A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk.
Részletes leírás
Valószínűleg eddig is tudtuk, hogy a Facebook - egyebek mellett - az önimádó, nárcisztikus hajlamú emberek nagy kedvence, de most ezt egy kutatás is bebizonyította.
Egy kanadai pszichológus-hallgató száz egyetemista bevonásával készített egy felmérést, amiben azt vizsgálta, hogyan viselkednek az átlagos önbizalmi szinttel rendelkezők, illetve a nárcisztikus emberek a közösségi oldalon. A felmérés eredménye összességében nem túl meglepő, tulajdonképpen csupán összerendezi azokat a következtetéseket, amiket valószínűleg már mi is levonhattunk egy-két ismerősünk facebookos aktivitása kapcsán (mielőtt jól eltüntettük őket az üzenőfalunkról).
A kutatásban részt vevők először egy személyiség-tesztet töltöttek ki, ami alapján be lehetett mérni, hogyan állnak önértékeléssel, illetve nárcisszizmussal, önimádattal. Ezután elemezte ki a kutatás vezetője a résztvevők Facebook oldalait és tevékenységüket.
Természetesen az derült ki, hogy a nárcisztikus hajlamú emberek sokkal többet reklámozzák önmagukat a közösségi oldalon. Az önimádó férfiak főként a “magamról” szekcióban tuningolják az egójukat, igyekeznek arra rávilágítani, milyen intelligensek és szellemesek ők. A nők inkább a képekkel villantanak, olyan fotókat töltenek fel magukról, amik – például a barátokkal töltött idő helyett – a fizikai megjelenésüket helyezi előtérbe. Az eredmények közlésekor nagyon finoman fogalmazott a pszichológus, olyan szavakat használt ezekre a képekre, mint “kitárulkozó, feltűnő, díszes”. Aki látott már Subba Szív Iwiw váltogatást, az tudja, milyen visszafogottnak számít ez a megfogalmazás.
A képek és a “magamról” szöveg mellett természetesen a jegyzetek és státuszüzenetek is hatalmas teret nyújtanak az önpromóra. A nárcisztikus hajlamú embereknek azt is nagyon élvezik a közösségi oldalon, hogy nagyrészt ők irányítják azt, milyennek látják őket mások. Szintén nagy pozitívum a számukra, hogy több száz ismeretséget begyűjthetnek a Facebookon, az már más kérdés, hogy mennyire sekélyesek ezek a kapcsolatok. A kutatás arra is rávilágított, hogy az önimádók az átlagnál több időt töltenek Facebookon (valószínűleg nem Farmville-ezéssel), és többször is néznek be naponta az oldalra, mint az átlagos önértékeléssel rendelkező társaik.
Illik ez a leírás valamelyik ismerősödre? Esetleg rád?