Elég beírni a Google-ba a „női sofőrök” kifejezést, és máris ömlenek a hölgyek autós szerencsétlenkedéseit megörökítő videók linkjei. A férfiak hibáit mintha jobban elnézné a közvélemény – mintha nem is létezne a kalapos úrvezető néven ismert veszélyes teremtmény az utakon, és a száguldozó, törtető, autót törő macsók is csak a fantázia szüleményei lennének. Kislány korunktól azt halljuk, hogy a nők nem tudnak vezetni: talán már az apukánk is kritizálta az előtte tötymörgő hölgyet a kis piros autóban. Mire eljutunk a jogosítványszerzésig, már mélyen bevésődött ez a kép. Ehhez adjuk hozzá a kedves autóstársak türelmetlenségét, és máris semmi csodálkoznivaló nincs azon, hogy a nők többsége önként és dalolva engedi át a volánt „apunak”. Ennek viszont az a veszélye, hogy mikor mégis kénytelen vezetni, rutin híján az előítéleteket tápláló megmozdulásokat fog produkálni – amelyeket rosszabb esetben élete párjának kritikus megjegyzései kísérnek. A kör bezárult…
Másként tanulunk
„2004-ben olvastam arról, hogy az Angol Autóklub felmérése szerint a nőknek átlagosan 14,5 órával több gyakorlásra van szükségük a jogosítvány megszerzéséhez – meséli Gyémánt Péter, a Smink & Drive női vezetésoktatási módszer kidolgozója. – Ennek nem valamiféle gyengeség az oka, a nők egyszerűen másként tanulnak vezetni, ám ezt az oktatásnál nem veszik figyelembe, hiszen az oktatók 90 százaléka férfi. Erre, illetve egy több mint 1000 magyar nő megkérdezésével készített saját felmérésre alapozva dolgoztam ki kollégáimmal a Smink & Drive névre keresztelt oktatási módszert, amelyet autósiskoláknak adunk át, és amelynek segítségével azóta több mint 15 000 nő tanult meg vezetni” – teszi hozzá a szakember.
És hogy miben más a nők oktatása, mint a férfiaké? „Figyelembe kell venni az alapvető különbségeket: a nőknek a vizsgálatok szerint valamivel rosszabb a térlátásuk, mint a férfiaké – innen erednek a parkolási nehézségek –, ám a perifériás látásuk jobb. Épp ezért a statisztikák szerint ritkábban ütköznek beléjük oldalról” – magyarázza a vezetéstechnikai szakértő, és azt is elmeséli, hogy a nők nehezebben birkóznak meg a gyors döntést igénylő helyzetekkel, viszont szabálykövetőbbek, és könnyebben osztják meg a figyelmüket. Ez utóbbi a vezetés során eleve hasznos, de akkor lesz igazán áldásos képességgé, amikor a dugóban araszolva vagy az autópályán a Balaton felé még a gyerekek is összevesznek a hátsó ülésen.
Mennyi tud egy nő az autójáról? A Vezess.hu csapata letesztelte – katt ide, ha érdekel az eredmény! |
Nő az önbizalom
A Gyémánt Péter módszerével tanuló nőket többek között kineziológiai gyakorlatok segítik például a térlátás fejlesztésében, és azt is megtanulják, hogyan ne zavartassák magukat az előítéletektől. A szakértő szerint egyébként a fiatal hölgyek ma érezhetően nagyobb önbizalommal érkeznek a vezetői tanfolyamra, mint pár évtizeddel ezelőtti sorstársaik – ők azok, akik már nem hajlandóak kritikátlanul elfogadni a külvilág által rájuk erőltetett „tanult tehetetlenséget”.
