Befellegzett a csontkollekcióknak

Különvélemény | 2011. Február 01.
Gömbölyű és lágy, selymes és hajlékony, odaadó és megértő. Ha mindezen tulajdonságok mellé még hozzájön a vénuszi én, már meg is van a klasszikus nőalak, ami egyre inkább a nők példaképévé válik – a csontkollekciókkal szemben. A hírt Soma Mamagésa kommentálja.
Olvass tovább! Meghalt a sokkoló anorexiás modell 

A hír:
Úgy tűnik, leáldozóban van a csontkollekciók csillaga: a nők többsége a teltebb modelleket látja szívesen.
Egy amerikai női magazin olvasóit kérték fel arra, mondjanak véleményt: a telt vagy a sovány modelleket nézik szívesebben. Talán nem meglepő, de a nők nagy többsége egyáltalán nem szeretne csont és bőr lenni: 10-ből 8-an állították, ha lehetőségük lenne, se akarnának úgy kinézni, mint Kate Moss vagy Victoria Beckham.

A válaszadók ráadásul ennél még tovább is mentek: kiderült, hogy többségük nem mellesleg az olyan teltebb idomokkal rendelkező hírességeket tartja példaképének, mint Beyoncé vagy Kelly Brook. A felmérésben egyébként összesen 60 ezer nő vett részt, akiknek 60%-a a magazinokból is száműzné a csontkollekciókat. Legtöbben azon a véleményen vannak, hogy nem a testalkat dönti el, mennyire divatos valaki: és ezt a kedvenc magazinjaikban is szeretnék viszontlátni.

 
Különvélemény Soma Mamagésától
„Egyszer csak mindennek vége lesz majd, ki jöhet, mi jöhet, ezután?” – szól a sláger szövegében az örök igazság. De van egy olyan bűvös kifejezés, hogy: archetípus. Leginkább úgy fordítanám, hogy az ős-prototípus, az ősképminta, az első lenyomat. Ez azt jelenti, hogy ez az a minta, ami a mélyben mindannyiónkban ott van, és ennek a jelenléte olyan erős, hogy mindenhez megadja a viszonyulásokat. Így van ez a férfi és a női archetípusokkal is, melyek a legelemibb törvényszerűségek, hozott képességek és adottságok letisztulásaiból álltak össze.  

A klasszikus női archetípust – az ősi mintára épülő ideált – a termékenység jellemzi, hiszen anya lesz, tápláló nő, aki egyben biztos kuckó, puha, meleg menedék. Gömbölyű és lágy, selymes és hajlékony, odaadó és megértő. Ehhez hozzájön még a vénuszi énje, a csábító és szépséges, akit a formaérzék, az esztétikum iránti törekvés, az anyag „nemessé tétele” (értékessé tétele), finomítása jellemzi. Szépérzék, lágyság, kecsesség képviselete, illetve vágya. Az érzékek és szenvedélyek nemesítése, a harmónia jellemzi a vénuszi nőt.

Úgyhogy nem is meglepő, hogy a nők többsége a teltebb idomokkal rendelkező hírességeket tartja példaképének. Ez azt jelenti, hogy működik az élet adta minta, és az életösztön.
Sokszor írtam már Bert Hellinger tanításairól a családállítás kapcsán. Ő azt mondja, hogy az evés az életigenlés, a nem evés a haláligenlés. Vagyis aki szándékosan éhezik, tudat alatt ki akar vonulni az életből.
(Megvan az elméletem az anorexia és a soványság elterjedésére, de ez egy külön téma.)

Mint mindennek, ennek is megvan az oka, mindenesetre most úgy tűnik, ennek a jelenségnek az üzenete és létjogosultsága leáldozóban van, ami nekünk, nőknek csoda jó hír! Az elmúlt években a hadiipar és a gyógyszerbiznisz után a legtöbbet a szépségipar kaszált, mindezt a nők megfelelési kényszerére és belső bizonytalanságára építve. Ennek nagy részét a fogyasztótabletták, -módszerek, -teák, gépek, krémek, stb… tették ki, amikről többnyire kiderült – „meglepő” módon –, hogy nem használnak. Az is kiderült, hogy a vékonyság nem azonos a boldogsággal, no de mindez megmutatta, hogy még mindig mennyire befolyásolhatóak vagyunk. Képesek voltunk szembemenni a legősibb női képpel ( amit nem mellesleg nagyon is szeretnek a férfiak), az egészséges, hús-vér-élet, termékeny nő képével! Örülök, hogy végre kezd leesni a „gumitantusz”, és nagyon bízom benne, hogy a jövőben egyre kevesebb nő fecsérli el a drága energiáit önmaga lehúzására a „nem vagyok elég vékony, tehát elég jó” parájával.

Exit mobile version