Az 5 legjövedelmezőbb sztármellékes

RKB | 2010. Január 14.
Hiába a filmenkénti több tízmillió dolláros gázsi, hiába az összekoncertezett milliók, a sztárok is szeretnék bebiztosítani anyagi helyzetüket. Sorra vágnak bele a jövedelmezőbbnél jövedelmezőbbnek remélt üzletekbe. Több-kevesebb sikerrel teszik pénzzé a nevüket. Lássuk, ki milyen üzlettel keres jól, vagy ment csődbe!

1. Parfümgyártás

Sarah Jessica Parker, Jennifer Lopez, Britney Spears, Naomi Campbell… A parfümöt piacra dobó sztárok sorával akár ezt az oldalpárt is megtölthetnénk. Az első fecske a rock’n’roll királyának özvegye, Priscilla Presley volt, aki a nyolcvanas évek végén határozta el egy saját illat piacra dobását. „Mindenki le akart beszélni róla, azt mondták, elveszítem a befektetett pénzt, mert csak a divatházak illatait vásárolják. Hittem benne, hogy lesz, akinek az én illatom tetszik majd, igazam lett, ma pedig már mindenki engem utánoz.” S hogy mennyi köze van az ismert embereknek a saját illatukhoz? Priscilla még végigkövette a kreáció létrejöttének többéves folyamatát, ma már konkrét illatmintákkal keresik fel a kozmetikai cégek a sztárokat…

Sarah Jessica Parker
Britney Spears
Jennifer Lopez


Mennyit kell befektetni?
Valójában semennyit, elég néhány munkavacsora, hogy a parfümcégnek táblázatokkal bizonyítsa a menedzser, a sztár neve megnöveli majd az eladásokat.

Mennyit lehet keresni vele? Üvegenként az eladási ár öt-tíz százalékát. Összességében évi több tízmillió dollárral számolhat az, akinek a neve rákerül egy-egy üvegcsére.

Nagy nyertes: A pletykák szerint Sarah Jessica Parker több mint ötmillió dollárra számíthat illatonként, azaz legalább tízmilliót keres évente kétféle parfümjével.

Nagy vesztes: A multimilliomos ingatlanbefektető, Donald Trump azt gondolta, lesz férfi, aki olyan illatot akar, mint az övé… Tévedett, a nevével fémjelzett kölni megbukott.

 

2. Ruhakollekció-tervezés

„Érdekel a divat, azt hiszem, ösztönösen érzem, mit hordanak szívesen az emberek!” – jelentette ki Mary-Kate Olsen, aki ikertestvérével, Ashley-vel saját ruhakollekciót dobott a piacra. Persze ők csak beálltak a divatos sorba: Sarah Jessica Parker, Gwen Stefani, Penélope Cruz, Jessica Simpson és még sok más hollywoodi híresség állítja, ők tudnak ruhákat tervezni. Az igazság azonban az, hogy helyettük ismeretlen divattervezők rajzolják meg a kollekciókat, a sztárok feladata annyi, hogy a több száz vázlatból kiválasszák a nekik tetszőket.

Victoria Bechkham
Penélope Cruz
Olsen testvérek

Mennyit kell befektetni? Ha csak a nevét adja kölcsön egy létező gyártónak a sztár, semennyit. Ha saját maga intézi a gyártást, felügyeli a tervezést, akár tízmillió dolláros befektetésre is fel kell készülnie, attól függően, hol talál gyárat, mennyi varrónőt foglalkoztat, milyen minőségű anyagokkal dolgozik, és hogy nyit-e saját butikot.

Mennyit lehet keresni vele? Darabonként néhány dollárt, a luxuskategóriás ruhákkal akár százat is. Összességében évente tíz-húszmilliós bevétellel számolhatnak a sztárok.

Nagy nyertes: Ashley és Mary-Kate Olsen a becslések szerint ötvenmillió dollárt keresnek ruházati termékek forgalmazásával. Ők mindenki által megfizethető áron kínálják ruháikat, amelyekben gyakran mutatkoznak az utcán is.

Nagy vesztes: Madonna a H&M-mel közösen készített kollekciója nem aratott nagy sikert. Ez azért is meglepő, mert a popsztár után meghívott vendégtervezők ruháit elkapkodták.

 

3. Étterem-üzemeltetés

„Az éttermem sikerének két oka van: egyrészt enni mindenkinek kell, másrészt magam is gyakran fordulok meg a BBQ-ban” – magyarázta étteremlánca népszerűségét Justin Timberlake. Ezzel azt is megindokolta, miért olyan népszerű befektetés a sztárok körében az étteremnyitás. Bruce Willis, Ashton Kutcher, Robert de Niro, Eva Longoria – csak néhány név azok közül, akik beszálltak az étkeztetési iparba. Abban mindannyian egyetértenek, hogy a siker titka abban rejlik, hogy a rajongóik bármikor összefuthatnak velük az éttermükben.

Justin Timberlake
Eva Longoria

Mennyit kell befektetni? Egy New York-i vagy Los Angeles-i étterem megnyitása legalább ötmillió dollár, ha nagyobb láncban gondolkodunk, ennek a többszörösével kell számolni.

