Elnöki limuzinok: Kennedyé is itt van
Külön területen láthatóak az elnöki limuzinok, többek között az a négyajtós Lincoln Continental, amelyben John F. Kennedy életét vesztette. Az 1961-es merénylet után a titkosszolgálat kizárta a kabriólimuzinokat az elnöki flottából, az autót mégsem cserélték le.
1961-től 1977-ig szolgált a 6,4 méteresre nőtt, Kennedy-féle Continental |
Még látványosabb a növekedés, ha az autó értékét nézzük: az utcai Lincoln Continental limuzin korabeli ára 7347 dollár volt, Kennedy parádéskocsija már 195 ezer dollárt ért, míg a teljesen átépített verzió ára 1 029 600 dollár. Ez az irdatlan összeg a biztonságra ment el, nem a teljesítmény feltornászására, ami JFK idejében 300 lóerő volt, majd 350 lett.
Reagan autóján nincs golyónyom
Ronald Reagan autója is szerepel a kiállítás programján, aki szintén a korabeli Lincoln Continentalt használta. Az autó nemcsak Reagant vitte, Nixon, Carter és az idősebb George Bush elnöki periódusában is szolgált.
A világ veszélyesebb hellyé vált, ezért az elnöki pár csak a tolótetőn át, az autóban felállva integethetett a népnek.
A Kennedy-gyilkosság után zárt karosszériát kapott a Lincoln Continental, és teljesítménye 300-ról 350 lóerőre nőtt |
Henry Ford, az alapító
A cikkben bemutatott múzeum Henry Ford (1863–1947) nevét viseli. Az 1900-as évek elején az autó vitathatatlanul luxuscikk volt, Ford azonban megfizethető autót kívánt gyártani, amelyet akár az ő munkásai is megvehetnek. Ez a kocsi lett a valóban legendaként tisztelendő T-Modell, vagy gyári írásmódjával Model T, amelyet Galamb József tervezett.
Henry Ford az autógyártást forradalmasító, mozgó futószalagos összeszerelést csak a Model T pályafutásának hetedik évében vezette be, tehát a Tin Lizzy gyártásának kezdete nem esik egybe a futószalagos tömegtermeléssel.
Ford vállalkozásában a tömegtermelés azért is működött olyan jól, mert 9-ről 8 órára csökkentette a munkaidőt, és 1914-től minden munkása legalább napi 5 dolláros (mai áron napi 22 ezer Ft) bért kapott.
Henry Ford 1914-től az átlag duplájára emelte munkásai bérét. Sokan megírták róla, hogy rokonszenvezett a nácik politikájával. |
Ezzel az ugrással az ő üzemei vonzóbb munkahellyé váltak az átlagnál, és sikerült megállítania a rendkívül magas fluktuációt (100 helyre évente akár 300 munkást is fel kellett venni a Wikipédia szerint). A Bádog Böske 1908-tól 1927-ig készült, többek között teherautóként is, több mint 15 milliós darabszámban.
Fordról sok helyen olvasható, hogy rokonszenvezett – az őt szintén nagyra tartó – Adolf Hitler politikájával és az NSDAP-val (Nemzetiszocialista Német Munkáspárt), de több vizsgálatban sem sikerült bizonyítani, hogy antiszemitizmusán felül anyagilag is támogatta volna a nácikat. Henry Ford vagyona nagy részét alapítványára hagyta 1947-es halála után.
Accord és Toyota Corona: autónak látszó fegyverek
Más nagyságrend, de az amerikai autóipar hanyatlásában meghatározó szerepű az átellenben álló japán autó.
A dupla kereklámpás, 1,9 literes és 90 lóerős Toyota Corona volt az első japán modell, amelyet az amerikai piac számára fejlesztettek ki, és az első, amelyből számottevő mennyiséget sikerült eladni odaát.
Az olajválságok után az 1970-es évektől fontos lett a kis fogyasztás, amit a japán személyautók megadtak, az amerikaiak nem. Ez az Accord az első japán autó, amely az USA-ban készült. |
Csoda, hogy a látogatók nem állítják bele a csákányt a szélvédőbe, mert a Hondát követően más japán márkák is gyárakat nyitottak Észak-Amerikában, és jobb termékeikkel kiszorították az őshonos gyárakat a személyautók piacáról.