Drágulhat a fiatal autók kötelező biztosítása

Horváth Zsolt | 2010. Március 04.
2011-től új szabályozás lép érvénybe a kötelező gépjármű-biztosításoknál, amely régebbi autók tulajdonosait hozhatja kedvezőbb, az újakét előnytelenebb helyzetbe.

Jövőre már nem a járművek motorjának hengerűrtartalmát, hanem teljesítményét veszik alapul a biztosítók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kiszámításához. A teljesítményalapú besorolás bevezetését az indokolja, hogy a motorok már egyre kisebb hengerűrtartalommal tudják ugyanazt a teljesítményt nyújtani, mint korábban, a nagyobb teljesítmény pedig – rendszerint – nagyobb veszéllyel, és így több kárral is jár.

Például míg 15 éve egy 1,6-os motorral szerelt Opel Astra 75 lóerős volt, ma 115 lóerős a hagyományos, míg 180 lóerő a turbós 1.6-os, a régi teljesítményszintet már 1,2-es motor is biztosítja.

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) által elvégzett összehasonlítás azt mutatja, hogy a gépkocsik több mint egyharmada kerül majd más kategóriába az új szisztéma alapján. Főleg az idősebb, dízel üzemű autók esetében várható kedvezőbb besorolás, ugyanakkor az újabb, sportosabb gépkocsik akár kettővel magasabb díjkategóriába is kerülhetnek.

Egy példa:

Gépjármű adatai

Opel Astra 1.7D

1700 cm3; 44 kW

Mazda RX8 Revolution

1308 cm3; 170 kW

Forgalomba helyezés ideje

1994

2004

Lakhely

Budapest

Dunakeszi

Üzemben tartó életkora

30 év

49 év

Jelenlegi legkedvezőbb ár

72 036 Ft

49.164 Ft

Ugyanazon biztosítónál új ár

45.948 Ft

88.330 Ft

Százalékos eltérés

-36,2%

+80%

Könnyen elképzelhető az is, hogy a biztosítók épp az új rendszer bevezetését fogják kihasználni az áremelésre. A 2009-es kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kampány éles árversenyt, minden eddiginél alacsonyabb díjakat eredményezett, illetve a biztosítói oldalon komoly eredménykiesését okozott.

“Biztosan látszik az adatokból, hogy a biztosítók mintegy egymillió gépjárművet fognak más kategóriába sorolni az év végével bevezetendő új rendszerben. – értékel Papp Lajos a FBAMSZ elnöke. “Ez teljesen átrendezi majd a jelenlegi struktúrát: egy autó könnyen válhat az adott biztosítónál preferáltból megtűrtté. Óhatatlanul erősödni fog tehát a váltási hajlandóság, ami az idei év végén akár a legutóbb tapasztaltnál is nagyobb mértékű átkötési hullámot fog generálni.

A díjemelési nyomás egyre nagyobb a biztosítókon, ugyanakkor egyértelmű, jelentősebb tarifaemelést – az alkuszok által biztosított összehasonlíthatóság miatt – nem kockáztatnak meg. Kapóra jöhet viszont a szabálymódosítás egy kisebb korrekcióra.

 

 

 

 

 

Exit mobile version