több hihetetlen legendáért kattints!

 

 

 

 

Exit mobile version