Milyen az ideális nő?

Rist Lilla | 2011. Március 30.
Az ideális nő karcsú, testméreteit egész pontosan meg tudjuk határozni, sőt kutatásokkal igazoljuk, hogy a férfiak eszét az a nő veszi el a leghatékonyabban, akinek a derékbősége mindössze hetven százaléka a csípőbőségének – legalábbis Európában. A vizsgálatokba elfelejtették belevenni az afrikai férfiakat, a mauritániakat például, akik rá sem néznek száz kilogramm alatti asszonyokra. Mert náluk az ideális egészen másféle, azaz kövér…

Mauritániában mindent megtesznek a nők, hogy kerek (nőies?) formákra tegyenek szert. A minden alatt tényleg mindent kell érteni, mert ha nem érik el a kívánt célt, akkor örökre pártában maradnak, sőt kinevetik és csúfolják is őket. A férfiak egyszerűen nem akarnak velük ágyba bújni, mert úgy gondolják, ha egy nő sovány, az egyenesen olyan, mintha egy férfival kellene szeretkezniük.

Bizony-bizony! Így lehetséges, hogy az eladó lányokat szüleik hizlalótáborokba küldik. Nem kegyetlenségből, csak azért, hogy a társadalom teljes jogú tagjai lehessenek, férjük legyen, gyerekük születhessen. Igaz, a szépségért ott is meg kell szenvedni. A napi menü több kondér frissen fejt zsíros tej, valamint rizs és szárított hús. Mindezt akkor is meg kell enniük, ha a fiatal lányt már a hányinger kerülgeti.

A kövérség egyet jelent a gazdagsággal?

Mielőtt elborzadnánk a mauritániaiak „barbárságától”, gondoljunk bele, hogy a 90-60-90 (mell-, derék- és csípőbőség) ideális arányát milyen eszközökkel, mennyi szenvedés árán érjük el. Talán nem is egyszerűen a férfiak miatt, hanem azért, mert mindenki ezt várja el tőlünk. A megfelelés kényszere akkor is nagyon erős, ha tudjuk, soha nem fogjuk megközelíteni a „tökéletes” méreteket. De mivel elfogadni sem tudjuk a természet adta alakunkat, ezért örökösen „a nem vagyok elég jó” tudattal kínozzuk önmagunkat.
„A legtöbb kultúrában az az ideális, vagyis az számít vonzónak, amit nehéz elérni, amiért tenni kell – fogalmaz Törzsök Kata, antropológus. – A tradicionális kultúrák többségében a kövérnek lenni egyet jelent a gazdagsággal, a jóléttel és az egészséggel. Ezért mindenki erre vágyik. Indiában a vékony szó annyit tesz, szegény. Mauritániában, aki vékony, az feltehetőleg rabszolga is, de legalábbis nélkülözik. Erre a szerepre a sivatagos, afrikai országban senki sem vágyik.
A kultúrák egészen különbözőek lehetnek, az mégis közös bennük, hogy mindenki könnyű és boldog életet szeretne. Nepálban, ahol magam is megfordultam, az emberek nagyon közel élnek a természethez. Tapasztalataim szerint egy ilyen kultúrában könnyebb elégedettnek lenni önmagunkkal, a testünkkel. Ez azért lehet így, mert ott a test és a szellem, a test és a lélek még nem szakadt szét egymástól, mint az európai típusú civilizációkban. A test halad együtt az emberrel az életének az útján. Ez megjelenik abban is, hogy mit tekintenek ideálisnak. A lógó mell például nagyon sok esetben divatosabbnak számít, mint a kemény. Mert az a nő, akinek lógó melle van, az már biztosan szoptatott, az már anya, vagyis megtette a kötelességét. Ez azokban a kultúrákban jelentkezik erőteljesen, ahol a mell folyamatosan szabadon van, az afrikai Szaharától délre fekvő kultúrák többségében.”

