Egy sztár parfümje minket is különlegessé tesz?

Oravecz Éva Csilla | 2010. December 15.
Mit szólnál hozzá, ha karácsonyra kapnál egy Intimately Beckham For Hert? Milyen ajándék lenne egy "Lovely" Sarah Jessica Parkertől? Vajon mit akarunk megvásárolni akkor, amikor egy ismert ember nevével fémjelzett illatot választunk magunknak?

„Senki nem vagy addig, amíg nincs saját parfümöd.” Minden bizonnyal ehhez a ki nem mondott aranyszabályhoz igazodnak a sztárok, legalábbis erre következtethetünk abból, hogy hetente jelenik meg a parfümpiacon valamelyik újabb híresség a nevével fémjelzett illatkreációval. A két modell-énekesnő, Dannii Minogue és Kim Kardashian, vagy Kate Walsh, a Grace Klinika népszerű szülésznője onnan tudhatja, hogy sikerei csúcsára érkezett, hogy ő is csatlakozott azon szupersztárok illusztris névsorához, akik saját illattal rendelkeznek, mint Jennifer Lopez, Britney Spears és Justin Bieber.

Miért fogynak jól a sztárok illatai? Talán azt hisszük, ha megvásároljuk Mariah Carey parfümjét, nem csupán egy illatot vásárolunk, de az üvegcsében magunkhoz veszünk kicsit a sztárból is?

Mariah Carey M parfümje kifejezi Mariah érzékiségét, szépségét és csillogását – áll a marketingbrosúrában. – Gazdag és csábító illat, amely viselője testén második bőrt képez, és felfedi sötétebb oldalát is a benne lévő ámbra, pacsuli és marokkói fűszeres, fás illatok segítségével.” A „gazdag” jelző itt feltételezhetően nem az énekesnő anyagi lehetőségeire tett utalás, bár amióta Paris Hilton kijött a Heir & Heiress (Örökös és Örökösnő) nevű parfümjeivel, már ebben sem lehetünk biztosak. A „csábító” szó sem meglepő, hiszen a parfümnek éppen az az egyik funkciója, hogy akkor is rajtunk marad, amikor egy intim pillanatban a divatnak már minden más kellékétől megszabadultunk. Christina Aguilera parfümjének szlogenje is erre utal, amikor azt mondja: „Néha ez az egyetlen dolog, amit viselned kell.” Ami megint csak egy újabb utalás, persze Marilyn Monroe-ra, akitől megkérdezték, mit visel az ágyban, s ő azt felelte, a Chanel No. 5-jét.


Szimat Rajongói Klub

De mi a helyzet ezzel a „parfüm mint második bőr”-dologgal, amelyről a Mariah Carey-reklámszöveg beszél? Az vajon kihez tartozik? Hozzánk vagy Mariah Carey-hez? Második bőrnek leginkább az olyan ruhadarabot szokták nevezni, amelyik szorosan a bőrhöz tapad és követi a test vonalát, tapintása viszont egészen más, mint az emberi bőré. Valami, ami én vagyok, és mégsem én. Valahogy ez lehet a helyzet a parfümökkel is. A reklámszöveg azt az illúziót kelti, hogy olyannyira Mariah Carey-nek érezhetem tőle magam, amennyire ez emberileg lehetséges anélkül, hogy valóban átváltoznék az ír–afroamerikai–venezuelai származású énekesnővé. A parfüm csak kifejezi Carey érzékiségét, szépségét és csillogását, nem megfogja vagy reprodukálja azt. Az illat viselője tehát közel érezheti magát rajongása tárgyához, nagyjából úgy, mintha mondjuk, csatlakozna a rajongói klubjához.

A parfümcégek egyébként előszeretettel választanak ki olyan hírességeket, akiknek a személyiségéből a rajongók már több szeletet ismernek. Jennifer Lopez – aki egyszerre popénekes, színésznő és divattervező – például igazán alkalmas arra, hogy személyiségének titkait a parfümőrök illatban, a dizájnerek pedig a csomagolásban megfogalmazzák.

Amikor Mariah Carey parfümjét ajándékozzuk valakinek, azt a lehetőséget ajánljuk fel, hogy olyan illata legyen, mint a szép énekesnőnek. A híres ember így sokszorosíthatóvá válik, és mindenható módon ott lehet egyszerre mindenütt. Ez kicsit nagyobb hatású, mert rejtettebb reklámfogás ez annál, mint amikor Született feleségek-babát vagy Nigella Lawson-kekszes dobozt ajándékozunk.

Azok az illatok, amelyeket sztárok neve fémjelez, jól fogynak, de csak egy bizonyos ideig. Amint Mariah Carey eltűnik a süllyesztőben, vele együtt illan el a parfümje is. A fiatal fogyasztók figyelme csak rövid ideig tartható fenn, így a kozmetikai cégek számára a felbukkanó újabb hírességek állandóan megújuló, kiapadhatatlan forrást jelentenek. Jennifer Lopez nevéhez számtalan parfüm kötődik, ő így tudja önmagát is újra és újra átfogalmazni. Érdemes azonban elgondolkodni azon, hogy bár Marilyn Monroe lassan ötven éve halott, mégis minden alkalommal, amikor valaki a világban Chanel No. 5-öt vesz, ezzel a gesztussal kicsit Monroe-t is életben tartja.

Cikkünk a Nők Lapja legfrissebb számában jelent meg. 

A hetilap tartalmából: 

Ha előfizetnél a hetilapra, itt megteheted!

 

Exit mobile version