Olyannyira nem, hogy ma már csak női vezetőkből álló sofőrszolgálathoz is fordulhat az, aki pár pohár ital után dönt úgy, hogy egy profi sofőrrel viteti haza magát és az autóját. Veress Ildikó, a Vénusz Sofőrszolgálat tulajdonosa szerint a hozzájuk forduló férfiak sokszor úgy vélik, egy nő jobban vigyáz majd a nemegyszer nagy értékű autóra, mint egy férfi tenné. A megrendelők 30 százalékát kitevő hölgyek pedig szívesebben ülnek be egy másik hölgy, mint egy férfi mellé egy-egy vacsoráról, buliról hazatérve.
Fő a praktikum!
Ami a férfiak és a nők vezetési stílusa közötti különbségeket illeti, Veress Ildikó szerint a reménybeli hivatásos sofőrnők tesztvezetései során igen sokszor kiderül, hogy az illető hölgy remekül vezet, amíg a saját autójában ül, másik autóra viszont nehezen áll át. Az „átlagos” női vezetőknek pedig legtöbbször a parkolás okoz gondot – talán ezért is választ olyan sok nő kisebb autót.
Gyémánt Péter szerint a praktikum is vezeti a hölgyeket: a nők ugyanis általában nem státusszimbólumként, hanem egyszerű használati tárgyként tekintenek az autójukra. Mivel az autók egyre nagyobb részét vásárolják nők, az autógyárak egy részében már felmerült az ötlet: mi lenne, ha speciális igényeiknek megfelelő autót dobnának piacra? A Volvo 2004-ben mutatta be az YCC (Your Concept Car) elnevezésű modellt, amelyben a rengeteg tárolóhely mellett olyan ötletek is helyet kaptak, mint az automatikusan záró és nyitó elektronikus kézifék vagy a tanksapka nélküli benzintank, illetve az utastérből tölthető ablakmosótartály. „A női igényekre szabott autók olyan praktikus apróságokkal is segítik tulajdonosuk életét, amilyen például a gyerekek szemmel tartására alkalmas póttükör, illetve a megfelelő helyen mélyedéssel ellátott fejtámla, amelynek feltűzött hajjal is kényelmesen neki lehet dőlni” – meséli szakértőnk.
És mit mond a statisztika?
Érdeklődésünkre mind a Magyar Biztosítók Szövetségénél, mint a Közlekedéstudományi Intézetnél azt válaszolták, hogy nem készül felmérés, nyilvántartás arról, melyik nem képviselői okoznak több balesetet. Az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának honlapja (www.balesetmegelozes.eu) viszont a KSH 2008-as adatait idézi: eszerint a férfiak aránya 76 százalék, a nőké pedig 20 százalék volt a balesetet okozó járművezetők körében (az esetek 4 százalékában cserbenhagyás vagy egyéb ok miatt nem volt megállapítható, milyen nemű sofőr volt a vétkes). Ez különösen akkor sokatmondó, ha tudjuk, hogy a férfiak a B kategóriás jogosítványok 58,3, a nők pedig 41,7 százalékát birtokolták ugyanebben az esztendőben.
Talán ennek is köszönhető, hogy világszerte nő a bizalom a női vezetőkben. A két nem egyenjogúsága terén amúgy is élenjáró Svédországban például egyre keresettebbek a női kamionsofőrök – a Volvo Trucks és a Scania például nyílt napokat is rendezett már, hogy felhívja a hölgyek figyelmét erre a hivatásra…
Parkolók csak nőknek Ausztriában és Svájcban egyre elterjedtebbek a parkolóházakban a női parkolóhelyek. Ezek egy része szélesebb a többinél – nem elsősorban a nők parkolási nehézségeire apellálva, hanem azért, mert sok nő gyerekkel száll ki az autóból, esetleg még a babakocsit és a csomagokat is elő kell ráncigálnia. Ezek a parkolóhelyek általában a kijárathoz is közelebb vannak, de olyan is van, amit a parkolóőr irodájához közel helyeztek el, hogy megelőzzék a nőket a garázsépületekben érő támadásokat. Itthon is van már példa a jól megvilágított, kényelmes női parkolóhelyek kialakítására, többek között Hódmezővásárhelyen és Szentendrén találkozhatunk velük. |