Minden idők eddigi legsikeresebb nemzetközi klímavédelmi kampánya, a 10:10 az Egyesült Királyságban indult útjára 2009-ben Franny Armstrong, a „Hülyeség kora” című film rendezőjének kezdeményezésére. 2010 tavaszától több mint 37 ország csatlakozott hozzá helybeli önkéntesek munkája révén. Ez alatt a rövid idő alatt közel 100,000 magánszemély és mintegy 10,000 vállalat, oktatási intézmény és más szervezet csatlakozott a kampányhoz. |
A világ más táján már jól ismert 10:10 kampány hazánkban ez év júliusában indult a gödöllői Szent István Egyetem Klímairodájának önkénteseivel, akiknek fővédnöke Greg Dorey, budapesti
Brit Nagykövet. A csatlakozók között vannak közéleti személyiségek, egész városok (pl.
Bordeaux), jelentős multinacionális cégek, futballcsapatok, a londoni metró, rock fesztiválok, önkormányzatok, sőt még az új Brit Kormány is, amely hivatalba lépése első napján feliratkozott a tíztízre.
A kampány lényege, hogy aki feliratkozik, elkötelezi magát a CO2-kibocsátásának 10%-os csökkentése mellett, 2010-ben. Ez nemcsak egy megfogható és elérhető cél, amivel energiát és ezáltal pénzt is spórolunk, de szakértők szerint évente ennyi szükséges ahhoz, hogy elkerüljünk egy lehetséges klímakatasztrófát. Nem lesz megdorgálva az sem, akinek nem sikerül elérni a célt, hiszen minden próbálkozás már eleve dicsérendő. A kampány azért is jó, mert mindenkihez szól: a sarki zöldségestől – vállalati vezetőkön át – a miniszterelnökig bezárólag.
A tíztíz üzenete: KIS TETTEKKEL IS LEHET NAGY VÁLTOZÁST ELÉRNI, HA SOKAN CSINÁLJÁK. A hétköznapi emberek nem tehetetlenek a globális klímaváltozás megfékezésében. Nem hibáztathatjuk örökké a politikai akarat hiányát, mivel a közakarat teremti meg a politikai akaratot. A tíztíz ereje a számokban van.
A világ más táján már jól ismert 10:10 kampány hazánkban ez év júliusában indult a gödöllői Szent István Egyetem Klímairodájának önkénteseivel, akiknek fővédnöke Greg Dorey, budapesti
Brit Nagykövet. A csatlakozók között vannak közéleti személyiségek, egész városok (pl.
Bordeaux), jelentős multinacionális cégek, futballcsapatok, a londoni metró, rock fesztiválok, önkormányzatok, sőt még az új Brit Kormány is, amely hivatalba lépése első napján feliratkozott a tíztízre.
A kampány lényege, hogy aki feliratkozik, elkötelezi magát a CO2-kibocsátásának 10%-os csökkentése mellett, 2010-ben. Ez nemcsak egy megfogható és elérhető cél, amivel energiát és ezáltal pénzt is spórolunk, de szakértők szerint évente ennyi szükséges ahhoz, hogy elkerüljünk egy lehetséges klímakatasztrófát. Nem lesz megdorgálva az sem, akinek nem sikerül elérni a célt, hiszen minden próbálkozás már eleve dicsérendő. A kampány azért is jó, mert mindenkihez szól: a sarki zöldségestől – vállalati vezetőkön át – a miniszterelnökig bezárólag.
A tíztíz üzenete: KIS TETTEKKEL IS LEHET NAGY VÁLTOZÁST ELÉRNI, HA SOKAN CSINÁLJÁK. A hétköznapi emberek nem tehetetlenek a globális klímaváltozás megfékezésében. Nem hibáztathatjuk örökké a politikai akarat hiányát, mivel a közakarat teremti meg a politikai akaratot. A tíztíz ereje a számokban van.
2010. 10. 10 Klímavédelmi Akciónap és Klímafoci
Reggel 10 órakor sportnagyságaink és éghajlatkutatók/a tudományos élet kiválóságai csapnak össze a klímafocin a Fáy utcai VASAS pályán . A klímakvíz megfejtői között zöld nyereményeket sorsolunk ki. Délután és este pedig a Gödör Klubban ünnepeljük azokat, akik már feliratkoztak a tíztízre, kiállítások és jó zene mellett.
Elképesztő zöld kampányokra vagy kíváncsi? Katt ide! |
A szokatlan focimeccs és a jó buli mellett a Greenpeace és a tíztíz önkéntesek segítenek eligazodni az érdeklődőknek, hogy hogyan lehet költségek nélkül is, egyszerűen szokásaink megváltoztatásával elérni karbonlábnyomunk 10%-os csökkentését. Ehhez a tíztíz karbonkalkulatort is biztosít, amellyel bárki mérheti a tevékenysége, napi életvitele által generált szén-dioxid kibocsátást. Már az is fontos lenne, ha mindenki felismerné, hogy megszokott dolgaink milyen sok káros kibocsátással járnak és milyen sok felesleges kártól és kíntól kímélhetnénk meg környezetünket és a jövő generációkat, ha mindenki csak egy kicsit változtatna a saját életmódján.