Kislányosan sima és feszes bőrű a trendi

Az európai ember már nem gömbölyű formáival fejezi ki a gazdagságát. A jólétet sokkal inkább az jelzi, ha valaki bármit megtehet a testével, adott esetben át is szabathatja azt. A szépségipar, a plasztikai sebészet erre a törekvésre épül. A kultúránk nap mint nap azt közvetíti, hogy a szépségbe nem fér bele az öregség, a múló idő nyomait el kell tüntetni. A kamaszos, kislányos nőideál még az anyaság jeleit sem tűri, sőt az érett, felnőtt nőkre utaló jegyek sem fedezhetők fel benne, azaz az ideális nő nemcsak hogy kislányosan sima és feszes bőrű, de teljesen szőrtelen is, mellei apróak, és csípője is csak mérsékelten hangsúlyos.

Mi pedig megyünk a saját kultúránk trendjei után. Ha Mauritániában élünk, akkor kövérek akarunk lenni, ha Európában, akkor soványak. Vajon csupán a férfiaknak akarunk megfelelni ezzel, vagy az ideális nő képében az egész társadalom elvárásait próbáljuk megtestesíteni? Nehéz megmondani, hiszen talán már maguk a férfiak sem tudják, mire is vágynak igazán, mert nekik sem illik másféle nőt megkívánniuk, mint amilyet a saját kultúrájuk ideálisnak tüntet fel. Így Mauritániában csak kövér asszonyokra vágyhatnak, nálunk meg csak soványakra.

Kollagént isznak a kínai nők

A kínai nők is az európai szépségideálhoz vonzódnak, ezért a legnépszerűbb plasztikai beavatkozás  az úgynevezett „dupla szemhéj” műtét, aminek lényege, hogy a szemek nagyobbnak, európaibbnak tűnjenek. Az életkor ugyan tiszteletet ébreszt Kínában, de a ráncos bőr ott sem vonzó, ezért a kínai nők folyékony kollagént isznak, ami a szépségipar legújabb terméke.

Kettős nőideál Indiában

Indiában a karcsú nőalak európai hatásra alakult ki. Ezzel párhuzamosan még mindig él a hagyományos szépségideál is. Eszerint a nő akkor tökéletes, ha vékony dereka van, széles csípője, köldöke alatt három bőrredő húzódik, melle kerekded és a karja gömbölyű.

Szabad eszkimó asszonyok

Az eszkimó nőknek könnyű dolguk van, nem kell ugyanis szépnek lenniük. Matriarchátusban élnek és maguk választják ki, aznap ki melegítse az ágyukat. A hidegben nem kell vetkőzniük sem, így az eszkimó férfi nem ismeri a szép nő fogalmát sem.

Az amerikai sovány szeretne lenni

Az Egyesült Államokban is a karcsú nőalak az ideális. A felmérések szerint ezért a nők 44 százaléka folyamatosan diétázik.

Nem túl nagy sikerrel, mert 64 százalékuk túlsúlyos marad, 35 százalékuk pedig kifejezetten elhízott. Az amerikai filmipar továbbra is a sovány, modell alkatú nőket választja ki a főszerepekre. Sőt, az animációs eszközökkel rajzolt figurák – mint például az Avatar című filmben Pandora lakói – is szinte lehetetlenül vékonyak és darázsderekúak.

Édi-bébi japánok
Japánban a kislányos nő hódít. Haját két oldalra copfba fogja és kis rózsaszín habos szoknyácskájában még ma is úgy tipeg, mintha kimonót hordana.

A férfiak előtt ma is törékenynek és kissé butácskának illik mutatkozni, sőt fel kell vállalni az alárendelődött szerepet is – amennyiben férjhez akarnak menni. Az ideálnak neve is van – ez a kawaii – amit nagyjából édi-bédinek lehetne fordítani. Ezt az ideált a divat is megtestesíti, a Hello Kitty figura ezt a fajta édi-bédi világot népszerűsíti. Cuki dolgokkal ugyanis Japánban mindent el lehet adni.

Anorexiás európai nő
A férfiak hiába tiltakoznak a „csontkollekciók” ellen, a legnagyobb divatházak még mindig igen gyakran választanak olyan modellt termékeik népszerűsítéséhez, akik anorexiásan soványak. A tökéletesség kedvéért pedig photoshoppal tovább „finomítják” a látványt.

Exit mobile version