Egy rendezvényszervező cég alkalmazottja panasszal fordult a cég vezetőjéhez és perrel fenyegetőzött, mivel tudomására jutott, hogy két hetes szabadsága alatt a cég informatikusa belépett az e-postafiókjába és onnan e-maileket nyomtatott ki és adott át a közvetlen főnökének. A felháborodott alkalmazott a személyiségi jogaira és a levéltitok védelmére hivatkozott. Főnöke viszont azzal védekezett, hogy egy rendezvényszervező cég élete nem állhat meg azért, mert az egyik munkavállaló szabadságon van. Ő kizárólag az esedékes rendezvénnyel kapcsolatos e-mailt kerestette meg az informatikussal, őt a beosztottja más magán- vagy hivatalos levelei nem érdeklik. Egyébként pedig arról, hogy az e-mail postafiókjába betekintett, azonnal tájékoztatta a munkavállalót. |
Levéltitok kontra munkáltatói érdekek
Mindenekelőtt nem árt tisztában lenni a főszabállyal: a munkáltató jogosult ellenőrizni minden olyan munkaeszköz használatát (így például az általunk használt számítógépét is), amit a munkavégzés céljából bocsát a rendelkezésünkre.
Ennek megfelelően, ha a munkáltatónk a számítógépet és az internet-hozzáférést kizárólag munkavégzés céljából adta és a munkába lépéskor kifejezetten arról tájékoztattak, hogy magánjellegű levelezésre nem használhatjuk, akkor a főnökünknek joga van ahhoz, hogy a postaládánkban lévő e-mailek fejlécének megtekintése után egy konkrét levél kiadását kérje tőlünk. Ebben az esetben tehát levéltitokra nem hivatkozhatunk, mivel elvileg csak hivatalos tárgyú levelezés folytatható az általunk használt számítógépen.
Más a helyzet valamelyest, ha a munkáltató engedélyezi a magán jellegű levelezést és internet-használatot a munkahelyünkön. Ilyenkor a munkáltató a tudtunk és előzetes beleegyezésünk nélkül nem tekinthet be az általunk használt céges e-postafiókunkba, azt viszont joga van kérni, hogy a beérkező és kimenő hivatalos tárgyú elektronikus leveleket számára nyomtatott formában adjuk át.
Kinek van igaza?
Van olyan eset azonban, amikor a munkáltató jogosult hozzáférni a céges e-postafiókunkhoz. Így például tartós távollétünk alatt (szabadság, betegség, gyes, stb.) a főnökünk elrendelheti a vezető informatikuson keresztül az e-mail postafiókunkba történő betekintést, ha ez feltétlenül szükséges és indokolt a cég üzletvitele szempontjából. Azokról a postafiókunkban található levelekről pedig, amelyekről egyértelműen megállapítható, hogy hivatalos tárgyúak, a munkáltató jogosult másolatot készíttetni akkor is, ha mi erről csak utólag értesülünk.
A jelenlegi hivatalos jogi álláspont szerint tehát a fenti jogesetben szereplő rendezvényszervező alkalmazott főnöke megfelelően járt el, hiszen:
• az arra feljogosított alkalmazottja tekintett be a távollévő beosztott e-mailjeibe,
• kizárólag a hivatalos tárgyú levelezésről készíttetett másolatot, és
• azonnal tájékoztatta az e-postafiók használóját, hogy távollétében más személy az elektronikus levelezésébe betekintett.