Saját kézzel, benzinkúton
Mi sokat járunk benzinkúti kézi autómosóba, mert a tesztautókat nem illik gépibe vinni, a saját mosónk pedig csodás, de néha messze esik a fotóhelyszíntől. A lespriccelős mosó akkor jó, ha a rendszer nem szenved rejtett prosztatamegnagyobbodásban, amitől petyhüdt sugárban tör csak elő a víz.
A benzinkúti szivattyúkat nem pörgetik halálba, de a rendesebb helyeken megfelelő nyomással árad a mosóvíz, amely jó esetben meleg és habos. Mivel itt a mi kezünkben az irányítás, az ajtónyílást is végiglocsolhatjuk. Nagyon koszos autó esetén érdemes lehet rákérdezni a kutasnál, hogy jattért cserébe nem tudja-e folyamatos üzemre kapcsolni a gépet.
Olcsó, de a szárítás nem megoldott
A lespriccelős mosók fő hátránya a kényelmetlenség: ha valaki előttünk egy dzsipről verette le a sarat, akkor áll bent a dagonya, összekoszoljuk a cipőnket és bent a szőnyeget is. Rosszabbul járunk, ha a vízelvezetés nem megfelelő, mert mínusz tíz fokban az egész öböl jégpáncélt ölthet, ahol csúnyán eltaknyolhatunk, mihelyst kilépünk a kocsiból.
További gond az autó megszárítása. A téli retek eltávolítása sokat dob a látványon, de ha csak a menetszéllel szárítjuk a kocsit, nem lesz szép a végeredmény. Egy 1000 forint körüli szilikon lehúzóél sokat segít (addig használható, amíg T alakú középső éle el nem kopik), utána jöhet a szárazra törlés, két dolgos kezünkben Viledát vagy puha rongyot szorongatva.
Költség: 300–500 Ft
Értékelés: Gyors, olcsó, de macerás, és az autót kézzel kell szárazra törölni.
Gépi mosók: szükség esetén
Aki gyorsan, kényelmesen és viszonylag alacsony áron akarja autóját lemosatni, beérheti a benzinkúti mosók 700 és 1000 Ft közötti alapprogramjaival. A gépi mosók üzemeltetői esküsznek rá, hogy az ő létesítményükben nem karcolnak a kefék, de ezt nem szabad komolyan venni: meglátszik a fényezésen, ha a tulaj rendszeresen gépi mosóba jár.
A gépi mosatás hátulütője, hogy a küszöb és az ajtó közé felverődő sár a helyén marad, a falcokat sem éri víz, minden ajtónyitáskor látszik, hogy a kefék csak a felszínt érintik. Az orron és a faron se várjunk tökéletes eredményt, a ködlámpafészkek, a rendszámtábla környéke és más eldugott felületek koszosak maradhatnak.
Gépi mosást csak olyan helyen vennénk igénybe, ahol a kefék előtt gőzborotválással legalább fellazítják a szennyeződést, nehogy kapirgálás legyen a dologból. A gyorsaságon, az alacsony árakon és a hatékony szárításon kívül ezt is szeretjük a jobb IMO mosókban.
Költség: 660–2250 Ft
Értékelés: Kényelmes, gyors megoldás. Az alapprogramok jutányosak, de a gépi mosatás nem használ a fényezésnek és az eredmény sosem tökéletes.
Gőzös mosás – Látványos, de felszínes
Bevásárlóközpontokban találkoztunk az EZ-Wash gőzös autómosókkal. A gőzöléses tisztítás menete egyszerűnek tűnik: a jómunkásember a kasztnira fújt gőz nyomában egy mikroszálas törlőkendővel felszedi a koszt, tehát fellazítja, majd letörli a szennyeződést. A karistolás elkerülése érdekében a kendőt forgatni és sűrűn cserélni kell, erősen szennyezett autóknál magasabb víztartalmú gőzzel tisztítanak az országos hálózat munkatársai.
Költség: 1850–2150 Ft
Értékelés: Víztakarékos, tiszta és kicsit lassú megoldás. Ám épp a legszennyezettebb részeket nem érinti és nem olcsóbb az alaposabb kézi mosóknál.