Mennyit lehet keresni vele? Viszonylag sokat, a befektetett költségek egy sikeres marketingkampány után könnyen visszajönnek, utána pedig évi tíz-húszmillió dolláros bevétellel számolhat a tulajdonos.

Nagy nyertes: Justin Timberlake BBQ nevű étterme évi negyvennégymillió dollárt hoz a konyhára – talán ezzel magyarázható, hogy Justin mostanában kevesebb időt szán zenei karrierje építésére.

Nagy vesztes: Britney Spears manhattani éttermére nem voltak kíváncsiak az emberek (állítólag a konyha színvonala miatt), az énekesnő három hónap után kiszállt a vállalkozásból.

 

4. Szállodaépítés

A szállodások névsora is impozáns: George Clooney és Brad Pitt (bár az ő szállodájuk a csőd szélére jutott), Bono, Madonna, a Forma-1-es pilóta, David Coulthard… Pénzügyi tanácsadók szerint csak olyan hotelbe éri meg beszállni a sztároknak, amelyik nélkülük is jövedelmező lenne, mert egy vacsora árát bárki kiadja azért, hogy esetleg lássa kedvencét, de senki sem választ a tulajdonos miatt szállást. Madonna például a kabbalahívőknek hozott létre szálláshelyet Londonban. „Tudom, hogy mindenkinek van már szállodája, az enyém mégis különleges lesz. Nem a pénzszerzési vágy hajt, hanem az, hogy segítsem a kabbalahívőket. Jógaterem, meditációs szoba és könyvtár várja az itt megszállókat” – nyilatkozta az énekesnő.

Bruce Willis
Bono

Mennyit kell befektetni? Sokat, ez az egyik legdrágább, egyszersmind a legjövedelmezőbb befektetés a sztárok számára. Annak a hollywoodi hírességnek, aki jövedelmező szállodát szeretne működtetni, legalább húszmillió dolláros beruházással kell számolnia, ha egy meglévő épületet alakít át. Egy új hotel százmillióba is kerülhet.

Mennyit lehet keresni vele? Ha jó a marketing, még a teljesen új épület építésébe befektetett százmillió(k) is évente visszajöhet(nek) a kasszába.

Nagy nyertes: Bono, a U2 frontembere és Edge, a zenekar gitárosa közösen vették meg és újították fel a dublini Clarence Hotelt. S bár a helyi városvédők nem örültek a történelmi épület modern átalakításának, a hotel mára telt házzal üzemel, évi több tízmillió dollárral kiegészítve a zenekar bevételeit.

Nagy vesztes: Furcsán hangzik, de a fiatalabbik Hilton-örökösnő, Nicky Hilton (Paris húga) belebukott saját szállodaláncának építésébe. A koncepció szerint az olasz divattervező, Roberto Cavalli tervezte a luxushoteleket, Nicky pedig a tőkét és az üzleti koncepciót biztosította volna – ez utóbbi kidolgozása helyett végül a bulizást választotta nővérével.

 

5. Könyvkiadás

„Nem azért írok, hogy megvegyék a könyveimet. De jólesik, hogy nem az asztalfióknak dolgozom” – vallotta meg egy interjúban Hugh Laurie, azaz Doktor House, akinek regényeit akkor kezdték el igazán venni, amikor a sorozat világsztárrá tette. Hozzá hasonlóan sok sorozatsztár lovagolja meg a népszerűség adta lehetőségeket. Kim Cattrall, a Szex és New York sorozatban férfifalót alakító színésznő a szexualitásról és a nőiségről is írt tanácsadó könyvet. Mindkettő megjelent magyar fordításban is.

Mennyit kell befektetni? Főleg időt és energiát kíván a könyvírás (vagy diktálás) a sztároktól. Persze ezt a nagy amerikai kiadók busás előlegekkel honorálják, így a könyvkiadás az egyetlen sztárvállalkozás, amelyről elmondhatjuk, a szerződés aláírásának pillanatában pénzt lehet keresni vele.

Mennyit lehet keresni vele? Amilyen kockázatmentes a kezdet, olyan bizonytalan, hogy mennyit lehet keresni egy-egy könyvvel. Ha a hollywoodi híresség regényt ír, annak általában mérsékelt a sikere (és a bevétele is), önéletrajzi könyvekkel azonban akár tízmillió dolláros tiszta haszonra is szert lehet tenni, csak az amerikai kiadással.

Nagy nyertes: Madonnának a könyvírás bejött. Az Angol rózsák című meséje közel negyven nyelven jelent meg, több országban sikerült pár hétre megelőznie az eladási listákon a Harry Pottert is, becsült árbevétele pedig eléri a harmincmillió dollárt.

Nagy vesztes: Omar Sharif nem nevezhető a szó klasszikus értelmében vett vesztesnek, ő ugyanis a bridzsről írt szakkönyveivel nem pénzt akart keresni, csupán a kártyajátékok szerelmeseit szerette volna szórakoztatva tanítani. Ez sikerült is.

Még több az e heti Nők Lapjából:

Dögös anyuka lettem! – Lilu végre megmutatja kisfiát »
D. Tóth Kriszta: Nincs titkunk »
Kávé, tea – másképpen »
A magas vérnyomás természetes gyógymódjai »
A fotó, amelyen igazán én vagyok »
Kismamák nagy szükségben – Nők Lapja-riport »

 

Exit mobile version